Bahasa Malaysia | English
Bagaimanakah cara untuk menghantar bungkusan pulangan saya?
Setelah permohonan pulangan anda diluluskan, anda dikehendaki memilih kaedah penghantaran pulangan yang anda inginkan dalam masa 2 hari dan memulangkan item kepada penjual dalam masa 6 hari berikutnya.
1. Kaedah drop off (penyerahan)
Anda boleh memulangkan bungkusan anda dengan mudah dengan menghantarnya ke mana-mana rakan logistik Shopee Free Return iaitu SPX Express, J&T Express, Flash Express atau PosLaju. Rujuk proses pulangan bagi kaedah ini di bawah.
- Proses pulangan untuk SPX Express
- Proses pulangan untuk PosLaju
- Proses pulangan untuk J&T Express
- Proses pulangan untuk Flash Express
2. Kaedah pick up (kutipan)
Anda boleh memilih untuk memulangkan bungkusan anda dengan membuat permohonan pick up (kutipan) dengan SPX Express dan J&T Cargo pada masa dan alamat yang diingini secara percuma! Rujuk proses pulangan untuk kaedah ini di bawah.
- Proses pulangan untuk J&T Cargo
- Proses pulangan untuk SPX Express
- Proses pulangan untuk Flash Express
⚠️Nota:
- Untuk J&T Cargo, bungkusan mesti mempunyai berat minimum 30kg dan maksimum 500kg manakala untuk SPX Express, parcel mesti 20kg atau kurang untuk diambil. Hanya tersedia di Semenanjung Malaysia sahaja.
3. Kaedah self arrange
Anda boleh mengatur penghantaran balik bungkusan anda sendiri menggunakan pilihan penghantaran yang boleh dijejaki (dengan nombor penjejakan yang disediakan) jika pilihan penghantaran balik standard seperti Drop Off (Penyerahan) atau Pick Up (Kutipan) tidak tersedia disebabkan isu seperti alamat penghantaran balik di luar liputan atau perkhidmatan yang terhad. Rujuk proses pulangan self arrange untuk maklumat lanjut.
⚠️Nota:
- Harap maklum bahawa untuk kaedah pemulangan ini, anda perlu menanggung kos penghantaran pemulangan terlebih dahulu. Walau bagaimanapun, anda boleh mengemukakan tuntutan kepada Shopee untuk mendapatkan bayaran balik kos penghantaran setelah pemulangan diproses.
Dimanakah tempat untuk saya hantar bungkusan pulangan?
Untuk pesanan tempatan:
- Anda perlu menghantar bungkusan pulangan anda sama ada terus ke alamat pulangan penjual atau Gudang Shopee, bergantung pada alamat pemulangan yang dinyatakan dalam aplikasi.
- Pastikan anda memilih pilihan proses pulangan anda dalam masa 2 hari dan menghantar bungkusan pulangan anda dalam masa 6 hari dari tarikh permintaan anda diluluskan, dan muat naik bukti penghantaran melalui aplikasi Shopee.
- Anda boleh menukar maklumat penghantaran pulangan anda (kaedah penghantaran, alamat pengambilan, tarikh/masa pengambilan yang dijadualkan) selepas ia disahkan. Anda tidak perlu lagi membatalkan permintaan pulangan anda, membuat permintaan semula dan mengikuti langkah sebelum ini untuk ke halaman pilihan penghantaran sekali lagi.
Untuk tempahan luar negara:
- Pasukan Dispute Shopee akan menghubungi anda untuk memberi nasihat tentang alamat pulangan.
- Pastikan anda memilih pilihan pulangan anda dalam masa 2 hari dan hantar barang yang perlu dipulangkan dalam masa 6 hari. Jika tidak, permintaan pemulangan anda akan dibatalkan secara automatik dan bayaran akan dikeluarkan kepada penjual.
Apakah ukuran dan berat bungkusan bagi Program Pulangan Percuma (Free Buyer Return)?
⚠️ Nota:
- Jika bungkusan anda melebihi had berat atau ukuran seperti yang ditunjukkan di atas, anda tidak boleh boleh membuat pulangan. (Rujuk proses pulangan untuk maklumat lanjut).