1. Apakah cara untuk menghantar wang ke luar negara melalui Pemindahan Dana Ke Luar Negara menggunakan Kaedah Pengambilan Tunai di ShopeePay?
Sila rujuk panduan langkah demi langkah di bawah:
Langkah 1: Klik ShopeePayLangkah 2: Klik pada butang Pindahan
Langkah 3: Klik pada ikon Pindahan Luar Negara
Langkah 4: Klik pada Hantar Wang
Langkah 5: Pilih negara penerima dan mata wang, kemudian pilih kaedah penerimaan untuk penerima anda
Langkah 6: Masukkan jumlah penghantaran sama ada dalam MYR atau setara dengan mata wang penerima
Langkah 7: Akui kepada Amaran Anti-Penipuan
Langkah 8: Tambah penerima baru dengan memasukkan maklumat penerima, atau pilih penerima dari transaksi terdahulu anda
Langkah 9: Akui kepada Terma dan Syarat dengan menandakan kotak semak
Langkah 10: Setuju dengan jumlah transaksi, yuran dan kadar pertukaran asing yang dikenakan dengan mengklik Seterusnya
Langkah 11: Masukkan PIN ShopeePay anda
Langkah 12: Kongsi resit pindahan kepada penerima anda 2. Maklumat apa yang perlu diberikan oleh Pengirim kepada penerima untuk pengambilan tunai? - MTCN 10-digit
- Jumlah yang perlu diterima
- Nama penuh Pengirim seperti dalam kad pengenalan (Jarakan, urutan, dan ejaan mesti sama seperti maklumat yang dimasukkan oleh Pengirim)
- Negara asal
3. Di mana penerima saya boleh mengambil tunai?
Penerima anda boleh mengambil tunai dari mana-mana ejen Western Union di seluruh dunia, kecuali Malaysia. Penerima anda mesti bersedia untuk menunjukkan Kad Pengenalan yang sah semasa pengambilan tunai.
4. Bagaimana penerima saya boleh mengambil tunai di ejen Western Union?
Penerima anda perlu mengisi borang Terima dengan maklumat berikut di ejen Western Union untuk mengambil tunai:
- MTCN 10-digit
- Jumlah yang perlu diterima
- Nama penuh Pengirim seperti dalam kad pengenalan (Jarakan, urutan, dan ejaan mesti sama seperti maklumat yang dimasukkan oleh Pengirim)
- Negara asal
- Menyediakan Kad Pengenalan asal
5. Bagaimanakah saya boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang lokasi ejen Western Union?
Setiap lokasi ejen Western Union mempunyai waktu operasi yang berbeza, dan kebanyakan mengekalkan waktu operasi yang panjang, ataupun dibuka sepanjang masa.
7. Apa yang boleh saya lakukan jika pengambilan tunai penerima saya ditolak oleh ejen Western Union?
Anda (pengirim) perlu menghubungi talian bebas tol Western Union di 1800-81-3399 atau menghubungi Perkhidmatan Pelanggan ShopeePay melalui chat atau panggilan untuk memeriksa butiran lanjut.
8. Adakah akan saya terima sebarang pemberitahuan SMS selepas penerima saya berjaya mengutip tunai dari mana-mana ejen Western Union?
Ya, anda akan menerima pemberitahuan SMS daripada Western Union. Anda juga akan menerima notifikasi dari aplikasi Shopee apabila wang tunai telah diambil oleh penerima anda.