Hi, how can we help?

General

Shopee Account
Shopee App (Android/iOS)
Shopee Desktop
Guidelines
Policies
Resources
Buying Safely
Additional Services

[Akaun Saya] Apakah yang menghalang saya daripada log masuk ke akaun Shopee saya?

Bahasa Malaysia | English
 
Percubaan log masuk yang tidak berjaya ke akaun Shopee anda mungkin berlaku disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

1. Kata laluan yang salah

Pastikan anda telah memasukkan kata laluan anda dengan betul. Jika anda terlupa kata laluan anda, ketahui cara untuk menetapkan semula kata laluan anda.

2. Kod pengesahan (OTP) yang telah tamat tempoh

Apabila anda menerima kod pengesahan (OTP) yang dihantar melalui SMS ke nombor telefon yang dipautkan kepada akaun Shopee anda, pastikan anda memasukkan kod pengesahan dalam had masa 60 saat. Jika tidak, anda perlu meminta kod baharu dihantar semula selepas had masa tamat.

⚠️Nota:

Jika anda gagal menerima kod pengesahan, ketahui mengapa anda mungkin menghadapi masalah menerima OTP melalui SMS dan cara untuk menyelesaikannya.

3. Akaun terhad

Akaun anda mungkin terhad disebabkan oleh:

  • Sebab-sebab keselamatan, seperti aktiviti log masuk yang mencurigakan atau percubaan penggodaman yang disyaki.
  • Sebab lain termasuk pelanggaran dasar Shopee.
 
Untuk mengetahui cara memulihkan akaun anda, sila lihat artikel di Pusat Bantuan kami mengenai sebab anda tidak dapat log masuk ke akaun Shopee anda.

⚠️Nota:

Pengguna yang melanggar dasar Shopee mungkin akan digantung secara kekal. Rujuk kepada Terma Perkhidmatan dan Peraturan Komuniti kami untuk maklumat lanjut.

4. Masalah teknikal

Kesilapan log masuk kadangkala boleh berlaku disebabkan oleh masalah teknikal. Pastikan Aplikasi Shopee anda dikemas kini ke versi terkini dan anda menggunakan sambungan internet yang stabil.

5. Kata laluan yang salah untuk akaun pihak ketiga

Jika anda cuba log masuk menggunakan akaun Google, Facebook, atau Apple anda, pastikan akaun dan kata laluan untuk akaun pihak ketiga tersebut adalah betul.
Was this article helpful?
Yes
No