1. Bagaimanakah saya boleh membatalkan transaksi penghantaran Pemindahan Dana Ke Luar Negara saya? - Sila rujuk terma & syarat berkaitan Pembatalan & Bayaran Balik, dan hanya teruskan dengan permintaan pembatalan & bayaran balik jika anda bersetuju dengan terma & syarat tersebut. Jika anda telah melakukan transaksi Hantar Dana dan ingin membatalkan transaksi, hanya kaedah penerimaan Pengambilan Tunai yang boleh dibatalkan, dengan syarat penerima anda belum mengutip dana.
- Sila ambil perhatian bahawa pembatalan hanya boleh dilakukan jika penerima BELUM mengutip dana.
- Sila ikuti langkah-langkah di bawah untuk melakukan permintaan pembatalan atau bayaran balik:
Langkah 1: Log masuk ke Aplikasi Shopee Langkah 2: Klik pada butang e-dompet ShopeePay di halaman utama Shopee Langkah 3: Tatal ke bawah untuk melihat Sejarah TransaksiLangkah 4: Klik pada transaksi Pemindahan Dana Ke Luar Negara yang anda ingin paparkan Langkah 5: Tatal ke bawah dan klik Bayaran Balik 2. Bagaimanakah saya boleh menerima jumlah bayaran balik selepas membatalkan transaksi Hantar?
- Jika anda membatalkan transaksi Penghantaran Pemindahan Dana Ke Luar Negara anda, permintaan pembatalan anda akan melalui semakan oleh pasukan Perkhidmatan Pelanggan ShopeePay. Setelah diluluskan, kami akan memohon pembayaran daripada Western Union ke e-dompet ShopeePay anda.
- Jika transaksi Penghantaran Pemindahan Dana Ke Luar Negara anda ditolak oleh Western Union, anda akan menerima jumlah bayaran balik ke e-dompet ShopeePay anda.
3. Di mana bayaran balik saya akan dikreditkan?
Jika diluluskan, anda (pengirim) akan menerima bayaran balik ke e-dompet ShopeePay anda.
4. Bilakah saya akan menerima bayaran balik ke e-dompet ShopeePay saya?
Sila jangkakan 5-7 hari bekerja untuk menerima jumlah bayaran balik anda dalam e-dompet ShopeePay anda.
5: Mengapakah transaksi Hantar saya mungkin ditolak?
Kadang-kadang, pemindahan wang boleh ditolak oleh pelbagai sebab. Western Union dikehendaki mematuhi piawaian peraturan dan dasar dalaman. Jika syarat-syarat ini tidak dipenuhi, pemindahan wang anda mungkin ditolak.
6. Bolehkah saya membatalkan transaksi Hantar Pemindahan Dana Ke Luar Negara selepas penerima saya telah mengambil wang di mana-mana ejen Western Union?
Tidak. Anda tidak boleh membatalkan transaksi Hantar Pemindahan Dana Ke Luar Negara selepas penerima telah mengambil wang di mana-mana ejen Western Union.
7. Bolehkah penerima/saudara mara/rakan saya membatalkan transaksi penghantaran Western Union bagi pihak saya (Pengirim)?
Tidak. Hanya Pengirim sahaja yang boleh membatalkan transaksi Hantar Pemindahan Dana Ke Luar Negara.
8. Bolehkah penerima/saudara mara/rakan saya mengambil jumlah prinsipal dan yuran perkhidmatan yang dibayar balik di mana-mana ejen Western Union di Malaysia bagi pihak saya (Pengirim)?
Tidak. Sebarang bayaran balik akan dikredit terus ke dalam e-dompet ShopeePay anda (pengirim), anda (pengirim) tidak perlu melapor diri di mana-mana agen Western Union untuk mengambil bayaran balik anda. 9. Adakah saya akan menerima bayaran balik penuh? - (Anda hanya akan menerima bayaran balik AMAUN PENUH (Prinsipal + Yuran Pemindahan) jika transaksi dibatalkan tidak lebih daripada 44 hari sejak pengesahan pembayaran.
- Anda hanya akan menerima bayaran balik SEBAHAGIAN AMAUN (Prinsipal sahaja) jika transaksi dibatalkan selepas 45 hari dari pengesahan pembayaran.
Anda boleh menghubungi talian bantuan ShopeePay untuk isu berkaitan Pemindahan Dana Ke Luar Negara melalui chat atau panggilan, dan ejen Sokongan Pelanggan kami akan menghubungi anda tidak lama kemudian. Anda juga boleh menghubungi talian bebas tol Western Union di 1800-81-3399 jika anda menghadapi sebarang masalah berkaitan perkara ini.