Hi, how can we help?

Shop with Shopee

Additional Service
New to Shopee
Products on Shopee
User Interaction
Checkout
Shopee Mall
Discovery

[Produk Digital] Insurans/Takaful Kereta Komprehensif - Cukai Jalan

Bahasa Malaysia | English

1. Di manakah saya boleh menyemak status pembaharuan cukai jalan saya secara dalam talian dan mengakses cukai jalan saya?

Anda boleh menyemak status pembaharuan cukai jalan anda melalui aplikasi MyJPJ. Aplikasi MyJPJ boleh dimuat turun dari App Store dan Google Play Store.

 

(a) Selepas memasang aplikasi pada peranti mudah alih anda, daftar akaun baharu dengan mengklik butang "Daftar Akaun Baharu".

(b) Seterusnya, lengkapkan borang yang disediakan dengan memasukkan butiran peribadi anda dan mencipta kata laluan.

(c) Selepas menyediakan akaun anda, anda boleh log masuk menggunakan ID dan kata laluan yang didaftarkan pada halaman utama aplikasi.

(d) Untuk mengakses cukai jalan digital anda, klik sahaja ikon ‘Profil’ di bahagian bawah halaman.

(e) Pilih tab "Cukai Jalan" untuk melihat salinan digital cukai jalan anda.

 

2. Bolehkah saya memperbaharui insurans/takaful kereta sahaja tanpa cukai jalan?

Ya, anda boleh memperbaharui insurans/takaful kereta anda sahaja. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dapat memperbaharui cukai jalan anda melalui platform Shopee selepas memperbaharui insurans/takaful kereta anda.
 

3. Bolehkah saya memperbaharui cukai jalan sahaja?

Tidak, anda hanya boleh memperbaharui cukai jalan bersama insurans/takaful kereta anda.

 

4. Bolehkah saya memperbaharui cukai jalan di luar Shopee selepas pembayaran insurans kereta di Shopee?

Anda hanya boleh memperbaharui cukai jalan apabila isyarat JPJ berjaya, dan polisi anda berjaya ditanggung insurans. Jika isyarat JPJ gagal, penanggung insurans akan membatalkan nota perlindungan anda, dan kami akan meneruskan bayaran balik.

 

5. Bolehkah saya memperbaharui cukai jalan jika saya mempunyai saman tertunggak?

Ya, anda masih boleh memperbaharui cukai jalan anda, tetapi kami mencadangkan supaya anda menyelesaikan saman anda sebelum disenarai hitam.

 

6. Bolehkah saya memperbaharui cukai jalan jika saya mempunyai saman disenarai hitam?

Tidak, anda tidak akan dapat memperbaharui cukai jalan anda sehingga anda menyelesaikan semua saman disenarai hitam.

 

7. Bolehkah saya memperbaharui cukai jalan jika saya seorang pemandu sewa peribadi?

Tidak, anda tidak akan dapat memperbaharui cukai jalan anda melalui platform Shopee. Anda perlu melawat pejabat JPJ untuk memperbaharui cukai jalan anda.

 

8. Apa yang boleh saya lakukan jika saya menerima cukai jalan yang salah?

Anda boleh menghubungi rakan kongsi cukai jalan kami di +603 7491 0102 (Isnin-Jumaat dari 10 pagi hingga 7 petang) atau e-mel general@myroadtax.store, dan mereka akan segera menghantar semula cukai jalan yang betul kepada anda.

9. Apa yang boleh saya lakukan jika cukai jalan saya tidak diperbaharui dalam masa 5 hari bekerja?

Anda mungkin tidak menerima cukai jalan anda tepat pada masanya kerana sebab-sebab berikut:

(a) Cukai Jalan Disenarai Hitam oleh JPJ;

(b) Percubaan Penghantaran Rakan Kongsi Cukai Jalan Gagal; 

(c) Butiran Kenderaan Tidak Betul; atau

(d) Butiran Penghantaran Tidak Betul. 

 

Anda boleh menghubungi rakan kongsi cukai jalan kami di +603 7491 0102 (Isnin-Jumaat dari 10 pagi hingga 7 petang) atau e-mel general@myroadtax.store.

Sila berikan maklumat berikut untuk memudahkan proses:

(a) No. Kenderaan; 

(b) NRIC; dan 

(c) Tarikh Tamat Insurans/Takaful

 

10. Mengapa saya perlu membuat pembayaran tambahan atau menerima bayaran balik sebahagian selepas membeli cukai jalan saya?

Rakan kongsi kami mungkin akan menghubungi anda untuk meminta pembayaran tambahan yang minimum atau memberikan bayaran balik sebahagian untuk cukai jalan disebabkan oleh sedikit perbezaan antara pembayaran awal dan jumlah yang diminta oleh JPJ.

Ini semata-mata kerana perbezaan dalam kos cukai jalan untuk kapasiti enjin (CC) mengikut jenis dan model kenderaan anda.

 

11. Bolehkah saya membatalkan cukai jalan saya? Dan bagaimana saya boleh melakukannya?

Permintaan pembatalan dan bayaran balik/pulangan mesti disemak secara kes demi kes oleh rakan kongsi cukai jalan kami. Sebab-sebab biasa untuk pembatalan termasuk:

(a) Pertukaran pemilikan kenderaan; dan

(b) Pertukaran jenis insurans/takaful

 

Sila ikut langkah-langkah ini:

(a) Hubungi rakan kongsi cukai jalan kami di +603 7491 0102 (Isnin-Jumaat dari 10 pagi hingga 7 petang) atau e-mel general@myroadtax.store untuk membuat permohonan pembatalan.

(b) Rakan kongsi cukai jalan kami akan menghantar borang bayaran balik melalui e-mel kepada anda.

(c) Isikan borang bayaran balik dan serahkan kepada rakan kongsi cukai jalan untuk siasatan.

(d) Bayaran balik akan dikreditkan ke akaun bank anda (seperti yang disediakan dalam borang bayaran balik) dalam masa 1-2 hari bekerja selepas berjaya melengkapkan borang bayaran balik.

Was this article helpful?
Yes
No