⚠️ Nota:
- Ketik Selamat akan disiarkan secara rasmi 17 April 2025, manakala Device Binding tersedia pada Apl ShopeePay bermula 19 Mac 2025. Pastikan anda memautkan peranti anda lebih awal untuk menikmati pengalaman transaksi yang lancar dan selamat apabila Tap Secure dilancarkan!
1. Apakah itu Tap Secure dan bagaimana ia berfungsi?
Ketik selamat ialah kaedah yang lebih selamat untuk mengesahkan transaksi yang telah dilakukan. Ciri ini tersedia dalam aplikasi ShopeePay. Ketik selamat padankan peranti anda dengan akaun ShopeePay anda, menawarkan lapisan keselamatan tambahan kerana transaksi ShopeePay hanya boleh dibenarkan pada peranti berdaftar anda.
2. Bagaimanakah cara saya mendaftar untuk Tap Secure?
Tiada pendaftaran atau pengaktifan diperlukan untuk Tap Secure, namun sila pastikan anda telah memautkan peranti selamat anda yang membolehkan anda meluluskan transaksi.
3. Bagaimanakah cara saya memautkan peranti saya untuk mengikat peranti selamat?
Untuk memautkan peranti anda, sila ikuti langkah berikut:
Langkah 1: Pergi ke Saya Tab pada Apl ShopeePayLangkah 2: Klik pada Ketik Selamat ATAU;Langkah 3: Klik pada Pautkan PerantiLangkah 4: Klik pada Pautan Sekarang
Langkah 5: Masukkan anda PIN ShopeePay 6-Digit
Langkah 6: Klik pada Mulakan Pengesahan Muka
Langkah 7: Klik pada OK
4. Bagaimanakah cara saya membenarkan transaksi saya dengan Tap Secure?
Untuk membenarkan transaksi anda, sila pastikan anda telah memautkan peranti anda untuk meluluskan transaksi melalui Ketik Selamat. Setelah itu dilakukan, ikuti langkah di bawah untuk meluluskan transaksi.
Langkah 1: Klik pada Bayar Sekarang Langkah 2: Masukkan anda PIN ShopeePay 6-DigitLangkah 3: Klik pada Pemberitahuan Langkah 4: Klik pada Luluskan Langkah 5: Klik pada Saya Telah Mengesahkan
5. Berapa lama masa yang saya ada untuk meluluskan transaksi saya?
Setelah transaksi dimulakan, anda akan menerima pemberitahuan pada peranti terpaut anda untuk meluluskan atau menolak transaksi. Ini perlu dilakukan dalam masa 120 saat (2 minit). Kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan transaksi dibatalkan dan jumlah tersebut tidak akan ditolak daripada baki dompet ShopeePay anda.
6. Mengapa saya tidak menerima pemberitahuan untuk membenarkan transaksi saya?
Sila pastikan anda telah mendayakan pemberitahuan tolak untuk apl ShopeePay anda
7. Apakah yang perlu saya lakukan jika saya menukar telefon dan cara memautkan Tap Secure saya ke peranti baharu saya?
Untuk menyahpaut peranti lama anda yang didaftarkan sebagai peranti selamat untuk meluluskan transaksi melalui Ketik Selamat, sila ikut langkah berikut:
Langkah 1: Klik pada Pautkan Peranti Di bawah Saya Tab pada Apl ShopeePay Langkah 2: Klik pada Nyahpaut Peranti Langkah 3: Klik pada Sahkan
Untuk sebarang pertanyaan tambahan atau untuk mengetahui lebih lanjut tentang Peranti Pautan, sila lawati ini Pautan.