Untuk menukar alamat penghantaran selepas membuat pesanan, pastikan anda memenuhi 5 kriteria berikut:
- Penjual belum menyusun penghantaran (untuk Logistik Disokong Shopee).
- Pembayaran telah disahkan (untuk Logistik Bukan Disokong Shopee).
- Tiada permintaan untuk mengubah alamat sebelum ini bagi pesanan tersebut. Alamat penghantaran hanya boleh ditukar sekali bagi setiap pesanan.
- Alamat baru tidak menimbulkan yuran penghantaran yang lebih tinggi (contohnya, dari Semenanjung Malaysia ke Sabah/Sarawak atau sebaliknya).
- Tiada baucer Penghantaran Percuma digunakan.
Jika anda memenuhi kriteria tersebut, ikuti langkah-langkah berikut:
Langkah 1: Pilih bahagian 'Untuk Dihantar' di bawah 'Pembelian Saya' dalam tab 'Saya'
Langkah 2: Pilih pesanan anda
Langkah 3: Klik 'TUKAR'
Langkah 4: Pilih alamat penghantaran baru
Langkah 5: Tekan butang 'Sah'
💡 Tip:
Untuk menukar kepada alamat baru yang tidak disimpan dalam sistem kami, anda boleh Tambah alamat baru pada halaman Pemilihan Alamat. Jika anda masih ingin menukar alamat anda walaupun pesanan anda telah dihantar oleh penjual, anda boleh:
- Hubungi rakan kongsi logistik secara langsung untuk menukar alamat penghantaran anda.
- Bersembang dengan penjual jika pesanan dihantar melalui penghantaran penjual sendiri atau Logistik Bukan Disokong Shopee.
Jika penjual belum menghantar pesanan: - Anda boleh meneruskan untuk membatalkan pesanan anda.
- Sila beritahu penjual melalui Chat bahawa anda perlu membatalkan pesanan untuk menukar alamat.
- Walau bagaimanapun, perhatikan bahawa permintaan pembatalan tertakluk kepada kelulusan penjual. Jika penjual menolak permintaan pembatalan anda, pesanan akan diteruskan seperti biasa.