Hi, how can we help?

[Produk Digital] Insurans/Takaful Kereta Komprehensif - Polisi/Sijil dan Tuntutan

Bahasa Malaysia | English

1. Mengapa saya tidak dapat polisi/sijil takaful saya?


Anda sepatutnya menerima e-polisi atau e-sijil melalui emel daripada syarikat insurans atau pengendali takaful dalam masa 24 jam selepas pembelian atau penyertaan. Jika anda belum menerimanya, ia mungkin disebabkan oleh salah satu sebab berikut:

(a) Kereta anda ditolak oleh JPJ; atau

(b) Perkhidmatan syarikat insurans, pengendali takaful, dan/atau JPJ sedang dalam penyelenggaraan.

 

Sila hubungi syarikat insurans atau pengendali takaful untuk bantuan.

Sebagai alternatif, daftar akaun di portal pelanggan syarikat insurans atau pengendali takaful untuk melihat polisi atau sijil anda:

 

  • Untuk Insurans Kereta Komprehensif Allianz, anda boleh mendaftar akaun di portal MyAllianz

  • Untuk Zurich Z-Driver & Z-Driver Takaful, anda boleh mendaftar akaun di portal pelanggan MyZurichLife untuk melihat polisi atau maklumat sijil komprehensif anda. Maklumat lanjut tersedia di laman web mereka.

2. Bagaimana saya menerima polisi/sijil saya selepas saya memperbaharui insurans/takaful kereta saya?


Setelah anda berjaya memperbaharui insurans atau takaful kereta anda, anda akan menerima dokumen e-polisi atau e-sijil melalui emel daripada syarikat insurans atau pengendali takaful dalam masa 24 jam selepas pembaharuan berjaya.

 

3. Bagaimana saya mendapatkan bantuan semasa kecemasan atau kemalangan?

Sekiranya berlaku kemalangan, sila ikuti langkah-langkah berikut:

(a) Hubungi Bantuan Tepi Jalan syarikat insurans atau pengendali takaful. Rujuk maklumat hubungan yang diberikan.

(b) Syarikat insurans atau pengendali takaful akan menasihati anda mengenai bengkel panel atau pembaik yang diluluskan untuk dikunjungi dan menyediakan bantuan tunda jika diperlukan.

(c) Kumpulkan bukti kemalangan, seperti:
  1.   masa dan tempat kejadian,
  2.  kerosakan pada kenderaan, dan
  3.  kenderaan pihak lain dan maklumat hubungan (jika berkenaan).

(d) Buat laporan polis dalam masa 24 jam selepas kemalangan.

 

4. Bagaimana saya membuat pengendorsan, pembatalan, dan perubahan kepada insurans/takaful saya?


Anda boleh menghantar permintaan kepada syarikat insurans atau pengendali takaful. Sila hubungi syarikat insurans atau pengendali takaful untuk bantuan.

 

5. Bagaimana saya membuat tuntutan atau mendapatkan kemas kini mengenai tuntutan saya?

Sila rujuk di sini untuk langkah-langkah membuat tuntutan. Sila layari laman web syarikat insurans atau pengendali takaful yang berkenaan:

Was this article helpful?
Yes
No