Hi, how can we help?

[Perlindungan Produk] Soalan Lazim Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik

Bahasa Malaysia | English

 

1) Apakah Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik? 

Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik menyediakan perlindungan untuk elektronik daripada kerosakan fizikal dan kerosakan cecair tidak sengaja selama 12 bulan.

 

2) Berapakah harga Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik untuk peranti elektronik layak saya?

Harga Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik berbeza-beza bergantung pada harga pembelian peranti elektronik layak di platform Shopee. Anda boleh melihat harganya di halaman pembayaran semasa peranti elektronik layak dibeli.

 

3) Apakah yang dilindungi oleh perlindungan ini?

Perlindungan ini hanya meliputi peranti elektronik baharu yang dibeli dari platform Shopee dan tidak meliputi aksesori seperti kabel luaran, papan kekunci, cakera keras, pengecas, dll.

  • Pembaikan atau penggantian sekali di pusat pembaikan yang sah sahaja.
  • Kos pengangkutan dua hala ditanggung, termasuk perkhidmatan kurier terbalik jika perlu.
  • Tiada bayaran potongan dikenakan.

 

4) Apakah yang tidak dilindungi oleh perlindungan ini? 

Sila rujuk kepada bahagian "Pengecualian Am" dalam Terma & Syarat untuk maklumat lanjut.

 

5) Adakah waranti akan terjejas?

Waranti asal daripada pengeluar, pembekal, atau penjual (jika ada) tidak akan terjejas oleh sebarang pembaikan pada peranti elektronik dengan perlindungan ini.

 

6) Adakah terdapat had masa untuk menghantar permintaan servis? 

Ya, permintaan servis perlu dikemukakan tidak lewat daripada empat belas (14) hari bekerja dari tarikh kejadian yang menyebabkan kerosakan tidak sengaja pada peranti elektronik yang layak.

 

7) Bagaimana saya boleh membeli Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik sebagai sebahagian daripada pesanan saya?

Pembelian Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik mungkin telah dipilih lebih awal apabila anda membeli peranti elektronik yang layak untuk perkhidmatan tersebut. Dalam kes sedemikian, jika anda ingin memilih untuk tidak membeli perkhidmatan tersebut, hanya nyahpilih kotak semak yang berkaitan sebelum membuat pesanan anda di halaman pembayaran.

 

8)  Bagaimana saya boleh nyahpilih Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik semasa pembayaran?

Di halaman pembayaran, pengguna boleh nyahpilih kotak semak yang berkaitan untuk mengeluarkan Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik daripada troli.

 

9) Bagaimanakah cara untuk menghantar permintaan servis bagi Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik?

Langkah 1: Pergi ke halaman Butiran Program Servis, pilih ‘Permintaan Servis’ untuk memulakan permintaan servis. 

Langkah 2: Laporkan dan hantar permintaan anda serta-merta selepas kejadian berlaku. 

Langkah 3: Masukkan butiran yang diperlukan dalam permintaan servis: 
- Tarikh kerosakan 
- Maklumat jaminan sedia ada/asal 
- Penerangan tentang kerosakan 
- Gambar kerosakan 
- Dokumen sokongan lain, jika berkaitan 

Langkah 4: Penyedia servis anda, PolicyStreet akan mengatur agar pihak pembaikan menghubungi anda melalui nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan. 

Langkah 5: Pihak pembaikan akan mengambil barang daripada anda melalui salah satu kaedah berikut, bergantung kepada jenis barang: 
- Membawa barang tersebut ke pusat pembaikan 
- Mengatur perkhidmatan concierge untuk mengambil barang tersebut 
- Menyediakan pemeriksaan di lokasi bagi barang bersaiz besar 

Langkah 6: Pihak pembaikan akan menilai sama ada kerosakan pada barang tersebut layak untuk permintaan di bawah Program Perkhidmatan Perlindungan Elektronik. 

Langkah 7: PolicyStreet akan menghubungi anda secara langsung sekiranya barang yang rosak layak untuk dibaiki, dan pihak pembaikan akan meneruskan perkhidmatan pembaikan. 

 

Nota:

Semua permintaan servis akan disemak dan dinilai oleh Penyedia Servis. Jika dokumen tambahan diperlukan, anda akan dimaklumkan. Sila muat naik dokumen tersebut dalam tempoh yang ditetapkan bagi mengelakkan sebarang kelewatan. 

Tahap Perkhidmatan Pengendalian Permintaan Servis

AktivitiTempoh Masa
Penghantaran/Pemberitahuan permintaan servisTidak lewat daripada empat belas (14) hari selepas kehilangan atau kerosakan berlaku.
Rangkaian pembaikan yang diberi kuasa akan menghubungi anda untuk pengambilan item atau pemeriksaan di lokasiTidak lewat daripada dua (2) hari bekerja selepas penghantaran tuntutan.
Kelulusan permintaan servisTidak lewat daripada lima (5) hari selepas produk diterima untuk pemeriksaan oleh rangkaian pembaikan yang diberi kuasa.
Penyelesaian pembaikanPembaikan standard akan mengambil masa sehingga empat (4) hari bekerja. Sila ambil perhatian bahawa tempoh ini bergantung kepada ketersediaan alat ganti dan tahap kerosakan.

Are you satisfied with the article?
Satisfied
Unsatisfied