Hi, how can we help?

[ShopeeFood Merchant] Mengapa Saya Menerima Notifikasi Amaran / Penggantungan Akaun Pedagang dari ShopeeFood?

Bahasa Malaysia | English
 
Sistem Pematuhan dan Pelanggaran Etika Pedagang diperkenalkan untuk mengekalkan kualiti perkhidmatan pedagang ShopeeFood serta memastikan kepuasan pelanggan. Penambahbaikan kualiti kedai anda adalah keutamaan kami.

ShopeeFood memantau kualiti perkhidmatan dengan menjejak insiden dan laporan daripada pelanggan serta rakan penghantaran.

Oleh itu, jika anda didapati melanggar etika pematuhan ShopeeFood Partner, anda akan menerima notifikasi dalam Aplikasi Rakan Kongsi anda seperti berikut:

 
Sila rujuk Notifikasi dalam aplikasi untuk butiran pelanggaran:
 
 
Aktiviti pelanggaran pematuhan termasuk tetapi tidak terhad kepada:
  • Pelanggaran berulang terhadap Terma & Syarat Shopee
  • Penyalahgunaan Promosi dan/atau Penilaian
  • Pesanan Palsu dan/atau Mencurigakan
  • Menggunakan sebarang aplikasi atau peranti milik Pedagang atau pihak ketiga untuk melakukan penipuan
  • Mengganggu sistem pemprosesan transaksi
  • Makanan dan/atau minuman yang mengandungi daging haiwan peliharaan / berpotensi menyebarkan virus / spesies terancam
  • Makanan dan/atau minuman beracun
  • Produk tenusu yang tidak dipasteur
  • Cendawan liar
  • Makanan dan/atau minuman yang mengandungi sebarang bentuk ubat
  • Makanan dan/atau minuman dengan tuntutan perubatan
  • Minuman beralkohol, kecuali dengan kelulusan bertulis daripada Shopee
  • Sebarang makanan dan/atau minuman lain yang:
    • Dilarang atau terhad di Malaysia, atau menggalakkan aktiviti yang menyalahi undang-undang;
    • Berbahaya kepada kesihatan manusia;
    • Dikenal pasti oleh pihak berkuasa kerajaan atau badan kawal selia sebagai berisiko terhadap kesihatan dan/atau keselamatan pengguna
  • Sebarang item lain yang bukan makanan dan/atau minuman serta tidak boleh dimakan
  • Sebarang item lain yang melanggar model perniagaan ShopeeFood seperti:
    • Bahan mentah; termasuk, tetapi tidak terhad kepada, beras yang belum dikisar
    • Item dengan pembungkusan atau berat berlebihan; termasuk, tetapi tidak terhad kepada, air mineral dalam jumlah besar
 
Soalan Lazim (FAQ)
 
1. Bolehkah saya membuat rayuan untuk penggantungan akaun pedagang saya?
 
Ya, jika akaun kedai anda telah digantung, anda layak untuk membuat rayuan. Jika anda ingin membuat rayuan, sila ikuti langkah berikut:

Hubungi Pasukan Khidmat Pelanggan ShopeeFood untuk mengemukakan permohonan rayuan bersama maklumat berikut:
  • ID Kedai
  • Nombor telefon yang didaftarkan dengan ShopeeFood
  • Tangkapan skrin notifikasi pelanggaran
 
Nota: Rayuan hanya boleh dibuat dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas menerima notifikasi penggantungan akaun anda.

2. Apakah yang boleh menyebabkan akaun pedagang saya digantung secara kekal?
 
ShopeeFood memantau kualiti makanan dan perkhidmatan dengan menjejak insiden serta laporan maklum balas daripada pelanggan dan rakan penghantaran. Jika akaun anda digantung secara kekal, ini bermaksud kedai anda menerima sejumlah besar aduan yang melebihi tahap pematuhan yang ditetapkan.

Beberapa contoh yang boleh menyebabkan akaun anda digantung:
  • Peningkatan laporan berkaitan insiden utama
  • Laporan kualiti makanan
  • Aktiviti penipuan atau manipulasi sistem
Are you satisfied with the article?
Satisfied
Unsatisfied