Bahasa Malaysia | English1. Apakah itu waranti? Waranti ialah jaminan yang diberikan oleh penjual, pengilang, atau pembekal untuk membaiki atau menggantikan produk yang rosak dalam tempoh tertentu selepas pembelian.2. Apakah jenis waranti yang tersedia di Shopee?
Terdapat 4 jenis waranti:- Waranti Kedai: Perkhidmatan waranti diberikan oleh penjual di Shopee.
- Waranti Pengilang: Perkhidmatan waranti diberikan oleh pengeluar produk.
- Waranti Pembekal: Perkhidmatan waranti diberikan oleh pembekal produk.
- Waranti Antarabangsa: Waranti yang sah di pelbagai negara.
Nota: Pengilang ialah pengeluar produk, manakala Pembekal membeli produk daripada pengilang dan menjualnya.
3. Bagaimanakah cara untuk menyemak jenis waranti?
- Waranti Kedai: Dalam bahagian Penerangan
- Waranti Pengilang: Dalam bahagian Spesifikasi
- Waranti Pembekal: Dalam bahagian Spesifikasi
- Waranti Antarabangsa: Dalam bahagian Spesifikasi.
4. Bagaimanakah cara untuk membuat tuntutan waranti?
- Waranti Kedai: Hubungi penjual di Shopee atau pusat servis yang diberi kuasa melalui maklumat yang disediakan oleh penjual.
- Waranti Pengilang/Pembekal/Antarabangsa: Hubungi pusat servis yang diberi kuasa melalui maklumat dalam kad waranti. Jika tiada kad waranti, semak manual pengguna atau pembungkusan produk untuk maklumat lanjut. Jika masih tidak pasti, hubungi penjual untuk bantuan.
5. Apakah yang perlu dilakukan jika penjual, pembekal, atau pengilang tidak memberi maklum balas terhadap tuntutan waranti saya?Jika penjual, pembekal, atau pengilang tidak memberi maklum balas terhadap tuntutan waranti, anda boleh:
- Menghubungi Khidmat Pelanggan untuk bantuan lanjut.
- Mengemukakan Permohonan Pemulangan/Pemulangan Wang di Shopee.
⚠️ Nota:Apabila mengemukakan Permohonan Pemulangan/Pemulangan Wang, sila sertakan maklumat berikut dalam ruangan Penerangan:
- Nyatakan bahawa item mempunyai perlindungan waranti.
- Jelaskan masalah yang anda hadapi berkaitan tuntutan waranti.
- Lampirkan tangkapan skrin perbualan antara anda dan penjual mengenai tuntutan waranti.