Hi, how can we help?

[Pulangan Bayaran Balik] Bagaimana untuk membuat permintaan pulangan/bayaran balik untuk Barangan Maya (Virtual Goods)

Bahasa Malaysia | English

Apakah itu Barangan Maya (Virtual Goods)?

Barangan maya merujuk kepada barangan atau perkhidmatan secara maya yang tidak memerlukan penghantaran secara fizikal. Sebaliknya, penjual akan menyediakan produk dalam format digital melalui platform Shopee. 

 

Barangan yang dikategorikan sebagai Barangan Maya

• Tiket, Baucar & Perkhidmatan (contoh: baucar perjalanan, tambah nilai, waranti, pelan langganan dalam talian)

• Perisian (contohnya: mudah alih/permainan, kredit permainan, kunci lesen)

• E-buku

 

 

Anda boleh memohon pemulangan/pemulangan wang untuk barangan maya sekiranya terdapat isu berikut, dengan menyediakan bukti yang diperlukan:

 

Sebab Permohonan

Contoh Situasi

Bukti yang diperlukan

Sebahagian pesanan tidak diterima*

· Penjual tidak memberikan set kod yang lengkap atau nombor siri.

 

· Hanya menerima sebahagian maklumat pengaktifan (contoh: PIN atau kunci akses tiada).

 

1. Gambar dan/atau video menunjukkan kuantiti/amaun produk yang berbeza daripada yang disenaraikan penjual, atau T&C lain yang berbeza daripada deskripsi produk.

 

2. Nombor akaun/nama pengguna yang sama dengan yang diberikan kepada penjual.

 

Produk rosak atau tidak berfungsi 

· Perisian tidak boleh dipasang atau menunjukkan ralat semasa dilancarkan.

 

· Kod permainan tidak sah atau ditolak semasa ditebus.

 

1. Gambar atau video menunjukkan kod/ID produk tidak berfungsi semasa cuba ditebus secara dalam talian/luar talian.

 

2. Nombor akaun/nama pengguna yang sama dengan yang diberikan kepada penjual.

 

Produk tamat tempoh 

· Kod telah tamat tempoh dan menunjukkan mesej tidak sah.

 

· Baucar langganan menunjukkan tarikh luput yang lepas dan tidak boleh digunakan.

 

1. Gambar atau video menunjukkan produk tidak berfungsi kerana tamat tempoh semasa cuba ditebus secara dalam talian/luar talian.

 

2. Nombor akaun/nama pengguna yang sama dengan yang diberikan kepada penjual.

 

* Sediakan kemas kini chat terbaru dengan penjual jika mereka masih belum memberikan ID/kod produk di bawah sebab permintaan 'Sebahagian pesanan tidak diterima'. 

 

Apakah proses bayaran balik untuk item yang tidak boleh dipulangkan? 

 

Shopee akan meminta bukti daripada pembeli dan penjual untuk item yang tidak boleh dipulangkan. Kedua-dua pihak diberikan tempoh 1 hari kalendar untuk memberi maklum balas.

 

  • Jika pembeli memberikan bukti dalam tempoh 1 hari kalendar tetapi penjual terlepas tarikh akhir, Shopee akan memproses bayaran balik kepada pembeli (selagi bukti pembeli adalah sah).

     

  • Penjual boleh mengemukakan pertikaian dalam tempoh 3 hari kalendar dengan bukti yang sah untuk memohon pampasan.

     

  • Jika bayaran balik disebabkan kesalahan penjual (item tidak dibungkus dengan baik/tidak cukup kuantiti/tersalah hantar item), Shopee berhak untuk tidak memberi pampasan kepada penjual.

 

💡 Tip: Untuk item yang tidak boleh dipulangkan, pembeli hanya akan melihat pilihan ‘Bayaran Balik Sahaja’ apabila membuat permintaan Pulangan/Bayaran Balik.

 

Are you satisfied with the article?
Satisfied
Unsatisfied