Hi, how can we help?

[Panduan Pengguna Baharu] Bolehkah saya menukar kaedah pembayaran saya?

Bahasa Malaysia | English

Anda boleh menukar kaedah pembayaran anda pada bila-bila masa sebelum pembayaran berjaya dibuat kepada Shopee.

🚩 Bilakah saya boleh menukar kaedah pembayaran?

1.  Bayar semasa Terima (Cash on Delivery - COD) 
❌  Anda tidak boleh menukar kaedah pembayaran selepas pesanan dibuat. 

  • Untuk menggunakan kaedah pembayaran lain, anda perlu batalkan pesanan tersebut dan buat pesanan baharu menggunakan pilihan yang anda inginkan. 

  • Pesanan COD hanya boleh dibatalkan jika ia masih berada di:
    Untuk Dibayar, atau 
    • Untuk Dihantar (belum ada nombor penjejakan) 

2. Bayaran Tunai di Kedai Fizikal (contohnya 7-Eleven, KK Mart)  
✅  Anda mempunyai 48 jam untuk menukar kaedah pembayaran selepas pesanan dibuat. 

3. Kaedah Pembayaran Lain (ShopeePay, FPX, Kad Kredit/Debit, dan lain-lain)
✅ Anda mempunyai 24 jam untuk menukar kaedah pembayaran selepas pesanan dibuat.


Langkah-langkah untuk Menukar Kaedah Pembayaran Anda:=

  1. Pergi ke tab Saya.
  2. Pilih Untuk Dibayar.
  3. Klik pada Tukar Pembayaran untuk pesanan yang diingin
  4. Pilih kaedah pembayaran pilihan anda.
 

 

11.gif



 

Jika anda memilih Bayaran Tunai di Kedai Fizikal, anda juga boleh menukar lokasi kedai – contohnya dari 7-Eleven ke KK Mart atau 99 Speedmart. 

92a7ba9ef7054e0c9f48c145db97b855.gif

⚠️Nota:

 

  • Pastikan anda menyelesaikan bayaran sebelum tarikh akhir yang dipaparkan pada halaman Pembelian Saya untuk mengelakkan pembatalan automatik.
  • Jika anda memilih Bayaran Tunai di Kedai Fizikal, anda masih boleh menukar lokasi kedai dalam tempoh masa yang dibenarkan.
  • Jika pesanan anda tidak lagi berada dalam halaman ‘Untuk Bayar’, ini bermakna pembayaran telah berjaya diproses menggunakan kaedah sebelum ini dan anda tidak boleh lagi menukarnya. 
Are you satisfied with the article?
Satisfied
Unsatisfied