Memahami status pesanan anda
Untuk Dibayar | Pesanan yang perlu dibayar |
Untuk Dihantar | Pesanan yang menunggu penghantaran dari penjual. |
Untuk Diterima | Pesanan yang telah dihantar dan dalam perjalanan |
Diselesaikan | Pesanan yang telah berjaya dihantar |
Dibatalkan | Pesanan yang telah dibatalkan |
Pulangan/Bayaran Balik | Pesanan yang telah dipulangkan atau dibayar balik |
Menyemak status pesanan anda
Anda boleh menyemak status pesanan anda dengan pergi ke bahagian 'Pembelian Saya' di bawah tab 'Saya' dalam Aplikasi Shopee. Pesanan anda disusun berdasarkan status semasa mereka:
Menjejaki status penghantaran pesanan anda
Apabila pesanan anda ditandakan sebagai 'Untuk Dihantar' atau 'Untuk Diterima' anda boleh melihat kemas kini penghantaran yang terperinci dan menjejaki pesanan anda.
⚠️ Nota:
- Pesanan yang dihantar oleh Rakan Kongsi Logistik Disokong Shopee (SSL) akan mempunyai nombor pengesanan dan boleh dikesan dengan mudah melalui Aplikasi Shopee.
- Jika pesanan anda tidak mempunyai nombor pengesanan, anda boleh menghubungi penjual secara langsung untuk menyemak status penghantaran pesanan anda.