Hi, how can we help?

[Produk Digital] Insurans/Takaful Perjalanan - Polisi/Sijil dan Tuntutan

Bahasa Malaysia |  English  

 

1. Di manakah saya boleh melihat Pengesahan Pembelian Insurans/Sijil Takaful saya?
 
Anda boleh melihat Pengesahan Pembelian/Sijil Takaful anda pada aplikasi Shopee dan ShopeePay dengan mengikuti langkah-langkah di bawah:

Aplikasi Shopee:
Langkah 1: Lancarkan aplikasi Shopee dan klik tab "Saya"

Langkah 2: Pergi ke "Perkhidmatan Kewangan" dan ketik "Insurans"
Langkah 3: Pilih halaman "Saya" di bar bawah
Langkah 4: Pilih "Polisi Saya"
Langkah 5: Pilih "Insurans Perjalanan" atau "Zurich Travel Takaful"
Langkah 6: Klik "Lihat Pengesahan Pembelian" atau "Lihat E-Polisi"

Aplikasi ShopeePay

Langkah 1: Buka aplikasi ShopeePay

Langkah 2: Tekan pada “Insurans

Langkah 3: Pilih “Perjalanan

Langkah 4: Tekan "Lihat e-Polisi"

2. Bagaimanakah cara untuk membuat tuntutan bagi Insurans/Takaful Perjalanan?

 

Untuk Allianz Insurans Perjalanan:
i. Maklumkan Allianz dengan menghubungi Khidmat Pelanggan Allianz mengenai sebarang tuntutan dalam tempoh masa 30 hari setelah pulang ke negara asal.
ii. Kemukakan Allianz semua dokumen yang diperlukan dalam tempoh masa 90 hari dari tarikh tarikh kehilangan/kemalangan.

Untuk Zurich Takaful Perjalanan:
i. Maklumkan Zurich melalui portal pemberitahuan web (hanya saluran yang diterima) dalam masa 14 hari dari kemungkinan kerugian/insiden yang boleh dituntut di: https://web.edge.zurich.com.my/login
ii. Sediakan Zurich semua dokumen yang diperlukan untuk menyokong tuntutan dalam tempoh 14 hari dari tarikh kehilangan/insiden. Ini dilakukan semasa proses tuntutan dalam sistem pemberitahuan web.

 

3. Bagaimanakah cara untuk membuat tuntutan bagi Pembatalan Perjalanan (jika berkenaan)?

Untuk Allianz Insurans Perjalanan:
Anda boleh menuntut tambang perjalanan dan perbelanjaan penginapan yang telah dibayar jika perjalanan anda dibatalkan dalam kejadian yang dinyatakan di bawah polisi, Seksyen C(1)(a), walau bagaimanapun, syarikat insurans TIDAK akan membayar sebarang kerugian jika:

- Polisi dibeli dan pembayaran premium dibuat kurang daripada tujuh (7) hari sebelum perjalanan individu yang diinsuranskan bermula; atau

- Individu yang diinsuranskan membeli polisi dan membuat pembayaran premium selepas bermulanya bencana alam atau setelah pengumuman bencana alam atau selepas berlakunya mana-mana insiden lain di bawah peristiwa boleh dituntut;

- Individu tang diinsuranskan membeli polisi dan membuat pembayaran premium sejurus selepas individu yang diinsuranskan mengalami kecederaan atau selepas individu yang iinsuranskan disahkan menghidap penyakit.

Rujuk polisi untuk terma dan syarat penuh.

Untuk Zurich Takaful Perjalanan:
Anda boleh menuntut perbelanjaan pengangkutan dan perbelanjaan penginapan yang telah dibayar atau dikehendaki secara sah untuk dibayar oleh anda untuk Perjalanan jika perjalanan anda dibatalkan dalam acara yang dinyatakan di bawah perkataan sijil (manfaat 3).

Sila rujuk kepada terma dan syarat penuh dalam Perkataan Sijil.


 

4. Apakah dokumen sokongan yang diperlukan untuk tuntutan?

Untuk Allianz Insurans Perjalanan: 

Senario

Dokumen Sokongan Tambahan Wajib*

Kemalangan Diri

Tuntutan berkaitan perubatan

 

1. Borang e-pembayaran yang telah dilengkapkan

2. Pas masuk atau jadual perjalanan

3. Laporan perubatan atau sijil kematian

4. Bil/resit perubatan asal

5. Nota kemasukan/keluar hospital

6. Tangkapan skrin status vaksinasi di bawah aplikasi MySejahtera

7. Sijil vaksinasi COVID-19

8. Salinan laporan perubatan atau laporan makmal yang menunjukkan diagnosis COVID-19 yang disahkan

Deposit atau Pembatalan Perjalanan

Sekatan Perjalanan

1. Borang e-pembayaran yang telah dilengkapkan

2. Pas masuk atau jadual perjalanan

3. Invois pembatalan dan bayaran balik yang perlu dibayar

4. Laporan perubatan/sijil kematian individu yang diinsuranskan atau ahli keluarga ahli keluarga individu yang diinsuranskan

5. Bukti talian antara individu yang diinsuranskan dan ahli keluarga individu yang diinsuranskan (cth: surat beranak, surat nikah)

6. Resit asal semua jumlah yang dituntut

7.Tangkapan skrin status vaksinasi di bawah aplikasi MySejahtera

8. Sijil vaksinasi COVID-19

9. Salinan laporan perubatan atau laporan makmal yang menunjukkan diagnosis COVID-19 yang disahkan

Kelewatan Perjalanan

Kelewatan Bagasi

 

1. Borang e-pembayaran yang telah dilengkapkan

2. Pas masuk atau jadual perjalanan

3. Pengesahan bertulis daripada pembekal pengangkutan mengenai tempoh kelewatan (dalam bilangan jam), tarikh dan masa berlepas yang sebenar dan sebab kelewatan/terlepas pelepasan/sambungan terlepas

Bagasi Peribadi atau Barang Peribadi

1. Borang e-pembayaran yang telah dilengkapkan

2. Pas masuk atau jadual perjalanan

3. Salinan laporan daripada pihak berkuasa berkaitan

4. Laporan tentang ketidakteraturan harta daripada pembekal pengangkutan harta daripada mengenai kelewatan penghantaran bagasi

5. Pengesahan bertulis daripada pembekal pengangkutan mengenai kehilangan bagasi

6. Resit asal untuk barang yang dituntut

Bencana Alam di Destinasi

1. Borang e-pembayaran yang telah dilengkapkan

2. Resit asal untuk perjalanan dan penginapan dibayar

3. Salinan tiket penerbangan

Kerosakan Peralatan Sukan

 

1. Borang e-pembayaran yang telah dilengkapkan

2. Pas masuk atau jadual perjalanan

3. Gambar peralatan yang rosak

4. Resit asal barang yang dituntut. Jika tidak ada, berikan penerangan tentang barang dengan tarikh pembelian dan harga

5. Jika barang dihantar untuk dibaiki, resit asal untuk kos pembaikan

6. Laporan polis

*Nota penting: Senarai ini tidak menyeluruh dan Allianz mempunyai hak untuk meminta sebarang dokumen sokongan tambahan yang diperlukan untuk menyokong tuntutan anda.

Untuk Zurich Takaful Perjalanan: 
Sila rujuk portal tuntutan pemberitahuan web Zurich untuk melihat dokumen yang diperlukan untuk tuntutan di: https://web.edge.zurich.com.my/logi. Anda boleh melihat dokumen yang diperlukan untuk tuntutan selepas mengklik pautan di atas & log masuk, pilih Sijil Takaful Perjalanan anda, isikan maklumat yang diperlukan & jenis tuntutan yang dipilih. 

5. Bilakah saya perlu memberitahu Allianz tentang tuntutan?


Untuk Allianz Insurans Perjalanan:
Anda dinasihkan untuk mengemukakan semua tuntutan dalam tempoh masa 30 hari selepas pulang ke negara asal. Anda boleh lihat tuntutan di bawah ‘Insurans Perjalanan’.

Untuk Zurich Takaful Perjalanan:
Semua tuntutan perlu dikemukakan dalam tempoh 14 hari dari tarikh kehilangan/kejadian.

 

6. Bolehkah saya mengemukakan pengesahan makmal atau laporan perubatan dari negara lain untuk tuntutan saya?


Ya, anda boleh berbuat demikian.
Zurich atau Allianz berhak untuk meminta laporan perubatan lanjut daripada pengamal perubatan berdaftar tempatan (jika perlu).

 

7. Bagaimana jika jumlah tuntutan saya lebih daripada jumlah perlindungan saya?

 

Penanggung Insurans/Pengendali Takaful akan membayar amaun tuntutan ATAU amaun manfaat penuh sehingga jumlah perlindungan jika tuntutan tersebut memenuhi terma dan syarat polisi/sijil, yang mana lebih rendah. Dalam erti kata lain, jika tuntutan anda melebihi jumlah perlindungan, anda perlu membayar perbezaannya, tertakluk kepada terma dan syarat polisi/sijil.

8.Apakah kata laluan untuk fail Sijil Takaful saya?

Hanya untuk Zurich Travel Takaful:
Peserta akan menerima e-mel yang mengandungi fail Sijil Takaful yang dilampirkan apabila mengklik "Lihat E-Polisi". Kata laluan untuk fail ialah nombor ID peserta (Kad Pengenalan Pendaftaran Negara tanpa tanda sempang “-“).

Are you satisfied with the article?
Satisfied
Unsatisfied