1. Mengapakah transaksi saya ditolak?
Sebab biasa bagi masalah transaksi termasuk baki tidak mencukupi, had transaksi melebihi batas, atau sistem operasi peranti anda yang sudah lapuk. Untuk menyelesaikan isu ini, pastikan akaun ShopeePay anda aktif dan maklumat akaun anda dikemas kini. Jika masalah berterusan, sila sertakan tangkapan skrin ralat dan hubungi pasukan khidmat pelanggan kami untuk bantuan lanjut. Ketahui lebih lanjut mengenai sebab pembayaran anda gagal.2. Apakah yang perlu saya lakukan jika pembayaran saya tidak berjaya? Sila semak baki akaun dan had transaksi anda terlebih dahulu. Setelah memastikan tiada isu berkaitan, cuba lakukan transaksi semula. Jika transaksi masih gagal, kami mengesyorkan anda menghubungi pasukan khidmat pelanggan kami dengan butiran berkaitan, termasuk tangkapan skrin ralat, untuk mendapatkan bantuan lanjut.Had transaksi untuk eDompet ShopeePay anda bergantung pada status pengesahan akaun.Selain itu, jumlah yang boleh dipindahkan keluar dari eDompet ShopeePay dikenali sebagai Baki Boleh Dipindahkan. Untuk menyemak jumlah yang boleh dipindahkan, pastikan anda menyemak Baki Boleh Dipindahkan sebelum melakukan transaksi. Ketahui lebih lanjut mengenai baki boleh dipindah milik dan tidak boleh dipindah milik.Baca lebih lanjut mengenai sebab pembayaran anda masih tertangguh atau tidak berjaya.3. Bagaimanakah cara membatalkan transaksi?
Sebaik sahaja transaksi ShopeePay diproses, ia tidak boleh dibatalkan. Namun, jika anda mengesyaki berlaku kesilapan semasa transaksi, sila hubungi pasukan khidmat pelanggan kami untuk mendapatkan bantuan. Kami menyarankan anda supaya berhati-hati dan memastikan setiap transaksi dibuat dengan penuh keyakinan menggunakan baki eDompet anda.
4. Mengapakah aplikasi menunjukkan terdapat masalah rangkaian walaupun saya mempunyai akses data mudah alih?
Jika anda menerima mesej ralat berkaitan rangkaian, kemungkinan terdapat isu dengan sambungan internet anda. Pastikan anda mempunyai sambungan rangkaian yang stabil dan cuba lakukan transaksi sekali lagi. Ketahui cara menyelesaikan masalah aplikasi Shopee anda.5. Mengapakah KYC saya ditolak? Kemungkinan sebab pendaftaran KYC ShopeePay anda ditolak:- Maklumat yang anda berikan tidak sepadan dengan kad pengenalan anda.
- Simbol seperti @ / \ dimasukkan dalam pengesahan IC anda.
- Swafoto atau gambar kad pengenalan anda tidak jelas atau kabur.
- Nombor kad pengenalan yang anda gunakan telah didaftarkan dengan akaun ShopeePay lain.
⚠️ Nota:- Hanya satu (1) kad pengenalan boleh digunakan untuk ShopeePay.
- Jika anda tidak lagi ingin menggunakan akaun sedia ada, sila padamkan akaun tersebut atau gunakan akaun lama anda sebagai alternatif.
6. Mengapakah pengesahan akaun bank diperlukan sebelum pengeluaran?
Pengesahan akaun bank diperlukan bagi memastikan pengeluaran dilakukan dengan kebenaran anda dan mengurangkan risiko aktiviti penipuan terhadap dana dan akaun anda.
Jika anda menghadapi masalah mengesahkan akaun bank, anda juga boleh menggunakan fungsi DuitNow untuk membuat pengeluaran.
Ada soalan lain? Hubungi kami melalui saluran di bahagian bawah halaman. Kami sedia membantu anda!