Bahasa Malaysia | English
1) Bagaimanakah cara untuk membeli Insurans/Takaful Motosikal di Shopee?
Langkah 1a: Aplikasi Shopee: Pergi ke halaman Saya
Langkah 1b: Aplikasi ShopeePay: Pergi ke halaman Utama
Langkah 2: Pilih "Insurans Saya."
Langkah 3 - Pada halaman utama Insurans, ketik ikon "Insurans Motosikal".
Langkah 4 - Isi Maklumat Kenderaan dan Pemilik Kenderaan, dan ketik "Dapatkan Sebut Harga".
Langkah 5 - Sebut harga akan dijana. Pilih "Perbaharui Sekarang" untuk sebut harga pilihan anda.
Langkah 6 - Isi Maklumat Kenderaan termasuk Varian Motosikal.
Langkah 7 - Pilih "Add Ons" pilihan dengan premium/sumbangan tambahan.
Langkah 8 - Isi maklumat peribadi dan alamat, dan ketik "Sahkan dan Semak Keluar".
Langkah 9 - Ketik pada anak panah di sebelah jumlah premium/sumbangan dan sahkan pecahan jumlah premium/sumbangan. Pilih kaedah pembayaran pilihan anda dan pilih "Bayar Sekarang".
Langkah 10 - Setelah pembayaran berjaya, pilih "Polisi Saya" untuk melihat status dan butiran polisi/sijil anda. Polisi/sijil elektronik akan dihantar melalui e-mel kepada alamat e-mel pembeli.
2) Apakah kegunaan data peribadi saya?
Data peribadi anda akan dipindahkan kepada penanggung insurans/pengendali takaful dan rakan kongsi pembaharuan cukai jalan untuk memproses polisi/sijil elektronik dan pembaharuan cukai jalan berdasarkan data yang diberikan.
3) Adakah saya boleh menambah add-ons pada polisi insurans motosikal/sijil takaful saya?
Anda boleh menambah add-ons semasa memperbaharui insurans motosikal/takaful anda di platform Shopee.
4) Bolehkah saya menambah add-ons selepas pembelian/penyertaan?
Jika anda ingin menambah add-ons selepas pembelian/penyertaan, anda boleh menghubungi penanggung insurans/pengendali takaful melalui talian perkhidmatan pelanggan selepas pembelian/penyertaan insurans/takaful di platform Shopee.
5) Bolehkah saya membeli/menyertai insurans motosikal/takaful dan cukai jalan untuk lebih daripada 1 kenderaan?
Ya, selagi nombor motosikal, NRIC dan poskod yang diberikan adalah mengikut pemilik motosikal, anda boleh menjana sebut harga di platform Shopee.
6) Apakah yang berlaku kepada polisi/sijil elektronik jika saya membeli/menyertai lebih daripada satu insurans motosikal/takaful?
Polisi/sijil elektronik akan dihantar ke alamat e-mel pembeli kecuali jika e-mel yang berbeza diberikan pada halaman Sahkan Maklumat Peribadi.
7) Apa yang perlu saya lakukan jika varian motosikal saya tidak disenaraikan?
Jika varian motosikal anda tidak disenaraikan, anda perlu menghubungi penanggung insurans/pengendali takaful secara langsung untuk memperbaharui dengan varian motosikal yang betul.
8) Mengapa saya tidak boleh menjana sebut harga secara dalam talian?
Ini mungkin disebabkan oleh salah satu daripada sebab berikut:
(a) NRIC/ID yang diberikan tidak sepadan dengan pemilik berdaftar kenderaan;
(b) Model kenderaan anda tidak dilindungi oleh penanggung insurans/pengendali takaful;
(c) Tarikh pembaharuan polisi/sijil anda tidak dalam tempoh kelayakan 60 hari sebelum tamat tempoh;
(d) Polisi insurans/sijil takaful semasa anda telah tamat tempoh, atau telah diperbaharui;
(e) Had umur kenderaan anda melebihi had penerimaan penanggung insurans/pengendali takaful; atau
(f) Terdapat tuntutan aktif yang menjejaskan permohonan dalam talian anda.
Sila rujuk di sini untuk menghubungi penanggung insurans/pengendali takaful bagi bantuan pembaharuan insurans/takaful motosikal anda.
9) Apakah Diskaun Tanpa Tuntutan (NCD)?
Diskaun Tanpa Tuntutan (NCD) ialah bentuk diskaun premium/sumbangan kerana tidak membuat tuntutan semasa tempoh insurans/takaful yang lalu (dengan syarat tempoh insurans/takaful melebihi satu tahun).
NCD yang terpakai akan meningkat dengan setiap pembaharuan jika anda terus mempunyai tahun tanpa tuntutan.
10) Berapakah peratusan NCD?
Untuk motosikal persendirian, skala Diskaun Tanpa Tuntutan adalah seperti berikut:
Selepas 1 tahun tanpa tuntutan berterusan - 15%
Selepas 2 tahun tanpa tuntutan berterusan - 20%
Selepas 3 tahun tanpa tuntutan berterusan dan seterusnya - 25%
11) Mengapa NCD yang disebut berbeza daripada rekod saya?
Jika tuntutan dibuat pada polisi anda, kelayakan NCD yang telah anda kumpulkan akan jatuh kepada sifar pada pembaharuan seterusnya dan NCD anda akan bermula semula.
NCD anda tidak akan terjejas walaupun tuntutan dibuat jika:
(a) Penanggung insurans/pengendali takaful berpendapat bahawa anda tidak bersalah menyebabkan kerugian;
(b) Kenderaan yang menyebabkan kejadian boleh dikenal pasti dan bukan kenderaan yang digunakan untuk membawa penumpang dengan bayaran;
(c) Kenderaan yang menyebabkan kejadian diinsuranskan/dilindungi oleh penanggung insurans/pengendali takaful berlesen di Malaysia; dan
(d) Tiada tuntutan kematian atau kecederaan peribadi yang terlibat.
Jika terdapat sebarang perbezaan dalam maklumat NCD, sila rujuk di sini untuk menghubungi penanggung insurans/pengendali takaful untuk bantuan.
12) Berapakah jumlah premium/sumbangan yang perlu saya bayar?
Jumlah premium/sumbangan yang perlu anda bayar mungkin berbeza bergantung pada:
(a) kapasiti sesaran motosikal;
(b) asas jumlah yang diinsuranskan/dilindungi iaitu Nilai Dipersetujui vs Nilai Pasaran;
(c) kelayakan diskaun tanpa tuntutan (NCD);
(d) manfaat tambahan pilihan yang diperlukan; dan
(e) keperluan pengunderaitan penanggung insurans/pengendali takaful.
Anda boleh merujuk kepada sebut harga yang diberikan kepada anda untuk jumlah premium/sumbangan yang perlu anda bayar.
13) Apakah cukai kerajaan yang perlu saya bayar?
Jenis | Jumlah |
Duti Setem | RM10.00 |
Cukai Perkhidmatan | 8% daripada premium/sumbangan |
14) Apakah pilihan pembayaran yang tersedia?
Kaedah pembayaran yang tersedia kepada anda termasuk:
(a) ShopeePay;
(b) SPayLater;
(c) Kad Kredit/Debit; atau
(d) Perbankan Dalam Talian.
15) Bolehkah saya membatalkan polisi/sijil motosikal saya?
Anda boleh membatalkan polisi/sijil anda pada bila-bila masa dengan menghubungi penanggung insurans/pengendali takaful. Setelah pembatalan, anda layak untuk menerima bayaran balik secara prorata premium/sumbangan jika kenderaan anda telah diinsuranskan/dilindungi secara berterusan selama lebih daripada dua belas (12) bulan atau kadar tempoh pendek jika kenderaan anda belum diinsuranskan/dilindungi secara berterusan selama lebih daripada dua belas (12) bulan oleh penanggung insurans/pengendali takaful yang sama. Sebarang premium/sumbangan minimum yang dibayar di bawah polisi/sijil tidak boleh dikembalikan. Bayaran balik dibenarkan dengan syarat tiada tuntutan yang timbul semasa tempoh semasa insurans/takaful.
16) Saya telah membuat pembayaran insurans/takaful motosikal dengan SPayLater dan ingin membatalkan serta meminta bayaran balik. Adakah saya masih perlu membayar yuran pemprosesan SPayLater?
Setelah polisi insurans/sijil takaful motosikal anda berjaya dikeluarkan, sebarang permintaan pembatalan dan bayaran balik tertakluk kepada semakan dan kelulusan penanggung insurans/pengendali takaful secara kes demi kes.
Sekiranya permintaan pembatalan dan bayaran balik anda diluluskan oleh penanggung insurans/pengendali takaful, penanggung insurans/pengendali takaful akan memproses bayaran balik kepada anda dan anda boleh menggunakan dana tersebut untuk membayar bil SPayLater. Walau bagaimanapun, harap maklum bahawa anda masih akan dikenakan bayaran penuh yuran pemprosesan SPayLater.
Untuk maklumat lanjut mengenai SPayLater, sila rujuk pautan ini.