Hi, how can we help?

[ShopeePay Merchant] Soalan Lazim e-Invois Cukai

 

Bahasa Malaysia | English

1. Apakah e-Invois?

e-Invois adalah rekod digital pertukaran transaksi antara penjual dan pembeli, melalui portal kerajaan untuk pengesahan dan penyimpanan rekod.

e-Invois mengandungi semua butiran invois bersama dengan Nombor Pengenalan Unik (UIN), yang dijana oleh sistem kerajaan selepas pengesahan medan teras. Terdapat juga kod QR yang membolehkan pengesahan dalam talian e-invois.

 

2. Apakah e-Invois yang telah disahkan?

e-Invois yang telah disahkan oleh LHDN. LHDN akan menjana kod QR yang boleh digunakan untuk mengesahkan status e-Invois.

 

3.Sebagai penjual baharu, apakah dokumen yang perlu saya sediakan?

Untuk penjual baharu, pastikan anda mempunyai ID dan sijil SSM anda, kerana kami akan memerlukan anda untuk memuat naik gambar dokumen ini. Selain itu, pastikan anda mempunyai butiran berikut:

  • Nama Syarikat

  • Nombor ID

  • Alamat Bil

  • Nombor Pengenalan Cukai (TIN)

  • Nombor Pendaftaran Perniagaan

  • Nombor SST (jika berkenaan)

4. Seberapa kerap saya akan menerima e-Invois saya?

e-Invois akan dihantar setiap bulan, iaitu pada 1hb untuk bulan sebelumnya..

 

5. Berapa lama e-Invois akan disimpan?

e-Invois akan disimpan selama 12 bulan dari tarikh pengeluaran dalam aplikasi rakan kongsi dan laman web.

 

6. Bagaimana saya boleh mendapatkan e-Invois saya? 

Dari Laman Web Shopee Partner

 

Log masuk ke akaun anda > Pilih tab “invois” di sebelah kiri dan e-Invois yang tersedia akan dipaparkan.

unnamed.png

7. Mengapa saya tidak menerima e-Invois saya?

Antara sebab anda tidak menerima invois cukai anda adalah kerana maklumat yang tidak lengkap. Pengguna dengan maklumat yang tidak lengkap akan menerima Pemberitahuan Segera (Push Notifiication) dengan pautan untuk mengisi butiran yang diperlukan.

 

Nota: Sila isi dan hantar borang Google selewat-lewatnya pada 15hb setiap bulan jika anda ingin menerima e-Invois untuk bulan berikutnya. Penghantaran maklumat selepas 15hb setiap bulan akan menyebabkan kelewatan dalam menerima e-Invois anda.

 

8. Siapa yang perlu saya hubungi jika terdapat pertanyaan atau kebimbangan berkaitan dengan e-Invois?

Anda boleh menghubungi Khidmat Pelanggan Shopee melalui perkhidmatan sembang langsung dalam aplikasi atau ciri Panggilan Internet. Sebagai alternatif, anda boleh merujuk kepada laman web LHDN untuk maklumat lanjut.

Are you satisfied with the article?
Satisfied
Unsatisfied