Barangan mudah rosak ialah barangan yang mempunyai jangka hayat terhad dan boleh rosak, busuk, atau merosot dengan cepat disebabkan faktor persekitaran (contohnya suhu, kelembapan). Produk ini tidak sesuai untuk dipulangkan kerana kualitinya boleh merosot dengan cepat dari semasa ke semasa, terutamanya selepas penghantaran.
Contoh barangan yang termasuk dalam kategori ini:
Apakah proses bayaran balik untuk barangan tidak boleh dipulangkan?
Shopee akan meminta bukti daripada pembeli dan penjual untuk barangan yang tidak boleh dipulangkan. Kedua-dua pihak diberikan 1 hari kalendar untuk memberikan maklum balas.
💡 Tip: Untuk barangan tidak boleh dipulangkan, pembeli hanya akan melihat pilihan “Bayaran Balik Sahaja” apabila membuat permintaan Pemulangan/Bayaran Balik.
Untuk mengetahui cara mengemukakan permintaan bayaran balik, rujuk di sini.
Bagaimana jika penjual mahu barangan tidak boleh dipulangkan itu dikembalikan?
Pembeli tidak diwajibkan untuk menghantar semula barangan yang dikategorikan sebagai tidak boleh dipulangkan kepada penjual. Penjual boleh membuat rayuan kepada Khidmat Pelanggan atau pasukan Pertikaian Shopee untuk memohon pampasan dengan mengemukakan bukti yang sah.
Berapa lama tempoh untuk pembeli membuat permintaan pemulangan/bayaran balik bagi barangan mudah rosak?
1. Shopee Supermarket
Shopee Supermarket membenarkan permohonan bayaran balik untuk barangan mudah rosak dalam tempoh:
1 hari selepas penghantaran dan
2 hari dari tarikh kemas kini status penjejakan pertama.
Permohonan yang dibuat selepas tempoh ini tidak akan diterima kerana Shopee tidak dapat menilai keadaan barang. Rujuk jadual di bawah untuk butiran:
Claim Window | |
Barang Rosak/Barang Salah | Dalam 1 hari dari tarikh penghantaran |
Barang Hilang/Penghantaran Salah | Dalam 2 hari dari tarikh diserahkan kepada rakan logistik |
2. Barangan mudah rosak lain (Bukan dari Shopee Supermarket)
Claim Window | |
Barang Rosak/Barang Salah/Cacat | Dalam 3 hari dari tarikh penghantaran |