Jika anda tidak dapat log masuk ke akaun Shopee anda, ia mungkin disebabkan oleh salah satu sebab berikut:
1. Kata laluan yang salah
- Sila semak semula sama ada anda telah memasukkan kata laluan dengan betul.
- Jika anda terlupa kata laluan anda, sila rujuk panduan tentang cara untuk menetapkan semula kata laluan anda.
2. Kod pengesahan (OTP) telah tamat tempoh- Apabila anda menerima OTP melalui SMS ke nombor telefon yang dipautkan dengan akaun Shopee anda, anda mesti memasukkannya dalam tempoh 60 saat.
- Jika OTP tersebut tamat tempoh, anda perlu meminta kod baharu.
⚠️Nota:
3. Akaun disekat, dihadkan, atau dibekukan
a. Aktiviti mencurigakan
Sistem Shopee akan menyekat atau menghadkan akaun anda secara automatik jika mengesan aktiviti luar biasa atau berisiko, seperti:
Percubaan log masuk berganda ke akaun anda
Percubaan penggodaman yang disyaki
Log masuk daripada lokasi atau peranti baharu yang luar biasa
Perubahan pada nama pengguna atau kata laluan anda
b. Pelanggaran terhadap dasar Shopee
Pengguna yang melanggar satu atau lebih dasar Shopee akan dikenakan sekatan akaun atau penggantungan kekal. Pelanggaran termasuk:
Menyalahgunakan baucar atau promosi
Terlibat dalam aktiviti penipuan
Menjana pesanan palsu
Aktiviti lain yang bersifat menipu atau tidak sah
⚠️Nota:Pengguna yang melanggar dasar Shopee mungkin akan digantung secara kekal. Rujuk kepada Terma Perkhidmatan dan Peraturan Komuniti kami untuk maklumat lanjut.
4. Masalah teknikal
Kadangkala, isu log masuk berlaku disebabkan oleh masalah teknikal. Pastikan bahawa:
- Aplikasi Shopee anda telah dikemas kini ke versi terkini
- Anda menggunakan sambungan internet yang stabil
5. Kata laluan yang salah untuk akaun pihak ketiga
Jika anda cuba log masuk menggunakan akaun Google, Facebook, atau Apple anda, pastikan akaun dan kata laluan untuk akaun pihak ketiga tersebut adalah betul.