⚠️ Nota:
- Klik Selamat akan dilancarkan secara rasmi pada 17 April 2025, manakala Pautan Peranti tersedia di Aplikasi ShopeePay bermula 19 Mac 2025. Pastikan anda mengaitkan peranti anda terlebih dahulu untuk menikmati pengalaman transaksi yang lancar dan selamat apabila Klik Selamat dilancarkan!
1. Apakah itu Klik Selamat dan bagaimana ia berfungsi?
Klik Selamat ialah kaedah yang lebih selamat untuk mengesahkan transaksi. Ciri ini tersedia dalam aplikasi ShopeePay dan menghubungkan peranti anda dengan akaun ShopeePay anda, memberikan lapisan keselamatan tambahan kerana hanya peranti berdaftar yang boleh membenarkan transaksi ShopeePay.
2. Bagaimanakah cara mendaftar untuk Klik Selamat?
Tiada pendaftaran atau pengaktifan diperlukan untuk Klik Selamat. Walau bagaimanapun, pastikan anda telah memautkan peranti selamat anda bagi membolehkan kelulusan transaksi.
3. Bagaimanakah cara memautkan peranti saya untuk pengesahan peranti selamat?
Ikuti langkah-langkah berikut untuk memautkan peranti anda:
Langkah 1: Pergi ke tab Saya dalam aplikasi ShopeePayLangkah 2: Klik pada Klik Selamat ATAU;Langkah 3: Klik pada Pautkan PerantiLangkah 4: Klik pada Pautkan SekarangLangkah 5: Masukkan PIN ShopeePay andaLangkah 6: Klik pada Mulakan Pengesahan WajahLangkah 7: Klik pada OK
4. Bagaimanakah cara membenarkan transaksi menggunakan Klik Selamat?
Untuk membenarkan transaksi, pastikan anda telah memautkan peranti anda untuk kelulusan transaksi melalui Klik Selamat. Setelah itu, ikuti langkah-langkah berikut:
Langkah 1: Klik pada Bayar SekarangLangkah 2: Masukkan PIN ShopeePay andaLangkah 3: Klik pada NotifikasiLangkah 4: Klik pada BenarkanLangkah 5: Klik pada Saya Telah Mengesahkan
5. Berapa lama saya mempunyai masa untuk meluluskan transaksi saya?
Sebaik sahaja transaksi dimulakan, anda akan menerima notifikasi pada peranti yang dipautkan untuk meluluskan atau menolak transaksi. Proses ini perlu dilakukan dalam masa 120 saat (2 minit). Jika tidak, transaksi akan dibatalkan dan jumlah tidak akan ditolak daripada baki dompet ShopeePay anda.
6. Mengapa saya tidak menerima notifikasi untuk membenarkan transaksi saya?
Pastikan anda telah mengaktifkan notifikasi tolak (push notification) untuk aplikasi ShopeePay anda.
7. Apa yang perlu saya lakukan jika saya menukar telefon dan bagaimana untuk memautkan Klik Selamat ke peranti baharu?
Untuk menyahpaut peranti lama yang didaftarkan sebagai peranti selamat bagi kelulusan transaksi melalui Klik Selamat, ikuti langkah-langkah berikut:
Langkah 1: Klik pada Pautkan Peranti di bawah tab Saya dalam Aplikasi ShopeePayLangkah 2: Klik pada Nyahpaut PerantiLangkah 3: Klik pada Sahkan
Untuk sebarang pertanyaan lanjut atau untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Link Device, sila lawati pautan ini.