Hi, how can we help?

[BM] Pelaksanaan e-Invois untuk Affiliate

BM | ENG
 

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) telah mengumumkan bahawa pelaksanaan e-Invois akan berkuat kuasa pada 1 Ogos 2024.


Semua Affiliate wajib mengemukakan maklumat dan dokumen yang diperlukan untuk mematuhi keperluan e-Invois.


Sistem e-Invois akan memudahkan pengesahan dan penyimpanan transaksi merentasi sektor Perniagaan-ke-Perniagaan (B2B), Perniagaan-ke-Pengguna (B2C), dan Perniagaan-ke-Kerajaan (B2G).
 
Sila rujuk pautan dari LHDN di sini untuk maklumat lanjut. 


Apakah maklumat yang diperlukan daripada Affiliate?
 
 Anda dikehendaki mengemukakan maklumat seperti yang terperinci dalam jadual di bawah, bermula 16 Disember 2024.



Perkara

Jenis Akaun

Individu Tempatan

Individu Luar Negara²

Syarikat Tempatan²

Syarikat Luar Negara²

Nombor ID

MyKad  / MyTentera  / MyPR  / MyKAS number

No. Pasport

  

Nama Penuh

Seperti dalam ID

Seperti dalam Pasport

Nama Syarikat

Nama Syarikat

Alamat

Alamat terkini

Alamat terkini

Alamat syarikat

Alamat syarikat

Perkhidmatan e-Invois

Pilih Ya atau Tidak¹

Ya secara tetapan

Not Applicable

Ya secara tetapan

Nombor Pengenalan Cukai (TIN)

Nombor Pengenalan Cukai Individu

Tiada maklumat diperlukan. Sistem akan memaparkan EI00000000010 secara tetapan.

Not Applicable

Tiada maklumat diperlukan. Sistem akan memaparkan EI00000000010 secara tetapan.

Nombor SST

Not Applicable

Not Applicable

Jika anda berdaftar dengan SST

Jika anda berdaftar dengan SST

Maklumat Akaun Bank

Maklumat Akaun Bank Tempatan Peribadi

Maklumat Akaun Bank Tempatan Peribadi

Maklumat Akaun Bank Tempatan Syarikat

Maklumat Akaun Bank Tempatan / Luar Negara Syarikat

 

Dokumen yang diperlukan:

 

Individu Tempatan

Individu Luar Negara

Syarikat Tempatan

Syarikat Luar Negara

Kad Pengenalan
Penyata Bank

Pasport
Sijil Tempat Tinggal (COR)³

Penyata Bank

Sijil Pendaftaran Perniagaan (SSM)
Dokumen SST (Jika Terpakai)
Penyata Bank

Sijil Pendaftaran Perniagaan
Dokumen SST (Jika Terpakai)
Penyata Bank


Nota:

¹Jika anda memilih "Ya", Shopee akan mengeluarkan e-Invois kepada anda pada setiap kitaran bil.

Jika anda memilih "Tidak", Shopee TIDAK akan mengeluarkan e-Invois kepada anda pada setiap kitaran bil.

Anda bertanggungjawab untuk menyediakan dan menghantar Invois sendiri.

²Individu Luar Negara, Syarikat Tempatan dan Syarikat Luar Negara perlu melengkapkan penghantaran ini melalui versi Web.

³Sijil Tempat Tinggal (COR) diperlukan hanya jika anda menjalani perkhidmatan di Malaysia.

 
 ⚠️ Jika anda agal memberikan maklumat dan dokumen wajib sebelum 31 Disember 2024, Shopee berhak untuk mengambil tindakan selanjutnya yang boleh menjejaskan penggunaan akaun Affiliate anda.
 
Langkah-langkah penyerahan maklumat
 
1. Bermula 16 Disember 2024, anda akan menerima notifikasi pop-up seperti imej di bawah. Klik "Complete Now" untuk mula. 
1a. Pop up Reminder_e-Invoicing.png
 
Anda juga boleh mengakses borang tersebut melalui notifikasi seperti imej di bawah:
1b. Nav Bar reminder_ e-Invoicing.png
 
 
2. Pada bahagian Info Cukai:
a) Pilih jenis akaun (Individu Tempatan, Syarikat Tempatan, Individu Luar Negara, Syarikat Luar Negara).
b) Ambil gambar bahagian hadapan ID anda. Ikut garis panduan untuk memastikan gambar jelas. 
c) Isi nombor ID.
d) Isi nama penuh seperti dalam ID.
e) Isi alamat terkini.
 
2. Tax info section_e-Invoicing.png
 
f) Jika anda ada Nombor Pengenalan Cukai (TIN), klik "Ya". Kemudian, isikan nombor tersebut.
TIN anda akan tertera dalam e-Invois yang dikeluarkan oleh Shopee.
 
Jika anda TIDAK ada TIN, klik "Tidak".
Klik pada pautan portal MyTax untuk berdaftar dengan LHDN bagi mendapatkan TIN. 
Sementera itu, nombor tetapan EI00000000010 akan tertera dalam e-Invois yang dikeluarkan oleh Shopee.
 
2. Tax info section_TIN_e-Invoicing.png
 
3. Pada bahagian Info Bayaran:
a) Pilih nama bank anda.
b) Isi nama penuh seperti yang berdaftar dengan bank. Nama ini patut sepadan dengan nama dalam ID anda.
c) Isi nombor akaun bank.
d) Muatnaik fail PDF atau imej (JPG, JPEG, PNG) penyata bank anda.
e) Pastikan semua informasi yang diisikan adalah tepat. Tandakan kotak untuk pengesahan.
f) Tekan Hantar.
3. Payment Section_e-Invoicing.png
 
 
Was this article helpful?
Yes
No