Bahasa Malaysia | English
Kelayakan
Untuk menggunakan SPayLater untuk pembayaran di Shopee, pastikan anda memenuhi syarat berikut:
- Warganegara Malaysia
- Berumur 18 hingga 65 tahun
- Pemegang MyKad, MyPR, atau MyTentera yang sah
Had perbelanjaan ditentukan berdasarkan sejarah pembayaran dan tingkah laku anda, yang boleh dilihat di halaman SPayLater.

Jika anda memenuhi syarat kelayakan tetapi tidak dapat membayar menggunakan SPayLater, hubungi kami melalui saluran yang terdapat di bahagian bawah halaman.
⚠️Nota:
- Had perbelanjaan anda mungkin disesuaikan mengikut budi bicara Shopee, bergantung pada tingkah laku pembayaran balik anda. Bayar bil anda tepat pada masanya untuk mengelakkan penyesuaian.
- Terdapat perbelanjaan minimum untuk menggunakan SPayLater:
- RM1.01 untuk tempoh 1 bulan
- RM15 untuk ansuran 3, 6, dan 12 bulan (tempoh 12 bulan hanya tersedia untuk pengguna terpilih)
- RM100 untuk ansuran 18 dan 24 bulan (hanya tersedia untuk pengguna terpilih)
Had Kredit SPayLater
Pada Halaman Utama SPayLater
Kredit Tersedia yang dipaparkan adalah jumlah keseluruhan kredit yang boleh digunakan untuk transaksi SPayLater anda.
Had Kredit Keseluruhan yang dipaparkan adalah jumlah kredit yang diperuntukkan, tanpa mengambil kira kredit yang telah digunakan.
Pada Halaman Butiran Had Saya
Had Umum
Had Tetap ialah had kredit yang diperuntukkan tanpa sebarang had masa.
Had Kempen Sementara ialah had khas yang diberikan untuk kempen tertentu dalam tempoh masa terhad. Ia hanya boleh digunakan untuk pembelian barangan yang layak di bawah kempen tersebut. Klik pada butang tooltip untuk mengetahui lebih lanjut tentang kempen. Harap maklum bahawa had kempen hanya tersedia secara eksklusif kepada pengguna yang layak.

Kitaran Pengebilan SPayLater
Kitaran pengebilan akan ditetapkan secara automatik apabila pengaktifan:
Pilihan 1 (Sedia Ada)
- Tarikh Pengebilan: 1hb setiap bulan
- Tarikh Akhir: 10hb setiap bulan
Pilihan 2 (BAHARU)
- Tarikh Pengebilan: 11hb setiap bulan
- Tarikh Akhir: 20hb setiap bulan
Pilihan 3 (Sedia Ada)
- Tarikh Pengebilan: 21hb setiap bulan
- Tarikh Akhir: 1hb bulan berikutnya
Pelan Pembayaran
- Yuran pemprosesan bergantung kepada pelan pembayaran pilihan anda.
- Pilihan pelan pembayaran 12 bulan, 18 bulan, dan 24 bulan hanya tersedia untuk pengguna yang layak.
Pelan | Yuran Pemprosesan | Yuran Lewat |
1-Bulan | 0% sebulan atas jumlah pembayaran/pesanan bermula dari 18 Januari 2024 | Akaun SPayLater anda akan dibekukan sementara sehingga jumlah tertunggak dibayar. Untuk mengaktifkan semula akaun, pengguna akan dikenakan caj lewat sebanyak RM10, atau jumlah prinsipal bil, mana-mana yang lebih rendah. |
Ansuran 3 bulan | 1.5% sebulan atas jumlah pembayaran/pesanan |
Ansuran 6 bulan |
Ansuran 12 bulan |
Ansuran 18 bulan |
Ansuran 24 bulan |
⚠️Nota:
- Pembayaran lewat mungkin menyebabkan sekatan seperti penggunaan baucar yang terhad dan fungsi aplikasi yang terhad.
- Pelan ansuran 3 bulan mempunyai yuran pemprosesan 0% untuk pembayaran di platform Shopee (tidak termasuk ShopeeFood, insurans, perkhidmatan prabayar, dan bil & tiket). Anda boleh melihat yuran pemprosesan 0% pada halaman pilihan pembayaran semasa checkout.
Pemulangan/Pemulangan Wang
Jika anda meminta pemulangan/pemulangan wang untuk produk yang dibayar oleh SPayLater, terma berikut dikenakan:
- Setelah pengembalian wang anda berjaya diproses, had kredit anda akan dipulihkan dalam masa 5 hari bekerja.
- Untuk pengembalian wang sebahagian bagi pesanan daripada satu penjual sahaja, anda boleh memilih produk yang memerlukan pengembalian wang.
- Untuk pengembalian wang sebahagian bagi pesanan yang mempunyai produk daripada lebih daripada satu penjual, anda boleh memilih produk daripada pesanan yang memerlukan pengembalian wang.
Sila dapatkan maklumat lanjut di pautan ini.
SPayLater adalah perkhidmatan yang disediakan oleh SeaMoney Capital Malaysia Sdn Bhd.