Bahasa Malaysia | EnglishPeniaga ShopeeFood boleh meminta pampasan melalui Pasukan Khidmat Pelanggan Shopee jika mereka menghadapi situasi di mana makanan telah disediakan tetapi pesanan dibatalkan kerana tidak ditugaskan kepada penghantar.Adalah penting untuk diingat bahawa kami amat mengesyorkan peniaga hanya mula menyediakan pesanan selepas pesanan berjaya ditugaskan kepada rakan penghantaran kami.⚠️ Nota:Harap maklum bahawa peniaga hanya boleh meminta pampasan dalam tempoh 30 hari dari tarikh pembatalan pesanan.Langkah-langkah untuk meminta pampasan:
Langkah 1: Rekod Pesanan yang Terjejas
- Pastikan anda menyimpan rekod ID Pesanan yang terjejas dan ambil gambar yang jelas bagi makanan yang telah disediakan bersama resit bercetak.
Untuk mendapatkan ID Pesanan bagi pesanan yang dibatalkan di Aplikasi Shopee Partner:- Klik pada ‘Order’ > Pergi ke ‘Sejarah’ > Cari pesanan yang dibatalkan (ID Pesanan yang berkaitan akan dipaparkan) dan klik pada pesanan yang dibatalkan untuk melihat butiran penuh, termasuk ID Pesanan dan masa pesanan dalam bahagian Order Information.
Langkah 2: Memohon Pampasan
- Klik pada banner di halaman ‘Kedai’ untuk mengakses borang pampasan. Isikan maklumat yang diperlukan untuk memohon pampasan. Setelah dihantar, pasukan kami akan menyemak permohonan anda dan memberikan maklum balas dalam tempoh 3 hingga 5 hari bekerja.
Harap maklum bahawa jumlah pampasan yang diterima akan tertakluk kepada caj komisen dan yuran transaksi bagi setiap kedai.Untuk mengakses borang pampasan, klik DI SINI.