Hi, how can we help?

[Keselamatan Atas Talian] Bagaimanakah untuk elak penipuan membeli-belah dalam talian apabila anda membeli barangan secara online?

Bahasa Malaysia | English

Penipuan membeli-belah dalam talian semakin berleluasa terutamanya sekarang apabila kita menghabiskan lebih banyak masa dalam talian sama ada untuk membeli-belah, menjual, atau melayari.

Anda mungkin akan menemui atau mendengar tentang penipuan dari semasa ke semasa.

Berikut adalah 7 langkah yang boleh anda ambil untuk mengelakkan penipuan membeli-belah dalam talian:

Jangan berkongsi maklumat peribadi anda

Elakkan berkongsi maklumat seperti alamat, nombor telefon, nombor kad pengenalan, butiran log masuk perbankan dalam talian, atau OTP kad kredit/debit. Simpan maklumat ini hanya untuk diri anda sahaja.

Sentiasa berwaspada

Pertikaikan tawaran dan promosi yang kelihatan terlalu baik untuk menjadi kenyataan. Sebarang peraduan yang menawarkan ganjaran yang luar biasa atau peluang pekerjaan/pendapatan yang menarik yang memerlukan anda membuat bayaran pendahuluan terlebih dahulu adalah satu penipuan.

Sahkan maklumat

Jangan terima atau balas dengan serta-merta, tidak kira betapa mendesaknya. Sebaliknya, sahkan situasi tersebut melalui sumber yang boleh dipercayai dan platform rasmi.

Kekal tenang

Jika anda menerima panggilan, mesej, atau e-mel daripada pihak berkuasa yang menuntut anda untuk mengambil tindakan segera atau anda akan menghadapi masalah, kekal tenang dan segera hubungi pihak berkuasa melalui saluran rasmi untuk mengesahkan situasi dengan mereka.

Perhatikan maklumat penghantar

Jangan balas kepada mana-mana panggilan atau mesej daripada nombor peribadi atau nombor asing serta e-mel yang berakhir dengan domain rawak.

Kuatkan akaun dalam talian anda

Tetapkan gabungan kata laluan yang kuat, kemas kini perisian anda ke versi terkini, atau aktifkan pengesahan dua langkah adalah antara cara berkesan untuk mencegah akaun daripada digodam.

Ketahui lebih lanjut tentang cara untuk menjadikan akaun Shopee anda selamat.

Sentiasa rujuk kepada sumber rasmi

Terdapat banyak cara di mana seorang penipu boleh menipu anda, ini termasuk menyamar sebagai seseorang yang mereka bukan. Apabila ragu-ragu, sentiasa rujuk kepada saluran yang disahkan dan rasmi seperti laman web rasmi Shopee atau akaun media sosial rasmi.

Apa yang perlu anda lakukan jika anda menemui penipuan membeli-belah dalam talian?

Jika anda menemui aktiviti dalam talian yang mencurigakan, Shopee sangat menggalakkan anda untuk melaporkannya kepada balai polis terdekat atau melalui:

  • SEMAKMULE - sebuah platform PDRM untuk memeriksa akaun bank dan nombor telefon yang terlibat dalam jenayah komersial: https://semakmule.rmp.gov.my/
  • CCID Infoline (8:00 AM hingga 12:00 AM) - saluran WhatsApp PDRM untuk memeriksa status laporan polis dan menghantar maklumat mengenai kes jenayah komersial: 013-211 1222
  • Pusat Respons Penipuan CCID (8:00 AM hingga 8:00 PM) - talian maklumat PDRM untuk menghantar maklumat atau menanyakan maklumat mengenai penipuan dalam talian: 03-26101559 / 03-26101599

⚠️Nota:

Penipuan membeli-belah dalam talian boleh dilakukan dengan kaedah yang inovatif dan mereka sentiasa berkembang. Adalah lebih baik untuk mengetahui jenis-jenis penipuan Shopee yang biasa berlaku atau sedang berlaku di Malaysia supaya anda dapat mempelajari corak-coraknya dan dapat mengenal pasti penipuan dalam talian pada masa akan datang. Dapatkan lebih banyak tip keselamatan membeli-belah dalam talian supaya anda sentiasa dapat membeli-belah dengan selamat!
Was this article helpful?
Yes
No