Hi, how can we help?

[Produk Digital - Penerbangan] Polisi Pemulangan & Penjadualan Semula Penerbangan dan Terma Am

Bahasa Malaysia | English

Bolehkah saya menjadualkan semula penerbangan saya?

Jika penerbangan tidak boleh dijadualkan semula, setelah tempahan disahkan, tiket penerbangan tidak boleh dijadualkan semula.

Jika penerbangan boleh dijadualkan semula, anda boleh membuat permintaan penjadualan semula dengan menghantar permintaan tersebut kepada Khidmat Pelanggan Shopee sekurang-kurangnya 72 jam sebelum berlepas. Yuran pentadbiran sebanyak RM60 (setiap orang, setiap penerbangan) akan dikenakan oleh Airpaz untuk sebarang penjadualan semula tempahan yang disahkan. Permintaan ini tertakluk kepada polisi dan kelulusan syarikat penerbangan.

Bolehkah saya menukar butiran tiket saya (Nama penumpang)?

Perubahan kepada butiran penumpang pada eTiket adalah tertakluk kepada polisi dan kelulusan syarikat penerbangan. Oleh itu, pastikan semua butiran penumpang adalah tepat sebelum meneruskan tempahan anda.


Jika perubahan nama penumpang diperlukan, anda boleh menghubungi Khidmat Pelanggan Shopee untuk mendapatkan bantuan. Permintaan tersebut hendaklah dihantar sekurang-kurangnya 72 jam sebelum waktu berlepas yang dijadualkan, tertakluk kepada terma berikut:

  1. Semua permintaan perubahan nama penumpang adalah tertakluk kepada polisi dan kelulusan syarikat penerbangan.
  2. Perubahan nama penumpang sehingga empat (4) aksara tidak akan dikenakan sebarang caj pentadbiran.
  3. Perubahan nama penumpang melebihi empat (4) aksara, penambahan atau pengeluaran nama penumpang akan dikenakan yuran pentadbiran sebanyak RM60.


Bolehkah saya membatalkan tempahan penerbangan dan layak mendapat pemulangan wang?


Anda boleh menghubungi Khidmat Pelanggan Shopee untuk mendapatkan maklumat lanjut dan bantuan. Semua permintaan pemulangan wang adalah bergantung kepada polisi dan kelulusan syarikat penerbangan dan mesti dihantar sekurang-kurangnya 72 jam sebelum waktu berlepas yang dijadualkan.

Yuran pentadbiran yang tidak boleh dikembalikan akan dikenakan oleh Airpaz untuk sebarang pembatalan. Syarikat penerbangan juga mungkin mengenakan yuran pembatalan tambahan, yang dalam beberapa kes boleh mencapai 100% daripada jumlah tempahan.

Jika permintaan pembatalan dan pemulangan wang anda diterima oleh syarikat penerbangan, Airpaz akan mengeluarkan pemulangan dalam bentuk baucar digital yang boleh digunakan untuk pembelian seterusnya di laman web Airpaz (www.airpaz.com).

Baucar Pemulangan akan sah selama 1 tahun dari tarikh dikeluarkan dan hanya untuk sekali guna sahaja. Sebarang baki yang tinggal selepas penggunaan tidak akan dikembalikan.

Sila ambil perhatian bahawa jika anda telah menggunakan baucar atau Shopee Coins, jumlah tersebut tidak akan dikembalikan.


Berapa lama masa yang diperlukan untuk memproses permintaan pemulangan wang saya? 


Masa pemprosesan permintaan pemulangan wang adalah antara 45 hingga 180 hari dari tarikh penghantaran permintaan anda, tertakluk kepada polisi syarikat penerbangan yang berkenaan.

 

Apa yang berlaku jika penerbangan saya dibatalkan oleh syarikat penerbangan?

Jika penerbangan anda dibatalkan, Airpaz akan menghubungi anda dengan pilihan yang tersedia. Syarikat penerbangan atau Airpaz mungkin:

  1. Menawarkan tarikh dan waktu penerbangan semula yang paling awal, tertakluk kepada ketersediaan.
  2. Membenarkan anda menjadualkan semula penerbangan anda tanpa sebarang caj tambahan, bergantung pada tarikh tempahan anda.
  3. Mengeluarkan pemulangan dalam bentuk Baucar Pemulangan yang sah untuk tempoh 1 tahun dari tarikh dikeluarkan dan hanya untuk sekali guna sahaja. Sebarang baki yang tinggal selepas penggunaan tidak akan dikembalikan.
  4. Memasukkan jumlah yang boleh dikembalikan ke dalam akaun bank anda jika anda memilih untuk menerima pemulangan tunai. Yuran pentadbiran yang tidak boleh dikembalikan akan dikenakan.

Sila ambil perhatian bahawa jika anda telah menggunakan baucar atau Shopee Coins, jumlah tersebut tidak akan dikembalikan.


Butiran Khidmat Pelanggan Airpaz:
Email: ticket@airpazz.com
Nombor Telefon: +60 327243805

Apa yang berlaku jika penerbangan saya dijadualkan semula oleh syarikat penerbangan?

Jika syarikat penerbangan menjadualkan semula penerbangan yang telah disahkan kurang daripada dua (2) jam sebelum atau selepas waktu berlepas asal, anda tidak dibenarkan memohon pemulangan atau penjadualan semula masa penerbangan.

Jika syarikat penerbangan menjadualkan semula penerbangan yang telah disahkan lebih daripada dua (2) jam sebelum atau selepas waktu berlepas asal, anda boleh memohon penjadualan semula masa penerbangan tertakluk kepada syarat berikut:

  1. Jika harga penerbangan yang dijadualkan semula lebih murah, perbezaan harga tiket tidak akan dikembalikan.
  2. Jika harga penerbangan yang dijadualkan semula lebih tinggi, perbezaan harga tiket perlu dibayar oleh anda sebelum penjadualan semula dibuat.
  3. Perubahan destinasi tidak dibenarkan.
  4. Anda boleh memohon pemulangan wang, tetapi permintaan tersebut tertakluk kepada polisi syarikat penerbangan. Jika diterima, pemulangan akan dikeluarkan dalam bentuk Baucar Pemulangan Airpaz.


Butiran Khidmat Pelanggan Airpaz:
Email: ticket@airpazz.com
Nombor Telefon: +60 327243805 

 

Bolehkah saya membatalkan atau menjadualkan semula penerbangan saya selepas daftar masuk?
Anda tidak dibenarkan membuat sebarang perubahan selepas daftar masuk secara dalam talian atau di lapangan terbang.

 

Was this article helpful?
Yes
No