BM | EN
Jika permintaan pemadaman akaun anda ditolak, berikut adalah kemungkinan sebabnya:
1. Akaun anda telah dihadkan atau disekat
Jika akaun anda mempunyai had atau sekatan, kami tidak boleh memadamkannya.
Perkara yang boleh anda lakukan:
2. Nombor telefon anda dipautkan kepada berbilang akaun
Jika nombor yang sama digunakan untuk lebih daripada satu akaun Shopee, pemadaman akan disekat.
Perkara yang boleh anda lakukan:
- Hubungi kami melalui saluran di bahagian bawah halaman ini.
- Beritahu kami sebab terdapat berbilang akaun dan yang mana satu yang anda mahu simpan.
3. Anda masih mempunyai pesanan berterusan
Kami tidak boleh memadamkan akaun anda jika anda mempunyai:
- Pesanan masih dihantar.
- Pesanan dalam proses pemulangan atau bayaran balik.
Perkara yang boleh anda lakukan:
- Tunggu sehingga pesanan anda selesai. Ini bermakna bayaran balik diproses atau bayaran dikeluarkan kepada penjual.
- Setelah semua pesanan selesai, cuba lagi.
4. Anda masih mempunyai wang dalam ShopeePay, atau terdapat transaksi yang berterusan
Jika baki ShopeePay anda tidak sifar, permintaan pemadaman anda akan ditolak.
Perkara yang boleh anda lakukan:
- Keluarkan baki anda ke akaun bank anda. Ketahui cara mengeluarkan baki anda di sini.
- Lengkapkan sebarang transaksi ShopeePay yang belum selesai (cth., pengeluaran atau pemindahan).
- Jika pengeluaran tidak berfungsi, hubungi kami untuk mendapatkan bantuan.
5. Bil SPayLater tertunggak:
Perkara yang boleh anda lakukan:
- Sahkan bahawa tiada bil SPayLater yang belum dibayar.
- Ketahui cara menyelesaikan bil SPayLater di sini.
6. Anda mempunyai bil SLoan tertunggak
Perkara yang boleh anda lakukan:
- Pastikan semua bil SLoan dijelaskan.
- Ketahui cara menyelesaikan bil SLoan di sini.
7. Anda mempunyai kes yang aktif (open case) dengan Shopee
Jika terdapat kes yang belum selesai dipautkan ke akaun anda, kami tidak boleh memadamkannya lagi.
Perkara yang boleh anda lakukan:
- Tunggu sehingga kes anda ditutup, kemudian serahkan permintaan anda sekali lagi.
8. Anda masih mempunyai pelaburan aktif
Jika anda mempunyai sebarang pelaburan berterusan dalam akaun anda (ShopeePay Invest), anda mesti menjualnya sebelum permintaan pemadaman anda boleh diproses.
Perkara yang boleh anda lakukan:
- Jual semua pelaburan sedia ada anda. Ketahui cara menjual pelaburan anda di sini.
- Pastikan baki pelaburan anda adalah sifar.
- Setelah semua pelaburan ditutup, cuba serahkan permintaan pemadaman anda sekali lagi.