Bahasa Malaysia | English
1) Berapakah harga Perlindungan Alergi?
Perlindungan Alahan hanya berharga RM2 tanpa mengira harga barang yang dibeli! Dapatkan bayaran balik sebanyak 80% daripada kos perubatan pesakit luar anda (sehingga RM500) untuk reaksi alahan yang dialami dalam tempoh 30 hari selepas pesanan diterima.
2) Bagaimana saya tahu jika perlindungan Perlindungan Alergi saya aktif?
Sebaik sahaja anda berjaya menerima barangan yang dibeli, Penyedia Perkhidmatan kami akan menghantar email kepada anda dengan kontrak perkhidmatan sementara dan URL pengaktifan. Klik pada URL pengaktifan untuk mengaktifkan perlindungan anda! Sila ambil perhatian bahawa anda mesti mengaktifkan perlindungan anda sebelum membuat permintaan perkhidmatan.
3) Berapa lama Perlindungan Alergi melindungi saya?
Perlindungan Alahan adalah untuk tempoh 30 hari bermula dari tarikh penghantaran barang yang dibeli. Anda boleh mengunjungi pusat perubatan dan memohon bayaran balik bagi kos perubatan anda pada bila-bila masa sepanjang tempoh 30 hari tersebut.
4) Adakah terdapat sekatan ke atas pusat perubatan yang saya lawati?
Perlindungan Alergi menyediakan pampasan daripada MANA-MANA pusat perubatan yang anda lawati, selagi anda dapat memberikan surat diagnosis yang sah daripada doktor yang diberi kuasa. Ia semudah itu!
5) Bagaimana saya membuat permintaan perkhidmatan di bawah Perlindungan Alergi?
Jika anda mengalami reaksi alahan yang disyaki, lawati mana-mana pusat perubatan pilihan anda secepat mungkin. Maklumkan kepada doktor bahawa reaksi alahan itu disyaki disebabkan oleh produk yang dibeli dan minta surat diagnosis. Anda dikehendaki membayar bil perubatan anda terlebih dahulu dan akan menerima bayaran balik daripada Penyedia Perkhidmatan kami jika permintaan anda sah.
6) Apakah itu surat diagnosis dan bagaimana saya memintanya daripada doktor saya?
Surat diagnosis adalah penting untuk Penyedia Perkhidmatan kami menilai kesahihan lawatan perubatan tersebut. Untuk layak membuat permintaan perkhidmatan, surat diagnosis harus mengandungi butiran berikut:
a. Nama penuh pesakit dan nombor IC
b. Tarikh lahir
c. Nombor ID kes klinik
d. Diagnosis dan pernyataan bahawa pesakit mengalami reaksi alahan daripada alergen yang terdapat dalam produk yang dibeli
7) Adakah terdapat pengecualian untuk perlindungan ini?
Perlindungan Alergi tidak menyediakan perlindungan/bayaran balik jika:
a. Surat diagnosis tidak sah.
b. Produk rosak, cacat, tamat tempoh, mengalami kegagalan kilang, dan ditarik balik.
c. Produk digunakan/dikonsumsi dengan tidak betul.
d. Reaksi alahan dialami secara sengaja.
e. Reaksi alahan dialami selepas tempoh insurans.
8) Apa yang berlaku jika saya membeli berbilang barang dengan Perlindungan Alergi yang ditanda?
Setiap item yang dibeli akan mempunyai kontrak perkhidmatan Perlindungan Alergi yang sepadan. Sila ambil perhatian bahawa anda hanya layak membuat satu permintaan perkhidmatan bagi setiap lawatan perubatan dan bil.
9) Saya membeli produk untuk digunakan/dikonsumsi oleh anak-anak saya. Bolehkah anak-anak saya mendapat manfaat daripada Perlindungan Alergi?
Ya! Perlindungan Alergi boleh digunakan untuk pengguna yang membeli Perlindungan Alergi dan ahli keluarga terdekat mereka, iaitu pasangan sah dan anak-anak. Berikan ketenangan fikiran kepada keluarga anda sekarang!
10) Adakah jumlah perbelanjaan perubatan pesakit luar boleh dituntut sepenuhnya?
Tertakluk kepada dokumen perubatan yang sah, anda layak untuk memohon bayaran balik sehingga 80% daripada perbelanjaan perubatan pesakit luar anda (dihadkan kepada RM500). Baki 20% akan ditanggung oleh anda sebagai bayaran lebihan.
11) Bagaimana cara untuk menghantar permintaan perkhidmatan bagi Perlindungan Alergi?
Langkah 1: Jika anda mengalami mana-mana simptom yang disebutkan di atas selepas menggunakan item yang dibeli dalam tempoh 30 hari selepas penerimaan, dapatkan rawatan di mana-mana pusat perubatan.
Langkah 2: Maklumkan kepada doktor bahawa simptom tersebut disyaki berpunca daripada penggunaan item yang dibeli.
Langkah 3: Dapatkan surat diagnosis daripada doktor yang mengesahkan bahawa pesakit mengalami reaksi alahan disebabkan alergen yang terkandung dalam produk yang dibeli. Bayar bil perubatan dan simpan resit perbelanjaan.
Langkah 4: Pergi ke halaman Butiran Program Perkhidmatan Shopee, pilih ‘Permintaan Perkhidmatan’ untuk memulakan permintaan.
Langkah 5: Masukkan butiran yang diperlukan dalam permintaan perkhidmatan:
Aktiviti | Tempoh Masa |
---|---|
Penghantaran permintaan perkhidmatan | Tidak lewat daripada empat belas (14) hari dari tarikh kejadian. |
Pembayaran permintaan perkhidmatan (jika berkenaan) | Tujuh (7) hingga sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh kelulusan permintaan. |