Sebelum sesuatu tugasan penghantaran selesai, Rakan Penghantar harus menyertakan gambar bukti penghantaran menerusi aplikasi Driver ShopeeFood.
Gambar bukti penghantaran wajib disertakan oleh semua Rakan Penghantar bagi:
Memaklumkan kepada pelanggan bahawa pesanan mereka telah selamat dihantar
Menjelaskan lokasi di mana pesanan tersebut ditempatkan jika pelanggan tidak hadir untuk pengambilan
Langkah untuk menghantar gambar bukti penghantaran:
Format Gambar Bukti Penghantaran Makanan & Minuman:
❌ ELAK daripada mengambil gambar:
Bangunan sahaja
Pesanan dalam beg thermal sahaja
Jalan raya sahaja
✅ PASTIKAN anda mengambil gambar:
Penyerahan kepada pelanggan
Nombor unit atau tingkat alamat penerima
Tempat pesanan diletak
✅ PASTIKAN gambar Same Day Delivery anda merangkumi:
Nombor unit alamat yang jelas
Penerima (atas persetujuan pihak penerima)
Kondisi barang yang dihantar dengan jelas
*Klik pautan ini untuk merujuk artikel berkenaan Same Day Delivery untuk maklumat lanjut.
[MAKLUMAT TAMBAHAN]
Jika anda berhadapan dengan situasi dimana pelanggan tidak mahu gambar mereka diambil, sila ikuti langkah seperti di bawah:
Jika anda menghadapi sebarang masalah, sila hubungi Khidmat Pelanggan ShopeeFood dengan mengisi borang ini atau melalui Livechat.