Anda boleh mendapatkan bayaran balik jika anda telah membayar lebih daripada yang diperlukan, seperti dalam situasi berikut:
Baki ShopeePay anda telah ditolak lebih daripada sekali
Anda memasukkan jumlah pembayaran yang salah
Anda membuat pembayaran kedua selepas pembayaran pertama ditunjukkan sebagai gagal dalam sistem peniaga
⚠️ Nota:
Sebelum meminta bayaran balik, anda mungkin mahu mencuba penyelesaian masalah untuk menyelesaikan isu yang dinyatakan di atas.
Jika sistem peniaga ShopeePay menunjukkan Gagal, muat semula aplikasi Shopee anda untuk melihat jika transaksi telah dikemas kini di pihak peniaga. Jika ini tidak berkesan, minta bayaran balik ke akaun ShopeePay anda daripada Perkhidmatan Pelanggan Shopee melalui saluran yang terdapat di bahagian bawah halaman.
Jika anda melihat mesej ralat, kemas kini aplikasi Shopee anda sebelum meneruskan.
Berikut adalah 2 cara anda boleh mendapatkan bayaran balik jika penyelesaian masalah gagal:
Meminta bayaran balik tunai daripada peniaga ShopeePay
Meminta bayaran balik daripada Perkhidmatan Pelanggan Shopee ke akaun ShopeePay anda. Anda perlu menyediakan:
Semua ID Transaksi yang berkaitan
Bukti daripada peniaga ShopeePay yang menunjukkan jumlah sebenar yang diperlukan dan jumlah yang diterima oleh mereka
Bayaran balik akan dikreditkan segera ke dalam sub-dompet Bayaran Balik anda.
⚠️ Nota:
Bayaran balik boleh dimasukkan ke dalam akaun bank anda jika jumlah tersebut melebihi had baki ShopeePay anda. Ini boleh berlaku jika anda menambah nilai baki dan melakukan beberapa pembayaran yang salah.