Hai, bagaimana kami boleh membantu?

[Perlindungan Produk] Soalan Lazim Perlindungan Alergi

 

Bahasa Malaysia | Inggeris

1) Berapa harga Perlindungan Alergi? 

Perlindungan Alahan hanya berharga RM2 tanpa mengira harga barang yang dibeli! Dapatkan bayaran balik sebanyak 80% daripada kos perubatan pesakit luar anda (sehingga RM500) untuk tindak balas yang dialami dalam tempoh 30 hari selepas pesanan diterima.

 

2) Bagaimana saya tahu jika perlindungan Perlindungan Alergi saya aktif?

Sebaik sahaja anda berjaya menerima barangan yang dibeli, Penyedia Perkhidmatan kami akan menghantar e-mel kepada anda dengan kontrak perkhidmatan sementara dan URL pengaktifan. Klik pada URL pengaktifan untuk mengaktifkan perlindungan anda! Sila ambil perhatian bahawa anda mesti mengaktifkan perlindungan anda sebelum membuat permintaan perkhidmatan.

 

3) Berapa lama Perlindungan Alergi melindungi saya?

Perlindungan Alahan adalah untuk tempoh 30 hari bermula dari tarikh penghantaran barang yang dibeli. Anda boleh mengunjungi pusat perubatan dan memohon bayaran balik bagi kos perubatan anda pada bila-bila masa sepanjang tempoh 30 hari tersebut. 

 

4) Adakah terdapat sekatan ke atas pusat perubatan yang saya tawari?

Perlindungan Alergi menyediakan pampasan daripada MANA-MANA ​​pusat perubatan dan rawatan, tetapi anda boleh memberikan diagnosis surat yang sah daripada doktor yang diberi kuasa. Ia mudah itu!

 

5) Bagaimana saya membuat permintaan perkhidmatan di bawah Perlindungan Alergi? 

Jika anda mengalami reaksi alahan yang disyaki, merawat mana-mana pusat perubatan pilihan anda secepat mungkin. Maklumkan kepada doktor bahawa reaksi alahan itu disyaki disebabkan oleh produk yang dibeli dan meminta diagnosis surat. Anda dikehendaki membayar bil perubatan anda terlebih dahulu dan akan menerima bayaran balik daripada Penyedia Perkhidmatan kami jika permintaan anda sah. 

 

6) Adakah itu surat diagnosis dan bagaimana saya memintanya daripada doktor saya?


Surat diagnosis adalah penting untuk Penyedia Perkhidmatan kami menilai keberkesanan rawatan perubatan tersebut. Untuk layak membuat permintaan perkhidmatan, surat diagnosis harus mengandungi butiran berikut:

A. Nama penuh pesakit dan nombor IC

B. Tarikh lahir

C. Nombor ID kes klinik

D. Diagnosis dan pernyataan bahawa pesakit mengalami reaksi alahan daripada alergen yang terdapat dalam produk yang dibeli

 

7) Adakah terdapat pengecualian untuk perlindungan ini?

Perlindungan Alergi tidak menyediakan perlindungan/bayaran balik jika:

A. Surat diagnosis tidak sah.

B. Produk rosak, cacat, tamat tempoh, mengalami kegagalan kilang, dan ditarik balik.

C. Produk digunakan/dikonsumsi dengan tidak betul.

D. Reaksi alahan dialami secara sengaja.

E. Reaksi alahan dialami selepas tempoh insurans.

 

8) Apa yang berlaku jika saya membeli barangan dengan Perlindungan Alergi yang ditanda?

Setiap item yang dibeli akan mempunyai kontrak perkhidmatan Perlindungan Alergi yang sepadan. Sila ambil perhatian bahawa anda hanya layak membuat satu permintaan perkhidmatan bagi setiap lawatan perubatan dan bil.

 

9) Saya membeli produk untuk digunakan/dikonsumsi oleh anak-anak saya. Bolehkah anak-anak saya mendapat manfaat daripada Perlindungan Alergi?

Ya! Perlindungan Alergi boleh digunakan untuk pengguna yang membeli Perlindungan Alergi dan ahli keluarga terdekat mereka, iaitu pasangan sah dan anak-anak. Berikan ketenangan kepada keluarga anda sekarang!

 

10) Adakah jumlah perbelanjaan perubatan pesakit luar boleh dituntut sepenuhnya?

 

Tertakluk kepada dokumen perubatan yang sah, anda layak untuk memohon bayaran balik sehingga 80% daripada perbelanjaan perubatan pesakit luar anda (diberikan kepada RM500). Baki 20% akan ditanggung oleh anda sebagai bayaran lebih. 

 

11) Bagaimana cara untuk menghantar permintaan perkhidmatan bagi Perlindungan Alergi?

 

Langkah 1: Jika anda mengalami mana-mana simptom yang dinyatakan di atas selepas menggunakan item yang dibeli dalam tempoh 30 hari selepas penerimaan, dapatkan rawatan di mana-mana pusat perubatan.
Langkah 2: Maklumkan kepada doktor bahawa simptom tersebut disyaki berpunca daripada penggunaan item yang dibeli.
Langkah 3: Dapatkan diagnosis surat daripada doktor yang mengesahkan bahawa pesakit mengalami reaksi alahan disebabkan alergen yang terkandung dalam produk yang dibeli. Bayar bil perubatan dan simpan sisa perbelanjaan.
Langkah 4: Pergi ke halaman Butiran Program Perkhidmatan Shopee, pilih 'Permintaan Perkhidmatan' untuk memulakan permintaan. 
Langkah 5: Masukkan butiran yang diperlukan dalam permintaan perkhidmatan:

  • Salinan Kad Pengenalan (IC) Malaysia atau Pasport
  • Salinan bil perubatan yang diperincikan
  • Surat diagnosis daripada pusat perubatan dan doktor yang berdaftar
Langkah 6: Semak maklumat yang dimasukkan dan hantar permohonan tuntutan bersama sebarang dokumen sokongan yang diminta.

Nota:
Semua permintaan perkhidmatan akan disemak dan dinilai oleh Penyedia Perkhidmatan. Jika dokumen tambahan diperlukan, anda akan dimaklumkan. Sila muat naik dokumen tersebut dalam tempoh yang ditetapkan untuk mengelakkan sebarang kesalahan. 

Tahap Pengendalian Permintaan Perkhidmatan 

AktivitiTempoh Masa
Penghantaran permintaan perkhidmatanTidak lewat daripada empat belas (14) hari daripada tarikh kejadian.
Pembayaran permintaan perkhidmatan (jika berkenaan)Tujuh (7) hingga sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh kelulusan permintaan.

Adakah anda berpuas hati dengan artikel ini?
Berpuas hati
Tidak berpuas hati