1. Bagaimanakah saya boleh memeriksa status transaksi saya?
Anda (Pengirim) boleh memeriksa status transaksi penghantaran Pemindahan Dana Ke Luar Negara anda seperti panduan di bawah:
Langkah 1: Log masuk ke Aplikasi Shopee
Langkah 2: Klik pada butang e-dompet ShopeePay di halaman utama Shopee
Langkah 3: Skrol ke bawah untuk melihat Sejarah Transaksi
Langkah 4: Klik pada transaksi Pemindahan Dana Ke Luar Negara yang anda ingin paparkan
Langkah 5: Status tersedia di bahagian atas halaman Butiran Transaksi
2. Bagaimana saya tahu jika transaksi saya tidak berjaya?
Anda boleh menyemak status transaksi anda dengan merujuk kepada panduan di atas.
Jika status transaksi menunjukkan:
- Dana sedia untuk diambil - Dana telah tersedia untuk diambil oleh penerima di lokasi ejen Western Union terdekat.
- Pemindahan selesai - Penerima telah mengambil jumlah pemindahan, dan transaksi penghantaran telah selesai.
3. Bolehkah penerima/saudara mara/rakan saya menghubungi talian bebas tol Western Union untuk memeriksa status transaksi Western Union bagi pihak saya (Pengirim)?
Tidak. Hanya Pengirim sahaja yang boleh menghubungi dan memeriksa status transaksi.