1. Apakah cara untuk menghantar wang ke luar negara melalui Pemindahan Dana Ke Luar Negara menggunakan Kaedah Pengambilan Tunai di ShopeePay?
Sila rujuk panduan langkah demi langkah di bawah:
Langkah 1: Klik ShopeePay
Langkah 2: Klik Pindahan Luar Negara
Langkah 3: Klik Hantar Wang
Langkah 4: Pilih negara penerima, mata wang, dan kaedah penerimaan penerima
Langkah 5: Masukkan jumlah penghantaran (MYR atau mata wang penerimaan) > Klik Seterusnya
Langkah 6: Akui kepada Amaran Anti-Penipuan
Langkah 7: Isikan nama pertama dan nama keluarga anda di halaman KYC Tambahan
Langkah 8: Sahkan akaun bank anda dengan tambah nilai RM1 sekali
Langkah 9: Pilih Kaedah Pembayaran anda > Klik Bayar Sekarang
Langkah 10: Masukkan nama pengguna & kata laluan akaun bank anda (Nota: Akaun bank yang digunakan dalam langkah ini mestilah milik anda, akaun bersama kini dibenarkan.)
Langkah 11: Setelah disahkan, klik OK
Langkah 12: Tambahkan maklumat penerima baharu atau pilih penerima daripada transaksi anda yang lalu
Langkah 13: Tanda kotak Terma & Syarat > Klik Seterusnya
Langkah 14: Masukkan PIN ShopeePay anda
Langkah 15: Kongsikan resit pindahan kepada penerima anda
2. Maklumat apa yang perlu diberikan oleh Pengirim kepada penerima untuk pengambilan tunai? - MTCN 10-digit
- Jumlah yang perlu diterima
- Nama penuh Pengirim seperti dalam kad pengenalan (Jarakan, urutan, dan ejaan mesti sama seperti maklumat yang dimasukkan oleh Pengirim)
- Negara asal
3. Di mana penerima saya boleh mengambil tunai?
Penerima anda boleh mengambil tunai dari mana-mana ejen Western Union di seluruh dunia, kecuali Malaysia. Penerima anda mesti bersedia untuk menunjukkan Kad Pengenalan yang sah semasa pengambilan tunai.
4. Bagaimana penerima saya boleh mengambil tunai di ejen Western Union?
Penerima anda perlu mengisi borang Terima dengan maklumat berikut di ejen Western Union untuk mengambil tunai:
- MTCN 10-digit
- Jumlah yang perlu diterima
- Nama penuh Pengirim seperti dalam kad pengenalan (Jarakan, urutan, dan ejaan mesti sama seperti maklumat yang dimasukkan oleh Pengirim)
- Negara asal
- Menyediakan Kad Pengenalan asal
5. Bagaimanakah saya boleh mendapatkan maklumat lanjut tentang lokasi ejen Western Union?
Setiap lokasi ejen Western Union mempunyai waktu operasi yang berbeza, dan kebanyakan mengekalkan waktu operasi yang panjang, ataupun dibuka sepanjang masa.
7. Apa yang boleh saya lakukan jika pengambilan tunai penerima saya ditolak oleh ejen Western Union?
Anda (pengirim) perlu menghubungi talian bebas tol Western Union di 1800-81-3399 atau menghubungi Perkhidmatan Pelanggan ShopeePay melalui chat atau panggilan untuk memeriksa butiran lanjut.
8. Adakah akan saya terima sebarang pemberitahuan SMS selepas penerima saya berjaya mengutip tunai dari mana-mana ejen Western Union?
Ya, anda akan menerima pemberitahuan SMS daripada Western Union. Anda juga akan menerima notifikasi dari aplikasi Shopee apabila wang tunai telah diambil oleh penerima anda.