Hi, how can we help?

[Perlindungan Produk] Soalan Lazim Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik

Bahasa Malaysia | English

 

1) Apakah Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik? 

Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik menyediakan perlindungan untuk elektronik daripada kerosakan fizikal dan kerosakan cecair tidak sengaja selama 12 bulan.

 

2) Berapakah harga Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik untuk peranti elektronik layak saya?

Harga Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik berbeza-beza bergantung pada harga pembelian peranti elektronik layak di platform Shopee. Anda boleh melihat harganya di halaman pembayaran semasa peranti elektronik layak dibeli.

 

3) Apakah yang dilindungi oleh perlindungan ini?

Perlindungan ini hanya meliputi peranti elektronik baharu yang dibeli dari platform Shopee dan tidak meliputi aksesori seperti kabel luaran, papan kekunci, cakera keras, pengecas, dll.

  • Pembaikan atau penggantian sekali di pusat pembaikan yang sah sahaja.
  • Kos pengangkutan dua hala ditanggung, termasuk perkhidmatan kurier terbalik jika perlu.
  • Tiada bayaran potongan dikenakan.

 

4) Apakah yang tidak dilindungi oleh perlindungan ini? 

Sila rujuk kepada bahagian "Pengecualian Am" dalam Terma & Syarat untuk maklumat lanjut.

 

5) Adakah waranti akan terjejas?

Waranti asal daripada pengeluar, pembekal, atau penjual (jika ada) tidak akan terjejas oleh sebarang pembaikan pada peranti elektronik dengan perlindungan ini.

 

6) Adakah terdapat had masa untuk memfailkan tuntutan? 

Ya, tuntutan perlu dikemukakan tidak lewat daripada empat belas (14) hari bekerja dari tarikh kejadian yang menyebabkan kerosakan tidak sengaja pada peranti elektronik yang layak.

 

7) Polisi saya dibeli sebelum 8 Jun 2023. Bagaimana saya boleh mengemukakan tuntutan pada polisi saya?
Untuk pembelian sebelum 8 Jun 2023, anda boleh mengemukakan tuntutan anda melalui portal tuntutan melalui pautan yang dikongsi dengan anda oleh penanggung insurans melalui email dan/atau WhatsApp semasa perlindungan anda diaktifkan. Jangan ragu untuk menghubungi claims@policystreet.com jika anda memerlukan penjelasan mengenai proses tuntutan langkah demi langkah.

 

8) Bagaimana saya boleh membeli Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik sebagai sebahagian daripada pesanan saya?

Pembelian Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik mungkin telah dipilih lebih awal apabila anda membeli peranti elektronik yang layak untuk perkhidmatan tersebut. Dalam kes sedemikian, jika anda ingin memilih untuk tidak membeli perkhidmatan tersebut, hanya nyahpilih kotak semak yang berkaitan sebelum membuat pesanan anda di halaman pembayaran.

 

9)  Bagaimana saya boleh nyahpilih Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik semasa pembayaran?

Di halaman pembayaran, pengguna boleh nyahpilih kotak semak yang berkaitan untuk mengeluarkan Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik daripada troli.

 

10) Bagaimanakah cara untuk menghantar tuntutan bagi Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik?

Langkah 1: Layari portal tuntutan digital PolicyStreet di sini: https://shopee-claims.policystreet.com/

Langkah 2: Log masuk menggunakan nombor telefon bimbit berdaftar anda dan masukkan Kata Laluan Sekali Guna (OTP).

Langkah 3: Jika ini kali pertama anda membeli Perlindungan Produk yang disediakan oleh PolicyStreet, anda perlu memasukkan butiran peribadi anda.

Langkah 4: Pilih item yang ingin anda tuntut.

Langkah 5: Pilih jenis tuntutan yang ingin dibuat.

Langkah 6: Masukkan butiran yang diperlukan dalam tuntutan:

  • Tarikh kehilangan
  • Maklumat jaminan sedia ada/asal
  • Penerangan mengenai kehilangan atau kerosakan
  • Gambar kerosakan
  • Dokumen sokongan lain, jika berkaitan

Langkah 7: Penyedia perkhidmatan akan mengatur seorang pembaik pulih untuk menghubungi anda melalui nombor telefon bimbit berdaftar.

Langkah 8: Pembaik pulih akan mengutip item daripada anda melalui salah satu kaedah berikut, bergantung kepada jenis item:

  • Membawa item ke pusat pembaikan
  • Mengatur perkhidmatan concierge untuk mengambil item
  • Menyediakan pemeriksaan di lokasi untuk item bersaiz besar

Langkah 9: Pembaik pulih akan menilai sama ada kerosakan pada item layak untuk tuntutan di bawah Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik.

Langkah 10: PolicyStreet akan memaklumkan anda melalui portal tuntutan sekiranya item yang rosak layak untuk pembaikan yang boleh dituntut, dan pembaik pulih akan meneruskan perkhidmatan pembaikan.

Langkah 11: Sila bawa kad pengenalan yang didaftarkan di portal tuntutan PolicyStreet untuk memudahkan proses tuntutan.

Tahap Perkhidmatan Pengendalian Tuntutan

AktivitiTempoh Masa
Penghantaran/Pemberitahuan tuntutanTidak lewat daripada empat belas (14) hari selepas kehilangan atau kerosakan berlaku.
Rangkaian pembaikan yang diberi kuasa akan menghubungi anda untuk pengambilan item atau pemeriksaan di lokasiTidak lewat daripada dua (2) hari bekerja selepas penghantaran tuntutan.
Kelulusan tuntutanTidak lewat daripada lima (5) hari selepas produk diterima untuk pemeriksaan oleh rangkaian pembaikan yang diberi kuasa.
Penyelesaian pembaikanPembaikan standard akan mengambil masa sehingga empat (4) hari bekerja. Sila ambil perhatian bahawa tempoh ini bergantung kepada ketersediaan alat ganti dan tahap kerosakan.

Was this article helpful?
Yes
No