2) Berapa lamakah tempoh Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan?
Tempoh perkhidmatan untuk Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan adalah selama dua belas (12) bulan selepas tamat tempoh waranti asal atau dari tarikh penghantaran peranti elektronik yang layak (iaitu, pengesahan penghantaran pesanan di platform Shopee). Untuk maklumat lanjut mengenai cara Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan berfungsi, sila rujuk kepada bahagian "Cara Membuat Permintaan Perkhidmatan/How to Submit a Service Request".
3) Bagaimana Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan berfungsi?
Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan boleh dibeli sebagai lanjutan daripada waranti asal atau bermula selepas pembeli mengesahkan penerimaan barangan, untuk produk tanpa waranti sedia ada.
a) Jika produk elektronik anda mempunyai waranti sedia ada:
b) Jika produk elektronik anda tidak mempunyai waranti sedia ada::
4) Apakah perlindungan ini melindungi?
Harga Produk Elektronik | Tuntutan / Manfaat |
Lebih daripada RM100.00 | Pembaikan atau penggantian di kedai pembaikan yang diberi kuasa sahaja, sehingga jumlah maksimum yang dijamin 1 |
RM100.00 dan ke bawah | Pampasan tunai sekali sahaja yang setara dengan jumlah yang dipersetujui (iaitu, Program Tunai) daripada jumlah maksimum yang dijamin 2 |
5) Apakah perlindungan ini tidak melindungi?
Sila rujuk kepada "Pengecualian Am" dalam Terma & Syarat untuk maklumat lanjut.
6) Adakah terdapat had masa untuk menghantar permintaan perkhidmatan?
Ya, permintaan perkhidmatan perlu dikemukakan tidak lewat daripada empat belas (14) hari dari tarikh kerosakan elektronik atau mekanikal peranti elektronik yang layak.
7) Bagaimana saya membeli Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan sebagai sebahagian daripada pesanan saya?
Pembelian Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan mungkin telah dipilih terlebih dahulu apabila anda membeli peranti elektronik yang layak. Jika anda ingin keluar, nyahpilih kotak yang relevan sebelum membuat pesanan anda di halaman checkout.
8) Bagaimana saya boleh nyahpilih Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan di checkout?
Di halaman checkout, pengguna boleh nyahpilih kotak yang berkaitan untuk mengeluarkan Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan daripada troli.
9) Bolehkah saya mendapatkan Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan untuk sebarang item elektronik di Shopee?
Tidak, hanya kategori elektronik tertentu yang dilindungi oleh Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan. Sesetengah penyenaraian mungkin menyertakannya, tetapi item tertentu dikecualikan, dan PolicyStreet berhak membatalkan polisi mengikut Terma dan Syarat yang digariskan.
10) Bagaimana cara untuk menghantar permintaan perkhidmatan bagi Program Perkhidmatan Perlindungan Lanjutan?
Langkah 1: Pergi ke halaman Butiran Program Perkhidmatan, pilih ‘Permintaan Perkhidmatan’ untuk memulakan permintaan perkhidmatan.
Langkah 2: Laporkan dan hantar permintaan anda serta-merta selepas kejadian berlaku.
Langkah 3: Masukkan butiran yang diperlukan dalam permintaan perkhidmatan:
- Tarikh kerosakan
- Maklumat jaminan sedia ada/asal
- Penerangan tentang kerosakan
- Gambar kerosakan
- Dokumen sokongan lain, jika berkaitan
Langkah 4: Penyedia perkhidmatan anda, PolicyStreet, akan mengatur agar pihak pembaikan menghubungi anda melalui nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan.
Langkah 5: Pihak pembaikan akan mengambil barang daripada anda melalui salah satu kaedah berikut, bergantung pada jenis barang:
- Membawa barang tersebut ke pusat pembaikan
- Mengatur perkhidmatan concierge untuk mengambil barang tersebut
- Menyediakan pemeriksaan di lokasi bagi barang bersaiz besar
Langkah 6: Pihak pembaikan akan menilai sama ada kerosakan pada barang tersebut layak untuk permintaan di bawah perlindungan Jaminan Lanjutan.
Langkah 7: PolicyStreet akan menghubungi anda secara langsung sekiranya barang yang rosak layak untuk pembaikan yang boleh dituntut, dan pihak pembaikan akan meneruskan perkhidmatan pembaikan.
Nota:
Semua permintaan perkhidmatan akan disemak dan dinilai oleh Penyedia Perkhidmatan. Jika dokumen tambahan diperlukan, anda akan dimaklumkan. Sila muat naik dokumen tersebut dalam tempoh yang ditetapkan bagi mengelakkan sebarang kelewatan.
Aktiviti | Tempoh Masa |
---|---|
Penghantaran/Pemberitahuan permintaan perkhidmatan | Tidak lebih daripada empat belas (14) hari selepas kejadian kehilangan atau kerosakan berlaku. |
Rangkaian pembaikan yang dibenarkan untuk menghubungi bagi pengambilan item/pembaikan di lokasi untuk pemeriksaan | Tidak lebih daripada dua (2) hari bekerja selepas penghantaran permintaan perkhidmatan. |
Kelulusan permintaan perkhidmatan | Tidak lebih daripada lima (5) hari selepas produk diterima untuk pemeriksaan oleh rangkaian pembaikan yang dibenarkan. |
Penyelesaian pembaikan | Pembaikan standard akan mengambil masa sehingga empat (4) hari bekerja. Sila ambil perhatian bahawa ini tertakluk kepada ketersediaan alat ganti dan tahap kerosakan. |