Hai, bagaimana kami boleh membantu?

Syarat Perkhidmatan Pedagang ShopeePay

1. Pengenalan

 

1.1 Terma dan syarat berikut dikenakan pada penggunaan Perkhidmatan oleh Pedagang. Syarat perkhidmatan ini (“Syarat Perkhidmatan”) adalah kontrak antara ShopeePay Malaysia Sdn. Bhd. (“ShopeePay”) dan anda (“anda”, “anda”, “Pedagang”) yang mendaftarkan Akaun Pedagang dengan kami dan ia mentadbir penggunaan anda bagi semua Perkhidmatan (ditakrifkan di bawah). Sila baca Syarat Perkhidmatan berikut dengan teliti supaya anda mengetahui hak dan kewajipan undang-undang anda berkenaan dengan ShopeePay dan sekutu serta anak syarikat kami (secara individu dan kolektif, "Syarikat", "kami", "kami" atau "kami"). DENGAN MENGGUNAKAN PERKHIDMATAN ATAU MEMBUKA AKAUN, ANDA MENANDAKAN PENERIMAAN ANDA YANG TIDAK BOLEH BATAL TERHADAP SYARAT PERKHIDMATAN INI. Kami mempunyai hak untuk menyemak semula Syarat Perkhidmatan ini pada bila-bila masa tanpa memberikan notis kepada anda. Penggunaan Perkhidmatan oleh anda akan dianggap sebagai penerimaan yang tidak boleh ditarik balik bagi Syarat Perkhidmatan ini dan sebarang semakan sedemikian.

 

Kami mempunyai hak untuk menyemak Syarat Perkhidmatan ShopeePay ini dengan memberikan notis 21 hari kepada anda. Penggunaan berterusan Perkhidmatan, Platform ini, atau pendaftaran Akaun anda, akan dianggap sebagai penerimaan yang tidak boleh ditarik balik bagi Syarat Perkhidmatan ini dan sebarang semakan sedemikian.

 

2. TAFSIRAN

 

2.1 Dalam Syarat Perkhidmatan ini, perkataan berikut akan mempunyai makna yang diberikan kepada mereka dalam klausa ini, kecuali jika tidak konsisten dengan konteks:

 

“Aplikasi” bermaksud aplikasi mudah alih yang dikendalikan oleh ShopeePay atau gabungannya (seperti yang dipinda dari semasa ke semasa) untuk penyediaan Perkhidmatan;

 

“Kad atau Skim Pembayaran” bermaksud sebarang sistem pembayaran kad (seperti VISA, MasterCard, American Express atau lain-lain) atau skim pembayaran bank (seperti sistem perbankan langsung, sistem debit terus atau sistem pindahan bank);

 

“Akaun Pedagang” bermaksud akaun(-akaun) wang elektronik berdaftar Pedagang yang dipegang dengan ShopeePay atau akaun bank yang ditetapkan oleh Pedagang (mengikut mana-mana yang berkenaan);

 

“Produk/Perkhidmatan Pedagang” bermaksud apa-apa produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh Pedagang kepada pelanggannya dan yang dipesan, dibeli atau sebaliknya disediakan kepada pelanggan menurut Transaksi;

 

“Borang Pendaftaran Pedagang” bermaksud borang pendaftaran yang dilengkapkan dan ditandatangani oleh Pedagang untuk Perkhidmatan;

 

“Perkhidmatan” bermaksud penyelesaian pembayaran elektronik melalui internet dan semua produk dan perkhidmatan lain yang ditawarkan oleh ShopeePay melalui sebarang cara lain; dan

 

“Transaksi” bermaksud sebarang transaksi antara Pedagang dan pelanggannya menggunakan Perkhidmatan untuk pembelian barangan dan/atau perkhidmatan daripada Pedagang.

 

2.2 Tajuk adalah untuk kemudahan sahaja dan tidak akan menjejaskan pembinaan atau tafsiran Syarat Perkhidmatan ini.

 

3.PERKHIDMATAN

 

3.1 Peniaga mengakui dan bersetuju bahawa:

 

(a) ShopeePay beroperasi semata-mata sebagai perantara pembayaran dan: (i) dalam apa jua keadaan tidak bertindak sebagai penjual, pembeli, peniaga, orang tengah, peruncit, pelelong, pembekal, pengedar, pengilang, broker, ejen atau pedagang Produk/Perkhidmatan Saudagar; dan (ii) tidak membuat representasi atau waranti dan tidak memastikan kualiti, keselamatan dan/atau kesahihan mana-mana Produk/Perkhidmatan Pedagang. ShopeePay tidak menjamin identiti mana-mana pelanggan atau memastikan bahawa pelanggan akan menyelesaikan Transaksi;

 

(b) sebarang pertikaian yang timbul daripada mana-mana Produk/Perkhidmatan Pedagang adalah antara penghantar dan penerima dana dan/atau pembekal dan penerima barangan atau perkhidmatan. Sebarang Transaksi berhubung dengan Produk/Perkhidmatan Pedagang hanya mewajibkan Pedagang. ShopeePay tidak akan menjadi pihak kepada sebarang pertikaian termasuk tetapi tidak terhad kepada pertikaian mengenai prestasi dan isu liabiliti yang berkaitan dengan penghantaran, kualiti, kuantiti atau penggunaan Produk/Perkhidmatan Pedagang. ShopeePay boleh, atas dasar kes demi kes dan atas kos perbelanjaan pelanggan sendiri, memudahkan pelanggan meminta daripada Peniaga sebarang bayaran balik yang dibayar untuk barangan dan/atau perkhidmatan oleh pelanggan. Pedagang bertanggungjawab untuk mengetahui sama ada Transaksi adalah salah atau mencurigakan, anda bersetuju untuk menjalankan semua tindakan yang diperlukan untuk memastikan Transaksi adalah tulen.

 

(c) Perkhidmatan ShopeePay, termasuk perkhidmatan gerbang pembayarannya, hanya memudahkan pelaksanaan pembayaran daripada pelanggan kepada Pedagang.  Sebarang wang bayaran yang dikutip daripada pelanggan dan diterima oleh ShopeePay hendaklah diselesaikan dan dipindahkan ke dalam Akaun Pedagang dalam tempoh masa tetap pada setiap hari, mingguan, dua mingguan atau bulanan, seperti yang dipersetujui oleh Pihak-Pihak selepas ditolak Sebarang bayaran yang perlu dibayar kepada ShopeePay termasuk sebarang cukai dan/atau duti yang berkenaan. Pedagang bersetuju untuk bertanggungjawab ke atas semua kos, perbelanjaan, yuran dan/atau caj bank yang dikenakan untuk penyelesaian dan pemindahan.

 

3.2 Peniaga sedar bahawa penerimaan bayaran ke dalam Akaun Pedagang tidak sama dengan penerimaan dana yang dijelaskan. Peniaga tetap bertanggungjawab kepada ShopeePay untuk jumlah penuh pembayaran dan sebarang bayaran yang dipotong daripadanya jika pembayaran kemudiannya diterbalikkan atas sebarang sebab (“Amaun Pembalikan”). Sekiranya berlaku pembalikan pembayaran, ShopeePay berhak untuk mendebit Akaun Pedagang dengan Jumlah Pembalikan dan sebarang caj balik atau bayaran pembalikan pihak ketiga yang berkenaan. Jika ShopeePay tidak dapat memulihkan sepenuhnya Amaun Pembalikan dan/atau caj balik pihak ketiga yang berkenaan atau yuran pembalikan daripada Akaun Pedagang (termasuk sebarang wang yang dipindahkan ke dalamnya selepas pembalikan pembayaran), Pedagang dikehendaki membayar balik Jumlah Pembalikan dan/atau sebarang baki negatif Akaun Saudagar dengan mendepositkan dana ke dalam Akaun Saudagar tersebut untuk memastikan Jumlah Pembalikan dan/atau mana-mana baki negatif boleh dipulihkan sepenuhnya oleh ShopeePay. Kegagalan berbuat demikian adalah melanggar Syarat Perkhidmatan ini. Pembayaran balik Amaun Pembalikan dan/atau sebarang baki negatif perlu dibayar serta-merta tanpa notis. ShopeePay berhak, pada bila-bila masa, meminta bayaran balik oleh Pedagang untuk jumlah tersebut.

 

3.2A. Peniaga sedar bahawa terdapat risiko kerugian atau wang dicuri melalui Aplikasi. Anda bersetuju dan mengakui bahawa walaupun ShopeePay akan menyediakan dan mencadangkan kawalan keselamatan tertentu, kami tidak dapat menjamin bahawa anda tidak akan menjadi mangsa senario yang disebutkan di atas. Anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk kerugian yang anda alami daripada kerugian atau wang yang dicuri tersebut Daripada sebarang aktiviti penipuan yang terlibat dengan anda. Kami mungkin membantu anda mendapatkan semula dana yang hilang, tetapi anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk kerugian tersebut akibat kehilangan atau wang yang dicuri melalui Aplikasi, melainkan kerugian tersebut disebabkan oleh tindakan sengaja atau sengaja kami. Selanjutnya, anda akan membayar balik sepenuhnya kepada kami untuk sebarang kerugian yang kami alami akibat daripada kehilangan atau wang yang dicuri.

 

3.3 ShopeePay berhak untuk menggantung, pada bila-bila masa dan mengikut budi bicara mutlaknya, Akaun Pedagang dan/atau Perkhidmatan dalam mana-mana keadaan berikut:

 

(a) apabila ShopeePay percaya adalah perlu atau wajar untuk melindungi keselamatan Akaun Pedagang dan/atau Perkhidmatan;

 

(b) jika mana-mana Transaksi dibuat yang ShopeePay mengikut budi bicara mutlaknya anggap sebagai (i) dibuat melanggar perjanjian ini atau melanggar keperluan keselamatan Akaun Pedagang dan/atau Perkhidmatan; atau (ii) Mencurigakan, tidak dibenarkan atau penipuan, termasuk tetapi tidak terhad kepada, pengubahan wang haram, pembiayaan keganasan, penipuan atau aktiviti terlarang lain;

 

(c) apabila insolvensi, pembubaran, penggulungan, muflis, kemasukan ke penerima atau pembubaran Pedagang, atau apabila ShopeePay menganggap bahawa terdapat kemungkinan yang munasabah untuk mana-mana perkara di atas berlaku;

 

(d) jika Transaksi adalah untuk penjualan barangan dan/atau perkhidmatan yang berada di luar aktiviti perniagaan yang dipersetujui oleh Pedagang, atau di mana Pedagang gagal menghantar barangan dan/atau perkhidmatan tersebut, dan/atau di mana Pedagang Terlibat dalam pemprosesan pihak ketiga dan tidak menghantar barangan dan/atau perkhidmatan itu sendiri; atau

 

(e) sebaliknya berkaitan dengan pematuhan ShopeePay terhadap mana-mana undang-undang dan peraturan yang berkenaan.

 

3.4 Sekiranya ShopeePay menggantung Akaun Pedagang dan/atau Perkhidmatan yang diberikan kepada Pedagang, ShopeePay boleh mengembalikan semula akaun yang sama dan, jika perlu, memberikan butiran keselamatan baharu seperti kata laluan, secepat mungkin selepas Sebab penggantungan tidak lagi wujud.

 

4.KEWAJIPAN

 

4.1 Pedagang hendaklah membuka dan mengekalkan Akaun Pedagang dengan mendaftar sebagai pedagang dengan ShopeePay. Pedagang hendaklah menyepadukan Perkhidmatan ke dalam operasinya dan beroperasi mengikut arahan ShopeePay. Pedagang hendaklah bertanggungjawab untuk mengekalkan keselamatan dan kawalan yang mencukupi bagi mana-mana dan semua pengenalan, kata laluan, nombor pengenalan peribadi (PIN) atau sebarang kod lain yang digunakan Pedagang untuk mengakses Perkhidmatan.

 

4.2 Peniaga tidak akan menerima bayaran sebagai balasan untuk penghantaran barang terhad termasuk tetapi tidak terhad kepada:

 

A. Media dewasa dan/atau perkhidmatan yang termasuk pornografi dan bahan berunsur seksual yang lain (termasuk kesusasteraan, imejan dan media lain); perkhidmatan pengiring atau pelacuran;

 

B. Bahagian badan yang merangkumi organ atau bahagian badan lain;

 

C. Peranti membuka kunci hak cipta yang termasuk cip Mod atau peranti lain yang direka bentuk untuk memintas perlindungan hak cipta;

 

D. Dadah dan peralatan dadah yang termasuk dadah haram dan aksesori dadah, termasuk ubat herba seperti salvia dan cendawan ajaib;

 

E. Alat bantu pemintasan ujian dadah yang termasuk kocok pembersihan dadah, bahan tambahan ujian air kencing dan item berkaitan;

 

F. Menggodam dan memecah bahan yang termasuk manual, panduan cara, maklumat atau peralatan yang membolehkan akses haram kepada perisian, pelayan, tapak web atau harta lain yang dilindungi;

 

G. Barang haram, yang termasuk bahan, produk atau maklumat yang mempromosikan barangan haram atau membolehkan perbuatan haram;

 

H. Barangan yang menyinggung perasaan, yang termasuk kesusasteraan, produk atau bahan lain yang: (a) Memfitnah atau memfitnah mana-mana orang atau kumpulan orang berdasarkan kaum, etnik, asal usul negara, agama, jantina, atau faktor lain (b) Menggalakkan atau Menghasut tindakan ganas (c) Menggalakkan sikap tidak bertoleransi atau kebencian;

 

I. Barangan yang menyinggung perasaan, jenayah yang termasuk foto atau barang tempat kejadian jenayah, seperti barang peribadi, yang dikaitkan dengan penjenayah;

 

J. Senjata yang termasuk senjata api, peluru, pisau, buku jari tembaga, bahagian senjata api dan persenjataan lain;

 

K. Mana-mana produk atau perkhidmatan, yang tidak mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang terpakai di Malaysia

 

L. Sebarang produk atau perkhidmatan tertakluk kepada sekatan Majlis Keselamatan PBB.

 

M. Perniagaan Crowdsourcing dan crowdfunding, kelab pinjaman, menawarkan ekuiti atau ganjaran dalam apa jua bentuk.

 

N. Cryptocurrency, Bitcoin, mata wang dalam talian, syiling permainan, emas dalam talian dan aset maya yang serupa.

 

O. Amalan perniagaan yang menipu seperti Ponzi / skim piramid, pemasaran pelbagai peringkat, hasil terjamin, kursus dan perkhidmatan pelaburan atau perdagangan.

 

Hlm. Perniagaan perkhidmatan wang seperti pengiriman wang, pemindahan, kiriman wang, kad hadiah prabayar, kemudahan nilai tersimpan, kuasi tunai, pertukaran mata wang asing dan perkhidmatan yang serupa.

 

4.3 Pedagang hendaklah bekerjasama dengan ShopeePay atas kos Pedagang untuk menyiasat sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang, penipuan atau tidak wajar yang mencurigakan berkaitan dengan sebarang Transaksi.

 

4.4 Pada bila-bila masa, untuk tujuan mematuhi undang-undang yang terpakai, Pedagang hendaklah memberikan ShopeePay maklumat seperti yang mungkin diminta oleh ShopeePay, termasuk maklumat tentang perniagaan Pedagang. Peniaga hendaklah memaklumkan ShopeePay secara bertulis tentang sebarang perubahan penting pada perniagaannya termasuk model perniagaan, barangan dan/atau perkhidmatan, nama kedai, laman web atau kaedah pembayaran, tidak lewat daripada tiga puluh (30) hari sebelum perubahan tersebut. Perubahan tersebut akan berkuat kuasa hanya apabila diterima dan dipersetujui oleh ShopeePay. Pedagang akan menanggung rugi ShopeePay terhadap semua liabiliti, kos dan perbelanjaan kerugian (termasuk pembayaran balik penuh sebarang kos undang-undang dan profesional) yang timbul daripada kegagalan Pedagang untuk memberitahu ShopeePay tentang perubahan tersebut.

 

4.5 Pedagang tidak akan mengenakan bayaran pemprosesan, markup atau surcaj lain kepada pelanggannya untuk membuat pembayaran melalui Perkhidmatan.

 

4.6 Peniaga hendaklah mengikut prosedur penerimaan pembayaran ShopeePay dengan memastikan langkah berikut dipatuhi:

 

A. Pastikan kedua-dua halaman pengesahan pembayaran daripada halaman pedagang dan pembeli adalah betul.

 

B. Peniaga hanya akan mengeluarkan barangan/perkhidmatan apabila peniaga mengesahkan bahawa pembayaran telah berjaya.

 

C. Pedagang hendaklah menghantar Produk/Perkhidmatan Pedagang kepada pelanggannya tanpa kelewatan yang tidak wajar. Peniaga hendaklah menyimpan sebarang dokumen yang membuktikan penerimaan barang dan/atau perkhidmatan pelanggan yang dipesan oleh pelanggan sekurang-kurangnya 2 (dua) tahun dari tarikh pelanggan menerima barangan dan/atau perkhidmatan. Pedagang mengakui bahawa ShopeePay tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kecacatan barangan dan/atau perkhidmatan tersebut.

 

4.7 Peniaga tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian penipuan dan caj balik, jika prosedur penerimaan transaksi seperti yang ditetapkan dalam Klausa 4.6 telah dipatuhi oleh peniaga.

 

4.8 Produk/Perkhidmatan Pedagang yang disediakan kepada pelanggan hendaklah mematuhi undang-undang yang terpakai dalam mana-mana bidang kuasa di dalam atau di mana Pedagang menyediakan barangan dan/atau perkhidmatannya.

 

4.9 Peniaga hendaklah pada setiap masa mempunyai semua lesen dan permit yang berkaitan untuk menjalankan perniagaan Pedagang dan/atau penjualan Produk/Perkhidmatan Pedagang.

 

4.10 Peniaga mewakili dan menjamin bahawa ia tidak menerima dana berkaitan dengan mana-mana tindakan atau amalan yang menyalahi undang-undang, penipuan, memperdaya atau manipulatif dan Pedagang tidak menghantar atau menerima dana kepada atau daripada sumber yang menyalahi undang-undang.

 

4.11 Sama ada Saudagar atau mana-mana anak syarikat atau sekutunya, mahupun mana-mana pengarah atau pegawai Saudagar, mahupun, pada pengetahuan Saudagar selepas siasatan wajar, mana-mana pengarah atau pegawai, pekerja, ejen, gabungan terkawal atau wakil Saudagar Atau mana-mana anak syarikat atau sekutunya (“Orang”), ialah individu atau entiti yang dimiliki atau dikawal oleh Seseorang yang pada masa ini tertakluk kepada sebarang sekatan yang ditadbir atau dikuatkuasakan oleh AS. Pejabat Kawalan Aset Asing Jabatan Perbendaharaan, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Kesatuan Eropah atau Perbendaharaan Kebawah Duli Yang Maha Mulia (secara kolektif, “Sekatan”), mahupun terletak, teratur atau bermastautin di negara atau wilayah yang pada masa ini Subjek Sekatan. Pedagang tidak akan menggunakan Perkhidmatan dalam apa jua cara yang akan mengakibatkan pelanggaran Sekatan oleh mana-mana Orang, termasuk ShopeePay dan mana-mana ahli gabungan, pengarah, pegawai, pekerja dan ejennya. Saudagar dan anak-anak syarikat serta sekutunya tidak terlibat secara sedar, kini tidak terlibat secara sedar, dan tidak akan terlibat dalam, sebarang urusan atau transaksi dengan mana-mana Orang, atau di mana-mana negara atau wilayah, yang di Masa urusan atau transaksi adalah atau pernah menjadi subjek Sekatan. Peniaga bersetuju bahawa ia, anak syarikat dan sekutunya dan mana-mana Orang hendaklah menjalankan perniagaan dengan mematuhi Undang-undang Pencegahan Rasuah dan tidak akan mengambil sebarang tindakan, secara langsung atau tidak langsung, yang akan mengakibatkan pelanggaran undang-undang tersebut, Termasuk tetapi tidak terhad kepada menyediakan, menawarkan, atau menjanjikan, secara langsung atau tidak langsung, apa-apa yang bernilai kepada mana-mana pihak berkuasa atau pegawai kerajaan yang akan mengakibatkan pelanggaran mana-mana undang-undang antirasuah.

 

4.12 Operasi Merchant dan anak-anak syarikat dan sekutunya hendaklah pada setiap masa mematuhi semua aspek material dengan keperluan penyimpanan rekod dan pelaporan kewangan yang terpakai dan statut pengubahan wang haram semua bidang kuasa yang berkenaan, peraturan dan Peraturan di bawahnya dan sebarang peraturan, peraturan atau garis panduan yang berkaitan atau serupa yang dikeluarkan, ditadbir atau dikuatkuasakan oleh mana-mana agensi kerajaan.

 

4.13 Pedagang bertanggungjawab untuk semua kerugian, pembalikan, yuran, tuntutan, penalti atau caj balik, yang ditanggung oleh Pedagang atau ShopeePay, pengguna lain, atau pihak ketiga yang disebabkan oleh atau timbul daripada pelanggaran Syarat ini oleh Pedagang. Perkhidmatan, kerosakan atau kehilangan peranti Pedagang, penggunaan dibenarkan akaun Pedagang oleh pihak ketiga dan/atau penggunaan Perkhidmatan Pedagang, dan jika perkara tersebut ditanggung oleh Syarikat, yang lain Pengguna, atau pihak ketiga, Pedagang bersetuju untuk membayar balik yang sama untuk mana-mana dan semua liabiliti tersebut.

 

4.14 Pedagang bertanggungjawab ke atas semua kerugian, pembalikan, yuran, tuntutan, penalti atau caj balik, yang ditanggung oleh Pedagang atau ShopeePay, pengguna lain, atau pihak ketiga yang disebabkan oleh atau timbul daripada pelanggaran Syarat ini oleh Pedagang. Perkhidmatan, kerosakan atau kehilangan peranti Pedagang, penggunaan dibenarkan akaun Pedagang oleh pihak ketiga dan/atau penggunaan Perkhidmatan Pedagang, dan jika perkara tersebut ditanggung oleh Syarikat, yang lain Pengguna, atau pihak ketiga, Pedagang bersetuju untuk membayar balik yang sama untuk mana-mana dan semua liabiliti tersebut.   

 

4.15 Pedagang dikehendaki log masuk secara berkala, menyemak sejarah urus niaga dan memastikan bahawa tiada sebarang Transaksi yang tidak dibenarkan. Anda hendaklah menyemak dan mengesahkan semua Transaksi termasuk, tanpa had, jumlah, maklumat penerima, tarikh & masa transaksi. Pedagang boleh mengakses sejarah transaksi daripada papan pemuka pedagang.

 

4.16 Pedagang hendaklah memastikan bahawa ia mengekalkan dan menunjukkan pematuhan kepada peraturan yang berkenaan tentang keselamatan data dan perlindungan data serta mewujudkan proses dan prosedur yang berkesan dalam melindungi data dan maklumat pelanggan. Proses sedemikian hendaklah antara lain, termasuk kawalan keselamatan IT yang lazimnya diterima sebagai berkesan oleh amalan industri. Pedagang hendaklah mengekalkan, dan mendapatkan pembekal perkhidmatan pihak ketiganya (jika ada) untuk mengekalkan pematuhan dengan keperluan keselamatan yang terpakai dan piawaian keselamatan yang ditetapkan.

 

4.17 Di mana berkenaan, Pedagang bersetuju untuk terikat dengan terma dan syarat tambahan seperti yang diperuntukkan dalam (i)  Jadual 1 – Saluran Pembayaran QR DuitNow Dan (ii) Jadual 2 - Saluran Perbankan Dalam Talian/Wallet DuitNow (secara kolektif, "Syarat Saluran Pembayaran”). Kami mempunyai hak untuk menyemak Terma Saluran Pembayaran dengan memberikan notis 21 hari kepada anda. Penggunaan berterusan Perkhidmatan anda akan dianggap sebagai penerimaan Terma Saluran Pembayaran yang tidak boleh ditarik balik. Untuk mengelakkan keraguan, jika terdapat sebarang percanggahan antara Syarat Saluran Pembayaran dan Syarat Perkhidmatan ini, Syarat Saluran Pembayaran akan diguna pakai.

 

5. YURAN DAN CUKAI 

 

5.1 Yuran yang perlu dibayar oleh Pedagang untuk Perkhidmatan adalah seperti yang dinyatakan dalam Borang Pendaftaran Pedagang, yang akan menjadi sebahagian daripada Syarat Perkhidmatan ini. Melainkan dinyatakan sebaliknya, yuran disebut dalam mata wang Malaysia, yang tidak termasuk GST.

 

5.2 ShopeePay mungkin mengubah yuran, atau menasihati Pedagang tentang sebarang bayaran tambahan, yang terpakai pada Syarat Perkhidmatan ini pada bila-bila masa dengan menyiarkan notis di laman web atau Aplikasi Shopee dan/atau dengan menghantar notis kepada Pedagang Melalui e-mel atau mel pos.

 

5.3 Sebarang cukai, duti dan/atau yuran yang berkenaan hendaklah ditanggung oleh Pedagang, dan Pedagang dengan ini memberi kuasa kepada ShopeePay untuk memotong cukai, duti dan/atau yuran seperti yang dikehendaki oleh undang-undang.

 

5.4 Adalah menjadi tanggungjawab Peniaga untuk menentukan cukai dan/atau duti yang mana, jika ada, dikenakan ke atas pembayaran yang diterima, dan melaporkan serta menyerahkan cukai yang betul kepada pihak berkuasa cukai yang berwibawa.

 

6. HAK INTELEKY

 

6.1 ShopeePay dan/atau pemberi lesennya menyimpan dan akan mengekalkan seluruh hak, hak milik dan kepentingannya dalam semua hak salinan, tanda dagangan dan hak harta intelek lain di dalamnya dan berkaitan dengannya, kecuali yang diberikan secara nyata kepada Pedagang dalam Terma ini Perkhidmatan.

 

6.2 Pedagang memberikan ShopeePay lesen di seluruh dunia, tidak eksklusif, bebas royalti, tidak boleh dipindah milik untuk menyalin, menggunakan dan memaparkan sebarang logo, tanda dagangan, nama dagangan atau harta intelek lain yang dimiliki oleh, atau dilesenkan kepada Pedagang untuk tujuan (i) mengenal pasti Pedagang sebagai pedagang yang menerima Perkhidmatan sebagai borang pembayaran; dan (ii) apa-apa kegunaan lain yang dipersetujui oleh Pedagang secara khusus.  Pedagang dengan ini menjamin dan menyatakan bahawa ia memiliki atau berhak untuk menggunakan dan mensublesenkan mana-mana harta intelek yang digunakan atau melesenkan untuk digunakan kepada ShopeePay.

 

6.3 “ShopeePay” dan semua URL, logo, tanda dagangan, harta intelek lain yang berkaitan dengan Perkhidmatan adalah sama ada tanda dagangan atau tanda dagangan berdaftar ShopeePay atau pemberi lesennya.  Pedagang tidak boleh menyalin, meniru atau menggunakannya tanpa kebenaran bertulis ShopeePay terlebih dahulu.  Selain itu, Pedagang tidak boleh menyalin, mengubah suai atau meminda mana-mana Perkhidmatan atau harta intelek yang berkaitan dengan Perkhidmatan.  Baiklah, tajuk dan minat dalam dan kepada Perkhidmatan, teknologi yang berkaitan dengan Perkhidmatan, dan mana-mana dan semua teknologi dan apa-apa kandungan yang dicipta atau diperoleh daripada mana-mana perkara di atas adalah hak milik eksklusif ShopeePay dan/atau pemberi lesennya.

 

6.4 Berkenaan dengan harta intelek yang dimiliki atau dilesenkan oleh Kad atau Skim Pembayaran, Pedagang hendaklah mengikut arahan yang diberikan oleh Kad atau Skim Pembayaran yang berkaitan. Peniaga tidak boleh menggunakan harta intelek sedemikian dengan cara yang boleh atau mungkin memudaratkan perniagaan atau jenama Kad atau Skim Pembayaran yang berkaitan.

 

7. TIADA WARANTI

 

7.1 PERKHIDMATAN DISEDIAKAN "SEBAGAIMANA ADANYA" DAN TANPA SEBARANG PERWAKILAN ATAU WARANTI, SAMA ADA TERSURAT, TERSIRAT ATAU BERKANUN.SHOPEEPAY, DAN MANA-MANA ​​SYARIKAT DAN AFILIASINYA, PEGAWAI, PENGARAH, PEKERJA, SUKAWAN, PEKERJA. MENAFIKAN SECARA KHUSUS SEBARANG WARANTI TERSIRAT HAK, KEBOLEHPERDAGANGAN, KESESUAIAN UNTUK TUJUAN TERTENTU DAN BUKAN PELANGGARAN. SHOPEEAY TIDAK MEMPUNYAI APA-APA KAWALAN BARANG DAN/ATAU PERKHIDMATAN YANG DIBAYAR DENGAN PERKHIDMATAN.  SHOPEPAY TIDAK MENJAMIN AKSES BERTERUSAN, TIDAK TERGANGGU ATAU SELAMAT KE MANA-MANA ​​BAHAGIAN PERKHIDMATAN DAN PENGENDALIAN PERKHIDMATAN MUNGKIN DITANGGUHKAN SEMENTARA UNTUK PENYELENGGARAAN ATAU NAIK TARAF ATAU DIGANGGU OLEH BEBERAPA FAKTOR. SHOPEPAY TIDAK MEMBUAT JAMINAN TERHADAP KESOLVENSI SYARIKAT ATAU AKIBAT KEBAIKAN ATAU BERHENTI PERDAGANGAN MANA-MANA ​​INSTITUSI YANG DIBENARKAN DENGAN WANG DIPEGANG. SHOPEEAY AKAN MENJALANKAN USAHA YANG MASALAH UNTUK MEMASTIKAN PERKHIDMATAN DIPROSES SECARA TEPAT MASA TETAPI SHOPEEPAY TIDAK MEMBUAT PERWAKILAN DAN JAMINAN MENGENAI JUMLAH MASA YANG DIPERLUKAN UNTUK MENYELESAIKAN PEMPROSESAN.

 

7.2 ShopeePay tidak akan bertanggungjawab untuk mana-mana yang berikut:

 

(a) perkakasan, perisian, peranti mudah alih dan/atau sambungan internet tidak berfungsi dengan baik;

 

(b) sebarang penggantungan atau keengganan untuk menerima pembayaran yang ShopeePay percaya secara munasabah dibuat secara penipuan atau tanpa kebenaran yang sewajarnya;

 

(c) arahan pembayaran yang diterima mengandungi maklumat yang tidak betul atau tidak diformatkan dengan betul; atau

 

(d) keadaan luar jangka yang menghalang prestasi yang sepatutnya walaupun terdapat sebarang langkah berjaga-jaga yang munasabah telah diambil oleh ShopeePay.  Keadaan sedemikian mungkin termasuk tetapi tidak terhad kepada perbuatan Tuhan, gangguan bekalan elektrik, kebakaran, banjir, kecurian, kerosakan peralatan/peranti, serangan penggodaman, kegagalan mekanikal atau sistem dalaman, gangguan awam, peperangan serta masa henti Permohonan.

 

8. WAKIL PEDAGANG & WARANTI

 

8.1 Peniaga mewakili dan menjamin bahawa:

 

(a) kemasukan ke dalam Syarat Perkhidmatan ini dan pelaksanaannya oleh Pedagang telah dibenarkan dengan sewajarnya dan membentuk perjanjian Pedagang yang sah dan mengikat, boleh dikuatkuasakan terhadapnya menurut termanya;

 

(b) semua maklumat yang diberikan kepada ShopeePay adalah benar, tepat dan tidak mengelirukan;

 

(c) semua persetujuan rasmi, penepian, kelulusan, kebenaran, pengecualian, pendaftaran, lesen atau pengisytiharan atau oleh atau memfailkan dengan, mana-mana pihak berkuasa atau pihak berkontrak yang dikehendaki dibuat atau diperoleh oleh Pedagang berkaitan dengan Kemasukan ke dalam Syarat Perkhidmatan ini dan pelaksanaan yang sama, telah diperolehi dengan sewajarnya; dan

 

(d) kemasukan, penghantaran dan pelaksanaan Syarat Perkhidmatan ini oleh Pedagang tidak akan melanggar atau bercanggah dalam apa-apa aspek material dengan mana-mana undang-undang, peraturan, peraturan, kod, ordinan, penghakiman, perintah, writ, injunksi, dekri Atau keperluan lain mana-mana mahkamah/tribunal atau mana-mana badan kerajaan atau agensinya yang berkenaan dengan Pedagang dan/atau penjualan Produk/Perkhidmatan Pedagang.

 

9. PRIVASI

 

9.1 Pedagang mengakui bahawa apabila Pedagang memuat turun, memasang atau menggunakan Perkhidmatan, ShopeePay mungkin menggunakan cara automatik (termasuk, sebagai contoh, kuki dan suar web) untuk mengumpul maklumat tentang peranti Pedagang dan tentang penggunaan Perkhidmatan oleh Pedagang.  Pedagang juga mungkin dikehendaki memberikan maklumat tertentu sebagai syarat untuk memuat turun, memasang atau menggunakan Perkhidmatan atau ciri atau fungsi tertentunya.  Semua maklumat yang dikumpul oleh ShopeePay melalui atau berkaitan dengan Perkhidmatan adalah tertakluk kepada Dasar Privasi ShopeePay. Dengan memuat turun, memasang, menggunakan dan memberikan maklumat kepada atau melalui Perkhidmatan, Pedagang bersetuju dengan semua tindakan yang diambil oleh ShopeePay berkenaan dengan maklumat Pedagang yang mematuhi Dasar Privasi.

 

10. PENAMATAN

 

10.1 ShopeePay boleh menamatkan penyediaan Perkhidmatannya dengan serta-merta:

 

(a) jika Peniaga memfailkan petisyen untuk muflis, menjadi tidak solven, atau membuat apa-apa perkiraan atau komposisi dengan atau penyerahan hak untuk faedah pemiutangnya, atau penerima dilantik untuk Pedagang atau perniagaannya, atau Pedagang Masuk ke dalam pembubaran sama ada secara sukarela (selain daripada untuk pembinaan semula atau penggabungan) atau secara paksa;

 

(b) apabila berlakunya pelanggaran material Syarat Perkhidmatan ini oleh Pedagang atau jika pelanggaran tersebut mampu dipulihkan, tidak diperbaiki dalam masa yang ditentukan oleh ShopeePay; atau

 

(c) Peniaga melanggar atau gagal mematuhi mana-mana undang-undang, peraturan atau mana-mana perintah yang terpakai oleh mahkamah atau pihak berkuasa kerajaan yang berwibawa;

 

10.2 Mana-mana Pihak boleh menamatkan Perkhidmatan dengan memberi Pihak yang satu lagi notis bertulis tiga puluh (30) hari terlebih dahulu.

 

11. MENGHUBUNGI KAMI

 

Jika anda mempunyai aduan, maklum balas atau percaya Pengguna atau Pedagang di Platform kami melanggar Syarat Perkhidmatan ini, sila hubungi kami:

 

A. menggunakan fungsi maklum balas kami yang terletak di bawah tetapan pada Platform

 

B. melalui saluran di bahagian bawah halaman.

 

Sila hantar semua notis undang-undang kepada legal.my@monee.com Dan beri perhatian kepada "Penasihat Umum" 

 

12. LIABILITI

 

12.1 Dalam apa jua keadaan mana-mana Pihak tidak akan bertanggungjawab ke atas kerosakan tidak langsung, sampingan, khas, punitif atau berbangkit, termasuk kehilangan penggunaan, kehilangan keuntungan atau gangguan perniagaan, walau bagaimanapun disebabkan atau atas mana-mana teori liabiliti.

 

12.2 Liabiliti ShopeePay kepada Pedagang untuk sebarang dan semua kerugian yang timbul daripada atau berkaitan dengan Syarat Perkhidmatan ini tidak akan melebihi yuran yang diterima oleh ShopeePay daripada Pedagang dalam tempoh tiga (3) bulan sebelum Kepada peristiwa yang menimbulkan liabiliti sedemikian.

 

13. INDEMNITI

 

13.1 Peniaga hendaklah menanggung rugi sepenuhnya dan memastikan ShopeePay, ibu bapa, anak syarikat, sekutu, pembekal dan ejennya serta pegawai, pengarah dan pekerja masing-masing ("Pihak Tertanggung"), tidak berbahaya daripada sebarang kerugian, liabiliti, kos dan perbelanjaan (termasuk Pembayaran balik penuh bagi sebarang kos undang-undang dan profesional) yang dialami atau ditanggung oleh Pihak Yang Ditanggung rugi akibat daripada, atau berkaitan dengan, sebarang tuntutan yang dibuat atau diancam oleh pihak ketiga yang berkaitan dengan mana-mana Produk/Perkhidmatan Pedagang. Dan/atau sebarang pelanggaran Syarat Perkhidmatan ini dan/atau penggunaan Perkhidmatan oleh Pedagang.

 

14. PROGRAM DAN PERKHIDMATAN LAIN

 

14.1 Anda bersetuju bahawa jika anda disenarai putih oleh Syarikat untuk layak untuk sebarang program atau perkhidmatan lain yang ditawarkan oleh Syarikat (termasuk, tetapi tidak terhad kepada, Perkhidmatan SPayLater), anda dianggap telah bersetuju dengan syarat perkhidmatan yang mengawal program atau perkhidmatan tersebut, dan penyertaan berterusan anda dalam program atau perkhidmatan tersebut akan membentuk penerimaan anda terhadap syarat perkhidmatan di dalamnya. Anda boleh memberitahu kami jika anda tidak mahu menyertai program atau perkhidmatan tersebut.

 

15. FORCE MAJEURE

 

15.1 Mana-mana Pihak tidak akan bertanggungjawab kepada pihak yang lain untuk kerugian atau kerosakan akibat daripada kelewatan atau kegagalan untuk melaksanakan Syarat Perkhidmatan ini, atau mana-mana terma di bawah ini, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian, apabila yang sama perlu dibayar. Menyebabkan di luar kawalan munasabahnya, termasuk tetapi tidak terhad kepada perang saudara, pemberontakan, mogok, rusuhan, kebakaran, banjir, letupan, gempa bumi, kemalangan serius atau sebarang tindakan Tuhan, peraturan kerajaan, wabak, kuarantin atau masalah buruh Mengakibatkan pemberhentian, kelembapan atau gangguan kerja. Sekiranya berlaku perkara yang sama, kewajipan Pihak di sini dan tarikh penghantaran hendaklah dilanjutkan untuk tempoh keadaan sedemikian hanya setakat ia menjejaskan prestasi Syarat Perkhidmatan ini.

 

15.2 Pihak yang terjejas hendaklah memberitahu Pihak yang satu lagi secara bertulis tentang permulaan dan (jika berkenaan) pengakhiran keadaan tersebut dengan secepat mungkin.

 

16. HUBUNGAN 

 

16.1 Pihak-Pihak adalah pihak yang berkontrak bebas, dan tiada dalam Syarat Perkhidmatan ini akan menjadikan mana-mana Pihak sebagai pekerja, rakan kongsi, ejen, wakil sah, amanah atau usaha sama pihak yang lain untuk apa-apa tujuan sekalipun, dan juga tidak Ia memberikan mana-mana Pihak mana-mana kuasa untuk memikul atau mewujudkan apa-apa kewajipan bagi pihak atau atas nama pihak yang lain.

 

17. TUGASAN

 

17.1 ShopeePay boleh menyerahkan mana-mana hak atau kewajipannya di bawah; Syarat Perkhidmatan ini tanpa kebenaran bertulis daripada Pedagang terlebih dahulu. Untuk tujuan klausa ini, penyerahan hak akan merangkumi sebarang penyerahan hak mengikut kuat kuasa undang-undang dan perubahan kawalan sesuatu Pihak.

 

17.2 Pedagang tidak boleh menyerahkan mana-mana haknya di bawah Syarat Perkhidmatan ini kepada mana-mana orang tanpa kebenaran bertulis ShopeePay terlebih dahulu.

 

17.3 Pedagang tidak boleh membenarkan, membenarkan atau membenarkan orang atau pedagang lain menggunakan Perkhidmatan tanpa kebenaran bertulis ShopeePay terlebih dahulu.

 

18. KESELURUHAN PERJANJIAN

 

18.1 Syarat Perkhidmatan membentuk keseluruhan perjanjian antara Pihak berkenaan hal perkara Syarat Perkhidmatan ini dan menggantikan semua rundingan, pengaturan, perjanjian dan persefahaman sebelumnya, sama ada secara lisan atau bertulis, antara Pihak.

 

19. UNDANG-UNDANG YANG MENGAWAL

 

19.1 Syarat Perkhidmatan ini akan ditadbir oleh dan ditafsirkan di bawah undang-undang Malaysia.  Sebarang pertikaian, kontroversi, tuntutan atau perbezaan dalam apa jua bentuk yang timbul antara Pihak di bawah Syarat Perkhidmatan ini hendaklah dirujuk dan akhirnya diselesaikan melalui timbang tara yang ditadbir oleh Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia di Kuala Lumpur, Malaysia Selaras dengan Peraturan Timbang Tara Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (“Peraturan AIAC”) yang sedang berkuat kuasa, peraturan yang dianggap digabungkan melalui rujukan dalam klausa ini. Akan ada satu (1) penimbang tara dan bahasa timbang tara hendaklah bahasa Inggeris. Kedua-dua Pihak bersetuju bahawa Bahagian III Akta Timbang Tara 2005 tidak akan terpakai kepada Perjanjian ini atau prosiding timbang tara yang timbul daripada Perjanjian ini.

 

20. TIDAK SAH SEBAHAGIAN

 

20.1 Sekiranya mana-mana bahagian atau peruntukan Syarat Perkhidmatan ini tidak sah, ketidaksahan tersebut tidak boleh menjejaskan kebolehkuatkuasaan mana-mana bahagian lain atau peruntukan Syarat Perkhidmatan ini.

 

21. PENGECUALIAN

 

21.1 Kegagalan Pihak untuk melaksanakan atau menangguh dalam melaksanakan hak atau kuasa tidak berfungsi sebagai penepian hak atau kuasa itu dan tidak menghalang pelaksanaan hak atau kuasa itu pada masa hadapan.

 

 

Kemas Kini Terakhir: 7 Julai 2025

Adakah anda berpuas hati dengan artikel ini?
Berpuas hati
Tidak berpuas hati