1. Apakah itu e-Invois?
e-Invois ialah perwakilan digital bagi transaksi antara pembekal dan pembeli yang mengandungi semua medan data berkaitan yang diperlukan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN).
e-Invois akan menggantikan dokumen bercetak atau elektronik seperti invois, nota kredit, dan nota debit.
Ia adalah e-Invois yang telah disahkan oleh LHDN. Kod QR akan dijana oleh LHDN dan boleh digunakan untuk mengesahkan kewujudan dan status e-Invois melalui Portal MYInvois LHDN.
3. Apakah itu perwakilan visual?
Perwakilan visual ialah format di mana e-Invois yang disahkan dipaparkan kepada pengguna (contohnya, PDF).
4. Bagaimana cara mengaktifkan/menyahaktifkan e-Invois di aplikasi Shopee?
Langkah 1 - Di halaman utama SFinancing-i, klik butang Tetapan
Langkah 2 - Klik butang e-Invois
Langkah 3 - Dalam bahagian e-Invois, pengguna akan melihat pilihan untuk mengaktifkan atau menyahaktifkan penerimaan e-Invois
Langkah 4 - Selepas mengaktifkan butang Terima e-Invois, pengguna akan mula menerima perwakilan visual e-Invois pada bil berikutnya
5. Bagaimana cara mencari e-Invois?
Nota: Untuk melihat e-Invois, transaksi tersebut mestilah diselesaikan semasa butang "Terima e-Invois" diaktifkan. Jika butang "Terima e-Invois" tidak diaktifkan semasa transaksi diselesaikan, anda tidak akan menerima e-Invois.
Langkah 1 - Pergi ke Laman Utama SFinancing-i, klik pada Pembiayaan untuk melihat butiran
Langkah 2 - Dalam halaman butiran pembiayaan, klik pada "Lihat e-Invois"
Langkah 3 - Pilih tab e-Invois yang berkenaan untuk melihat perwakilan visual e-Invois
6. Adakah e-Invois dijana secara automatik untuk setiap pembiayaan?
Pengguna boleh meminta e-Invois dengan mengaktifkan butang "Terima e-Invois". Jika pengguna telah meminta untuk menerima e-Invois, perwakilan visual akan dikongsi pada setiap tarikh bil, mengikut tingkah laku pembiayaan biasa. Selain itu, e-Invois bagi caj pembayaran lewat akan dijana apabila bayaran dibuat.
Jika pengguna tidak meminta untuk menerima e-Invois, mereka tidak akan menerima sebarang e-Invois. Walaupun pengguna meminta e-Invois pada masa akan datang, e-Invois untuk transaksi yang lepas tidak akan dijana semula.
7. Bagaimana e-Invois berfungsi untuk SFinancing-i?
Untuk perjanjian pembiayaan selama 3 bulan, e-Invois dijana berdasarkan komponen tertentu dalam pembiayaan. Berikut adalah pecahan invois yang boleh dijangka:
Yuran wakalah - Yuran ini diinvois secara berasingan sebagai Invois 1.
Jumlah keuntungan untuk bulan 1 - Invois 2 akan merangkumi jumlah keuntungan untuk bulan pertama sahaja.
Jumlah keuntungan untuk bulan 2 - Invois 3 akan merangkumi jumlah keuntungan untuk bulan kedua.
Jumlah keuntungan untuk bulan 3 - Invois 4 akan merangkumi jumlah keuntungan untuk bulan ketiga.
Jika terdapat caj pembayaran lewat, invois tambahan akan dijana selepas bayaran dibuat.
8. Berapa lama e-Invois akan disimpan?
e-Invois yang dijana boleh diakses dalam aplikasi selama 12 bulan dari tarikh pengeluaran.
9. Apa yang perlu saya lakukan jika masih tidak dapat menerima e-Invois selepas mengaktifkannya?
Jika anda menerima notifikasi atau mesej 'banner' di halaman tetapan e-Invois yang menyatakan bahawa kami tidak dapat memproses permintaan e-Invois anda kerana maklumat peribadi yang diberikan tidak betul, sila hubungi Khidmat Pelanggan Shopee melalui perkhidmatan ejen langsung dalam aplikasi atau ciri Panggilan Internet untuk membetulkan butiran anda.
10. Siapa yang patut saya hubungi jika terdapat pertanyaan atau kebimbangan berkaitan e-Invois?
Anda boleh menghubungi Khidmat Pelanggan Shopee melalui perkhidmatan ejen langsung dalam aplikasi atau ciri Panggilan Internet. Sebagai alternatif, anda boleh merujuk laman web LHDN untuk maklumat lanjut.