Hi, how can we help?

Terma Perkhidmatan ShopeePay

English | Bahasa Malaysia

 

1. PENGENALAN

 

1.1. Selamat datang ke ShopeePay (“ShopeePay” atau "Platform"), yang boleh diakses melalui aplikasi atau laman web dan ditawarkan kepada anda oleh ShopeePay Malaysia Sdn. Bhd.. Terma Perkhidmatan ini adalah kontrak antara anda dan ShopeePay Malaysia Sdn. Bhd. dan ia mengawal penggunaan semua Perkhidmatan oleh anda (ditakrifkan di bawah). Sila baca Terma Perkhidmatan ShopeePay berikut dengan teliti sebelum menggunakan Platform ini atau membuka akaun ShopeePay ("Akaun") supaya anda mengetahui hak dan kewajipan undang-undang anda berkenaan dengan kami dan sekutu dan anak syarikat kami (secara individu dan kolektif, "Syarikat" atau "kami").

 

1.2. DENGAN MENGGUNAKAN PERKHIDMATAN ATAU MEMBUKA AKAUN, ANDA MENANDAKAN PENERIMAAN ANDA YANG TIDAK BOLEH DITARIK BALIK TERHADAP TERMA PERKHIDMATAN INI. JIKA ANDA TIDAK BERSETUJU DENGAN TERMA INI, SILA JANGAN GUNAKAN PERKHIDMATAN KAMI ATAU MENGAKSES PLATFORM. JIKA ANDA BERUMUR DI BAWAH 18 TAHUN ATAU "UMUR DEWASA" YANG BERKAITAN DI MANA ANDA TINGGAL, ANDA MESTI MENDAPATKAN KEBENARAN DARIPADA IBU BAPA ATAU PENJAGA SAH UNTUK MEMBUKA AKAUN DAN IBU BAPA ATAU PENJAGA SAH MESTI BERSETUJU DENGAN TERMA PERKHIDMATAN INI. JIKA ANDA TIDAK TAHU SAMA ADA ANDA TELAH MENCAPAI "UMUR DEWASA" DI MANA ANDA TINGGAL, ATAU TIDAK MEMAHAMI KLAUSA 1.2, SILA JANGAN BUAT AKAUN SEHINGGA ANDA MEMINTA BANTUAN DARIPADA IBU BAPA ATAU PENJAGA SAH. JIKA ANDA ADALAH IBU BAPA ATAU PENJAGA SAH KANAK-KANAK DI BAWAH UMUR YANG MENCIPTA AKAUN, ANDA MESTI MENERIMA TERMA PERKHIDMATAN INI BAGI PIHAK KANAK-KANAK TERSEBUT DAN ANDA AKAN BERTANGGUNGJAWAB UNTUK SEMUA PENGGUNAAN AKAUN ATAU PERKHIDMATAN, TERMASUK SEBARANG TRANSAKSI YANG DIBUAT OLEH KANAK-KANAK DI BAWAH UMUR ITU, SAMA ADA AKAUN KANAK-KANAK ITU TELAH DIBUKA ATAU DIBUAT KEMUDIAN DAN SAMA ADA KANAK-KANAK ITU DIAWASI OLEH ANDA SEMASA PENGGUNAAN PERKHIDMATAN KAMI.

 

1.3. Kami berhak pada setiap masa, mengikut budi bicara mutlak kami, untuk menyemak semula Terma Perkhidmatan ini dengan memberikan anda notis bertulis tidak kurang daripada dua puluh satu (21) hari sebelum tarikh kuat kuasa semakan. Penggunaan berterusan Perkhidmatan, Platform ini dan/atau pendaftaran Akaun anda selepas tarikh kuat kuasa semakan akan membentuk penerimaan yang tidak boleh ditarik balik terhadap Terma Perkhidmatan ini dan sebarang semakan sedemikian.

 

1.4. Kami berhak pada setiap masa, mengikut budi bicara mutlak kami, untuk mengubah, menaik taraf, mengubahsuai, menggantung, mengehadkan atau menghentikan mana-mana bahagian Platform ini atau Perkhidmatan atau mana-mana fungsi atau aplikasi berkaitan kami, termasuk kaedah pembayaran, secara sementara atau selama-lamanya, tanpa notis kepada anda atau memberikan apa-apa sebab. Kami mungkin mengeluarkan Perkhidmatan tertentu atau ciri-cirinya dalam versi beta, yang mungkin tidak berfungsi dengan betul atau seperti versi terakhir mungkin berfungsi, dan kami tidak akan bertanggungjawab dalam keadaan sedemikian. Kami juga boleh mengenakan had ke atas ciri-ciri tertentu atau menyekat akses anda kepada sebahagian daripada, atau keseluruhannya, Platform atau Perkhidmatan mengikut budi bicara mutlak kami dan tanpa notis atau liabiliti.

 

1.5. Kami berhak menafikan akses anda kepada Platform atau Perkhidmatan atau kebenaran anda until membuka Akaun atas apa-apa sebab.

 

2. PERKHIDMATAN

 

2.1. Perkhidmatan yang kami sediakan termasuk (a) Platform; (b) perkhidmatan yang disediakan melalui Platform dan perisian klien Syarikat ("Perisian"); dan (c) semua maklumat, laman web, halaman yang dipautkan, ciri-ciri, data, teks, imej, gambar, grafik, muzik, bunyi, video, mesej, tag, kandungan, pengaturcaraan, perisian, perkhidmatan aplikasi (termasuk tanpa had mana-mana perkhidmatan aplikasi mudah alih) atau bahan lain yang disediakan melalui Platform atau perkhidmatan berkaitan kami ("Kandungan") (secara kolektif, "Perkhidmatan"). Sebarang ciri baharu yang ditambahkan pada atau penambahan Perkhidmatan juga tertakluk pada Terma Perkhidmatan ini. Perkhidmatan ini termasuk tetapi tidak terhad kepada penyelesaian sehenti untuk penyediaan penyelesaian wang elektronik yang terdiri daripada: (a) menambah dana ke Akaun; (b) perkhidmatan pemprosesan pembayaran dalam talian seperti membuat pembayaran kepada pihak ketiga yang mengambil bahagian ("Peniaga 3P"); (c) perkhidmatan DuitNow; dan (d) sebarang perkhidmatan lain yang kami boleh tambah dari semasa ke semasa seperti yang diluluskan oleh Bank Negara Malaysia dan/atau badan kawal selia kerajaan yang berkaitan (“Perkhidmatan”). Sebarang ciri baharu yang ditambah atau sebahagian daripada Perkhidmatan juga tertakluk pada Terma Perkhidmatan ini.

 

2.2. Perkhidmatan kami direka untuk memudahkan pengguna berdaftar menggunakan Perisian kami ("Pengguna") untuk meletakkan, menerima, menyimpulkan, mengurus dan memenuhi pesanan untuk peruntukan produk dan perkhidmatan dalam Platform ("Transaksi"). Kami berhak untuk memperkenalkan ciri-ciri, fungsi atau aplikasi baru kepada Perkhidmatan atau versi Perkhidmatan masa depan. Semua ciri, fungsi, aplikasi, pengubahsuaian, naik taraf dan perubahan baharu akan ditadbir oleh Terma Perkhidmatan ini kecuali dinyatakan sebaliknya.

 

2.3. Tambah Dana

 

2.3.1. Anda boleh menambah dana ke Akaun anda menggunakan mana-mana kaedah berikut:

 

(a) Perbankan Dalam Talian

 

Anda boleh mengarahkan bank anda untuk menambah dana pada Akaun anda. Sekiranya anda menambah dana ke Akaun anda menggunakan perbankan dalam talian:

 

(i) anda mengesahkan bahawa anda dibenarkan secara sah untuk mengakses akaun bank yang ditetapkan yang telah anda pautkan ke Akaun anda; Dan

 

(ii) anda dengan ini mengesahkan, bersetuju dan memberi kuasa yang tidak boleh ditarik balik kepada ShopeePay untuk mengecaj akaun bank yang ditetapkan untuk jumlah tambah nilai.

 

(b) Maybank2U

 

Anda boleh memautkan akaun semasa, akaun simpanan atau akaun MAE anda ke Akaun anda dan menambah dana ke Akaun anda. Sekiranya anda menambah dana ke akaun anda menggunakan Maybank2U:

 

(i) anda mengesahkan bahawa anda dibenarkan secara sah untuk mengakses akaun Maybank yang ditetapkan yang telah anda pautkan ke Akaun anda; Dan

 

(ii) anda dengan ini mengesahkan, bersetuju dan memberi kuasa yang tidak boleh ditarik balik kepada ShopeePay untuk mengecaj akaun Maybank anda yang ditetapkan untuk jumlah tambah nilai.

 

(c) Kad Kredit / Debit

 

Anda boleh menggunakan kad kredit / debit anda untuk menambah dana ke Akaun anda. Anda bersetuju bahawa kami boleh mengesahkan dan membenarkan butiran kad kredit / debit anda apabila anda mula-mula mendaftar dengan kami dan juga apabila anda menggunakan Perkhidmatan. Sekiranya anda menambah dana ke Akaun anda menggunakan kad kredit / debit :

 

(i) Anda bersetuju bahawa kami boleh mengeluarkan penahanan kebenaran yang munasabah, yang bukan caj sebenar pada kad anda, untuk mengesahkan kaedah pembayaran anda melalui kad anda. Penahanan mungkin muncul dalam kenyataan anda sebagai "belum selesai". Penahanan kebenaran dikeluarkan sebagai langkah pencegahan terhadap sebarang penggunaan kad anda yang tidak dibenarkan atau palsu; dan

 

(ii) Anda dengan ini mengesahkan, bersetuju dan memberi kuasa yang tidak boleh ditarik balik kepada ShopeePay untuk mengecaj akaun kad kredit / debit anda untuk jumlah tambah nilai. Anda selanjutnya bersetuju dan berjanji untuk mematuhi terma dan syarat yang dikenakan oleh pengeluar kad kredit / debit.

 

(d) Pembayaran Tunai di Kedai Serbaneka

 

Anda boleh menambah dana ke Akaun anda dengan membuat pembayaran tunai di kedai serbaneka yang telah bekerjasama dengan kami.

 

2.3.2. Fungsi Auto Top Up yang terdapat di dompet ShopeePay hanya sah untuk pembayaran kad kredit. Sekiranya anda menggunakan fungsi Auto Top Up, anda dengan ini mengesahkan, bersetuju dan memberi kuasa yang tidak boleh ditarik balik kepada ShopeePay untuk mengenakan caj ke atas akaun kad kredit anda untuk jumlah tambah nilai yang telah ditetapkan. Anda selanjutnya bersetuju dan berjanji untuk mematuhi terma dan syarat yang dikenakan oleh pengeluar kad kredit.

 

2.4. Anda bersetuju bahawa anda tidak akan menerima apa-apa faedah ke atas baki dalam Akaun anda. Kami mungkin menerima faedah ke atas jumlah yang kami pegang bagi pihak anda. Anda bersetuju untuk menyerahkan hak anda kepada sebarang kepentingan yang diperoleh daripada baki dalam Akaun anda kepada kami.

 

2.5. Kami mempunyai hak untuk menggantung pemprosesan apa-apa transaksi di mana ia secara munasabah percaya bahawa transaksi itu mungkin palsu, menyalahi undang-undang, kesat atau melibatkan sebarang aktiviti jenayah atau di mana kami secara munasabah percaya anda melanggar Terma Perkhidmatan. Anda bersetuju bahawa anda akan bekerjasama berhubung dengan apa-apa pemeriksaan jenayah kewangan yang diperlukan dan untuk membantu kami mematuhi mana-mana undang-undang atau peraturan yang ada. Anda bertanggungjawab kepada kami untuk jumlah penuh pembayaran jika ia kemudiannya tidak sah atas apa-apa sebab termasuk, tetapi tidak terhad kepada, tuntutan, caj balik, atau jika terdapat pembalikan pembayaran. Anda bersetuju untuk membenarkan kami menentukan mengikut budi bicara mutlak kami (atau dalam kes di mana kad kredit / debit digunakan sebagai sumber pembiayaan, untuk bekerjasama dengan pengeluar kad kredit / debit anda ) pihak yang berkenaan untuk menanggung beban tuntutan, caj balik atau pembalikan tersebut dan jika berkenaan untuk mendapatkan semula apa-apa amaun yang perlu dibayar kepada kami dengan mendebitkan Akaun anda.

 

2.6. Anda mengakui dan bersetuju bahawa tiada liabiliti akan ditanggung oleh kami jika kami tidak dapat melengkapkan sebarang pemindahan yang dimulakan oleh anda untuk apa-apa sebab di luar kawalan kami seperti:

 

(a) jika, tanpa kesalahan kami, akaun atau Akaun anda tidak mengandungi dana yang mencukupi atau jika pindahan akan melebihi had transaksi yang ditetapkan untuk Akaun anda;

 

(b) pusat pemprosesan pembayaran kami tidak berfungsi dengan baik dan anda tahu atau telah dinasihatkan oleh kami mengenai kerosakan sebelum anda melaksanakan pemindahan;

 

(c) anda tidak memberi kami maklumat akaun yang betul, atau maklumat yang anda berikan menjadi salah;

 

(d) keadaan di luar kawalan kami (seperti, tetapi tidak terhad kepada, kebakaran, banjir, atau gangguan daripada kuasa luar), walaupun boleh dijangka atau diramalkan, yang menghalang pelaksanaan pemindahan yang betul dan kami telah mengambil langkah berjaga-jaga yang munasabah untuk mengelakkan keadaan tersebut.

 

2.7. Tertakluk kepada Klausa 9, dan dengan syarat tiada pengecualian yang disebut di atas terpakai, jika kami menyebabkan jumlah dana yang salah dikeluarkan daripada Akaun anda atau menyebabkan dana daripada Akaun anda diarahkan dengan cara yang tidak konsisten dengan arahan anda, anda bersetuju bahawa remedi tunggal anda adalah agar jumlah yang ditolak secara salah dikembalikan ke Akaun anda.

 

2.8. Perkhidmatan Pemprosesan Pembayaran

 

2.8.1. Anda boleh membuat pembayaran kepada pihak ketiga, seperti Peniaga 3P melalui Platform kami. Dengan menggunakan Perkhidmatan kami, anda bersetuju bahawa kami boleh menggunakan semua maklumat, termasuk maklumat peribadi dan pengebilan, yang diberikan oleh anda kepada kami semasa menggunakan Perkhidmatan ("Arahan Pembayaran"). Anda mengakui dan bersetuju bahawa anda ada tanggungjawab untuk memastikan bahawa semua Arahan Pembayaran anda adalah betul, lengkap dan tepat dalam setiap aspek dan anda memahami bahawa masa diperlukan untuk memproses Arahan Pembayaran anda. Arahan Pembayaran yang diberikan oleh anda akan dianggap sebagai muktamad dan kami tidak akan diperlukan untuk mengesahkan Arahan Pembayaran dengan anda. Selanjutnya, dengan memberikan kami Arahan Pembayaran anda, anda bersetuju untuk membayar atau membenarkan kami memotong semua yuran dan caj yang berkaitan dengan Arahan Pembayaran anda.

 

2.8.2. Kami adalah ejen pembayaran semata-mata dan kami tidak menyimpan sebarang stok dalam inventori kami. Semua maklum balas dan aduan mengenai pembelian anda hendaklah ditujukan kepada Peniaga 3P yang berkaitan. Arahan Pembayaran anda boleh dibuat melalui baki Akaun anda. Anda boleh menggunakan dana daripada Akaun yang anda tentukan untuk membuat pembayaran atau pembelian.

 

2.9. Pembayaran QR

 

2.9.1. Anda bertanggungjawab untuk memastikan bahawa jumlah transaksi yang dimasukkan atau dipaparkan pada skrin aplikasi mudah alih anda adalah betul sebelum mengesahkan transaksi. Jumlah transaksi yang dimasukkan atau dipaparkan melalui Kod QR Peniaga atau penerima akan dianggap oleh ShopeePay sebagai betul setelah anda mengesahkan transaksi. ShopeePay tidak wajib sama sekali untuk mengesahkan jumlah yang dibayar oleh anda sepadan dengan jumlah penerima.

 

2.9.2. Kami akan memaklumkan kepada anda mengenai status setiap transaksi QR yang berjaya, gagal atau ditolak melalui mana-mana saluran komunikasi kami yang dipilih oleh anda.

 

2.9.3. Anda mengakui dan bersetuju dengan kami tidak mempunyai kewajipan untuk dan tidak perlu mengambil apa-apa langkah untuk mengesahkan atau mendapatkan pengesahan lain daripada mana-mana pihak sama ada Peniaga atau penerima tersebut adalah pihak yang dimaksudkan untuk menerima dana tersebut, dan kami tidak akan bertanggungjawab untuk memindahkan dana tersebut kepada Peniaga tersebut walaupun orang tersebut bukan pihak yang dimaksudkan.

 

2.9.4. Menurut Klausa 2.9.3, anda bersetuju bahawa setelah transaksi QR disahkan, ia akan dianggap tidak boleh ditarik balik dan anda tidak akan dapat membatalkan, menghentikan atau melakukan sebarang perubahan pada transaksi QR tersebut.

 

2.10. Perkhidmatan DuitNow

 

2.10.1. Definisi

 

Bagi maksud Terma Perkhidmatan ini, terma-terma berikut hendaklah mempunyai maksud yang tertulis kepada mereka:

 

(a) "ID Biasa" bermaksud pengenalan unik anda yang menghubungkan semua ID DuitNow yang berdaftar dengan anda seperti kad pengenalan, nombor tentera, atau nombor polis, atau untuk bukan warganegara Malaysia, nombor pasport.

 

(b) "ID DuitNow" bermaksud pengecam pemegang akaun seperti nombor telefon bimbit, kad pengenalan, nombor pasport, nombor tentera atau nombor polis (dalam kes individu) atau nombor pendaftaran perniagaan (dalam kes pelanggan korporat) atau pengecam lain yang mungkin diperkenalkan oleh Pengendali NAD iaitu, Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. ("PayNet") dari semasa ke semasa;

 

(c) "DuitNow Transfer" bermaksud perkhidmatan yang membolehkan anda memulakan dan menerima pemindahan kredit segera menggunakan nombor akaun penerima atau ID DuitNow.

 

(d) "Malware" bermaksud virus, pepijat komputer atau perisian, kod, ejen, program atau makro lain yang berniat jahat, merosakkan atau merosakkan, dan/atau skim pancingan data atau kejuruteraan sosial yang menggunakan perisiankomputer atau telekomunikasi untuk mendapatkan data peribadi atau apa-apa maklumat peribadi lain untuk tujuan berniat jahat atau penipuan;

 

(e) "National Addressing Database" (NAD) bermaksud depositori alamat pusat yang ditubuhkan oleh PayNet yang menghubungkan bank atau akaun e-wang kepada DuitNow ID penerima dan memudahkan pembayaran dibuat kepada penerima dengan merujuk ID DuitNow penerima; dan

 

(f) "NAD Name Enquiry" bermaksud perkhidmatan yang mengembalikan nama pemilik yang telah mendaftarkan ID DuitNownya dalam NAD.

 

2.10.2. Perkhidmatan NAD

 

Umum

 

(a) Anda mengakui bahawa kami berhak untuk menukar, mengubah atau mengubah suai terma berkenaan dengan perkhidmatan NAD dengan memberi anda notis bertulis tidak kurang daripada tiga puluh (30) hari sebelum tarikh kuat kuasa semakan, dengan cara yang kami anggap sesuai. Penggunaan berterusan perkhidmatan NAD oleh anda akan membentuk penerimaan terma sedemikian yang tidak boleh ditarik balik.
 
(b) Perkhidmatan NAD membolehkan anda memautkan Akaun yang anda ada dengan kami ke ID DuitNow anda. Anda boleh memautkan lebih daripada satu ID DuitNow anda ke Akaun yang sama. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh memautkan ID DuitNow tertentu kepada beberapa Akaun.
 
(c) Dengan memautkan ID DuitNow anda keAkaun kami, anda mempunyai pilihan untuk menerima dana masuk melalui DuitNow atau mana-mana perkhidmatan pembayaran lain yang menangani pembayaran menggunakan ID DuitNow anda.
 
(d) Apabila anda mendaftar ID DuitNow kami dalam NAD, anda juga akan memberikan kami ID Biasa anda yang akan dipautkan ke Akaun anda dengan ID DuitNow berdaftar anda. ID Biasa anda akan digunakan oleh bank-bank terlibat dengan NAD yang lain untuk tujuan mengenal pasti anda, sebagai sebahagian daripada memudahkan perkhidmatan DuitNow.
 
Pengubahsuaian dan pembatalan pendaftaran ID DuitNow anda
 
(e) Anda boleh mengemaskini atau menukar ID DuitNow kami yang dipautkan ke Akaun anda melalui saluran yang disediakan. Kami akan memerlukan tempoh notis yang munasabah untuk melaksanakan perubahan atau kemas kini tersebut.
 
(f) Anda memahami dan bersetuju bahawa ID DuitNow kami yang dipautkan ke Akaun anda mungkin dibatalkan pendaftaran oleh anda atau kami, disebabkan oleh keadaan berikut:
 
(i) anda ingin memindahkan ID DuitNow anda yang sedia ada ke Akaun lain di bank lain atau pengeluar e-wang;
 
(ii) anda telah menukar atau mengemas kini ID DuitNow anda;
 
(iii) anda telah menutup Akaun anda yang dipautkan kepada ID DuitNow anda;
 
(iv) nombor telefon yang diberikan oleh anda kepada kami sebagai ID DuitNow kami telah ditamatkan dan dikitar semula untuk digunakan oleh orang lain;
 
(v) selepas tempoh tidak aktif; atau
 
(vi) setelah siasatan, kami mengetahui bahawa anda atau ID DuitNow anda berpotensi terlibat dalam sebarang aktiviti penipuan.
 
(g) Anda akan menerima pengesahan pembatalan pendaftaran daripada kami melalui Aplikasi sebaik sahaja pembatalan pendaftaran disahkan. 
 
Maklumat anda
 
(h) Anda berjanji dan menjamin bahawa ID DuitNow yang digunakan untuk pendaftaran dalam NAD adalah milik anda, adalah betul, lengkap dan terkini untuk penggunaan perkhidmatan dan anda akan segera memberitahu kami jika terdapat sebarang perubahan pada maklumat ID DuitNow yang diberikan kepada kami.
 
(i) Anda mengakui dan bersetuju bahawa bank-bank yang terlibat dengan NAD lain atau pengeluar e-wang boleh melaksanakan Pertanyaan Nama NAD bagi ID DuitNow kami untuk tujuan mengesahkan atau mengenal pasti nama anda didaftar kepada ID DuitNow berdaftar, sebagai sebahagian daripada memudahkan perkhidmatan DuitNow.
 
(j) Anda mengakui dan bersetuju dengan pendedahan ID DuitNow anda, ID Biasa anda dan data peribadi lain yang berkaitan kepada PayNet untuk pemprosesan, penyimpanan dan arkib serta pendedahannya kepada penghantar dana atau peniaga di bawah perkhidmatan DuitNow, sekutu kami, pembekal perkhidmatan, peserta NAD lain dan pihak ketiga yang menawarkanperkhidmatan DuitNow dan pelanggannya masing-masing.
 
(k) Anda mengakui dan bersetuju bahawa kami boleh mendedahkan maklumat ID DuitNow anda kepada sesiapa sahaja yang kami bertanggungjawab untuk mendedahkan maklumat di bawah undang-undang atau di mana ia demi kepentingan awam, contohnya untuk mencegah atau mengesan penipuan dan penyalahgunaan.
 
(l) Kami hanya akan mendedahkan, menggunakan dan memproses ID DuitNow kami untuk tujuan memudahkan perkhidmatan DuitNow.
 
(m) Kami telah menyediakan langkah-langkah keselamatan yang munasabah (kedua-dua teknikal dan organiztional) terhadap pemprosesan yang menyalahi undang-undang atau tidak sah ID DuitNow anda. Kami akan memaklumkan anda secepat yang dapat dilaksanakan jika ID DuitNow anda hilang, dimusnahkan, atau menjadi rosak, rosak atau tidak dapat digunakan.

 

2.10.3. Pemindahan DuitNow

 

(a) Perkhidmatan DuitNow Transfer membolehkan anda memindahkan amaun yang ditentukan oleh anda daripada Akaun anda yang dikekalkan dengan kami, ke akaun bank atau e-wang yang diselenggarakan oleh penerima anda kepada peserta DuitNow Transfer yang mengambil bahagian melalui Pay-to-Account-Number dan Pay-to-Proxy (Bayar melalui DuitNow ID), atau apa-apa cara lain seperti yang ditetapkan oleh kami atau PayNet dari semasa ke semasa.

 

(b) Jika anda ingin menghantar dana melalui DuitNow Transfer, anda mesti memulakan pembayaran terlebih dahulu dengan memasukkan ID DuitNow penerima dalam aplikasi kami.

 

(c) Kami akan melakukan 'Pertanyaan Nama' untuk mengesahkan pendaftaran penerima bagi ID DuitNow dalam NAD dan jika penerima didaftarkan, kami akan memaparkan nama penerima DuitNow Transfer yang berdaftar tersebut.

 

(d) Anda bertanggungjawab untuk memasukkan ID DuitNow penerima yang betul dan memastikan nama penerima yang dipaparkan adalah penerima dana yang dimaksudkan sebelum mengesahkan transaksi Pemindahan DuitNow.

 

(e) Kami akan memaklumkan anda mengenai status setiap transaksi Pemindahan DuitNow yang berjaya, gagal atau ditolak melalui mana-mana saluran komunikasi kami yang dipilih oleh anda.

 

(f) Anda mengakui dan bersetuju dengan kami tidak mempunyai kewajipan untuk dan tidak perlu mengambil apa-apa langkah untuk mengesahkan atau mendapatkan apa-apa pengesahan lain daripada mana-mana pihak sama ada penerima berdaftar itu adalah penerima yang dimaksudkan, dan kami tidak akan bertanggungjawab untuk memindahkan dana kepada penerima berdaftar tersebut walaupun orang tersebut bukan penerima yang dimaksudkan.

 

(g) Menurut Klausa 2.10.3(f) di atas, anda bersetuju bahawa sebaik sahaja transaksi DuitNow Transfer disahkan, ia akan dianggap tidak boleh ditarik balik dan anda tidak akan dapat membatalkan, menghentikan atau melaksanakan sebarang perubahan pada transaksi DuitNow Transfer tersebut.

 

(h) Anda dinasihatkan untuk tidak menghantar berbilang Permintaan Pertanyaan Nama tanpa transaksi DuitNow Transfer yang disahkan. Kami tidak akan memaparkan keputusan "Permintaan Pertanyaan Nama" setelah menerima beberapa Permintaan Pertanyaan Nama berturut-turut yang tidak diikuti dengan transaksi Pindahan DuitNow yang disahkan. Tanpa menjejaskan mana-mana hak dan remedi kami, kami berhak untuk menamatkan atau menggantung akses anda kepada dan menggunakan perkhidmatan DuitNow jika beberapa Permintaan Pertanyaan Nama dikemukakan tanpa transaksi DuitNow Transfer yang disahkan.

 

2.11. Bayaran Perkhidmatan

 

2.11.1. Tambah nilai Akaun adalah percuma.

 

2.11.2. Kami berhak untuk mengenakan yuran untuk penggunaan Perkhidmatan pada masa akan datang dan akan memotong jumlahnya secara automatik dari Akaun anda.

 

2.11.3. Berkenaan dengan perkhidmatan DuitNow Transfer, kami berhak untuk menyemak semula pada bila-bila masa, caj untuk penggunaan perkhidmatan DuitNow Transfer, dengan memberikan anda notis bertulis tiga puluh (30) hari. Semakan tersebut akan berkuat kuasa dari tarikh yang dinyatakan dalam notis itu. Apabila anda terus mengakses atau menggunakan perkhidmatan DuitNow Transfer selepas pemberitahuan tersebut, anda akan dianggap telah bersetuju dan menerima semakan tersebut terhadap caj tersebut.

 

2.12. Tiada Liabiliti

 

2.12.1. Anda mengakui dan bersetuju bahawa tiada liabiliti akan ditanggung oleh kami jika kami tidak dapat melengkapkan apa-apa Arahan Pembayaran yang dimulakan oleh anda untuk apa-apa sebab di luar kawalan kami, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, yang berikut:

 

(a) jika, tanpa kesalahan kami, Akaun anda tidak mengandungi dana yang mencukupi atau jika pembayaran atau pembelian melebihi had transaksi yang ditetapkan oleh anda untuk Akaun anda;

 

(b) pusat pemprosesan pembayaran kami tidak berfungsi dengan baik dan anda tahu atau telah dinasihatkan oleh kami tentang kerosakan sebelum anda melaksanakan Arahan Pembayaran;

 

(c) anda tidak memberikan kami maklumat Akaun yang betul, atau maklumat yang anda berikan menjadi tidak betul;

 

(d) keadaan di luar kawalan kami (seperti, tetapi tidak terhad kepada, kebakaran, banjir, atau gangguan daripada kuasa luar), walaupun boleh dijangka atau diramalkan, yang menghalang pelaksanaan Arahan Pembayaran yang betul dan kami telah mengambil langkah berjaga-jaga yang munasabah untuk mengelakkan keadaan tersebut.

 

2.13. Tertakluk kepada Klausa 9, dan dengan syarat tiada pengecualian yang disebut di atas terpakai, jika kami menyebabkan jumlah dana yang salah dikeluarkan daripada Akaun anda atau menyebabkan dana daripada Akaun anda diarahkan dengan cara yang tidak mematuhi arahan anda, anda bersetuju bahawa remedi tunggal anda adalah dengan memasukkan jumlah wang yang ditolak secara salah dikembalikan ke Akaun anda. Anda bersetuju dan mengakui untuk melepaskan dan menanggung rugi kami terhadap apa-apa ganti rugi, kerugian dan tuntutan daripada pihak ketiga berhubung dengan perkara di atas.

 

2.14. Sekiranya Transaksi ditamatkan, kami boleh, mengikut budi bicara mutlak kami, menentukan sama ada wajar untuk membayar balik sebahagian atau semua dana kepada Pengguna.

 

2.15. Jenis Transaksi dan faedah, ciri dan fungsi Perkhidmatan lain yang tersedia kepada Pengguna mungkin berbeza untuk negara dan wilayah yang berbeza. Tiada jaminan atau perwakilan diberikan bahawa jenis dan tahap transaksi, faedah, ciri dan fungsi yang sama akan tersedia untuk semua pengguna.

 

2.16. Kami berhak untuk menolak atau membatalkan sebarang Transaksi atas apa-apa sebab mengikut budi bicara mutlak kami. Situasi yang boleh menyebabkan Transaksi ditolak atau dibatalkan, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, masalah yang telah dikenal pasti oleh jabatan kawalan kredit dan penipuan kami, di mana kami mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa Transaksi itu tidak dibenarkan, melanggar mana-mana undang-undang, peraturan atau peraturan, atau sebaliknya boleh menyebabkan kami atau mana-mana sekutu kami bertanggungjawab. Kami juga mungkin memerlukan pengesahan tambahan atau maklumat mengenai sebarang Transaksi.

 

2.17. Kami mungkin mengenakan sekatan, batasan, larangan tambahan atau apa-apa langkah lain yang kami, mengikut budi bicara kami sendiri, anggap perlu atau munasabah dalam setiap Transaksi.

 

2.18. Anda akan bertanggungjawab untuk semua Transaksi yang dibuat melalui Platform melalui Akaun yang ditetapkan anda, dengan atau tanpa kuasa, pengetahuan atau persetujuan anda, dan tidak boleh menuntut terhadap kami berkaitan dengan penggunaan atau penggunaan yang dikatakan sedemikian.

 

2.19. Berkenaan dengan perkhidmatan NAD, kami dan PayNet tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian atau kerosakan yang mungkin anda alami akibat, termasuk, tetapi tanpa had:

 

(a) kegagalan anda untuk mengekalkan maklumat terkini dan kegagalan anda untuk memberikan maklumat yang tepat kepada kami;

 

(b) pematuhan kami terhadap apa-apa arahan yang diberikan atau kononnya diberikan oleh anda yang jelas kepada orang yang munasabah menerima arahan tersebut;

 

(c) sebarang penyalahgunaan atau sebarang penggunaan ID DuitNow anda yang kononnya atau penipuan termasuk keadaan di mana penipuan dalam talian dilakukan melalui mana-mana Malware; dan

 

(d) sebarang pendedahan apa-apa maklumat yang telah anda persetujui dengan kami mengumpul, menggunakan atau mendedahkan atau jika pengumpulan, penggunaan atau pendedahan tersebut dibenarkan atau dikehendaki didedahkan di bawah undang-undang yang terpakai di Malaysia.

 

2.20. Berkenaan dengan perkhidmatan DuitNow Transfer, anda mengakui dan bersetuju bahawa, melainkan dilarang secara nyata oleh undang-undang mandatori, kami dan PayNet tidak akan bertanggungjawab kepada anda atau mana-mana pihak ketiga untuk sebarang kerugian, liabiliti, kos, ganti rugi, tuntutan, tindakan atau prosiding langsung, tidak langsung atau berbangkit berkenaan dengan apa-apa perkara yang berkaitan dengan perkhidmatan DuitNow Transfer yang ditawarkan oleh kami yang timbul daripada:

 

(a) kecuaian, salah laku atau pelanggaran mana-mana terma perkhidmatan DuitNow Transfer;

 

(b) pemindahan dana yang salah oleh anda, termasuk sebarang pemindahan dana kepada ID DuitNow yang salah, Penerima yang salah atau pihak ketiga yang salah; Dan

 

(c) penggantungan, penamatan atau pemberhentian perkhidmatan Pemindahan DuitNow.

 

Anda akan membayar ganti rugi dan mempertahankan kami, ahli gabungan kami dan PayNet tidak bersalah daripada dan terhadap apa-apa kerugian atau kerosakan yang dialami akibat sebarang tuntutan, permintaan, atau tindakan yang dikenakan terhadap kami, ahli gabungan kami dan PayNet akibat daripada perbuatancuai dan/atau penipuan anda.

 

3. PRIVASI

 

3.1. Privasi anda sangat penting bagi kami. Untuk melindungi hak anda dengan lebih baik, kami telah menyediakan Dasar Privasi Syarikat untuk menjelaskan amalan privasi kami secara terperinci. Sila semak Dasar Privasi Syarikat untuk memahami cara kami mengumpulkan dan menggunakan maklumat yang berkaitan dengan Akaun anda dan / atau penggunaan Perkhidmatan oleh anda. Dengan menggunakan Perkhidmatan atau bersetuju dengan Terma Perkhidmatan ini, anda bersetuju dengan Dasar Privasi Syarikat, termasuk pengumpulan, penyimpanan, penggunaan, pendedahan dan/atau pemprosesan Kandungan dan data peribadi anda seperti yang diterangkan dalam Dasar Privasi Syarikat.

 

3.2. Pengguna yang memiliki data peribadi Pengguna lain ("Pihak Penerima") mesti (a) mematuhi semua undang-undang perlindungan data peribadi yang berkenaan; (b) membenarkan Pengguna lain ("Pihak Yang Mendedahkan") untuk mengeluarkan dirinya daripada pangkalan data Pihak Penerima; dan (c) membenarkan Pihak Yang Mendedahkan untuk mengkaji maklumat yang telah dikumpulkan mengenai mereka oleh Pihak Penerima.

 

4. LESEN TERHAD

 

4.1. Kami memberi anda lesen terhad untuk mengakses dan menggunakan Perkhidmatan tertakluk kepada terma dan syarat Terma Perkhidmatan ini untuk kegunaan peribadi sahaja. Melainkan kami memberikan persetujuan kami kepada anda, lesen ini tidak membenarkan anda membuat sebarang penggunaan komersial atau sebarang penggunaan terbitan Perkhidmatan (termasuk, tanpa had kepada, mana-mana elemen individu atau Kandungan kami). Semua Kandungan proprietari, tanda dagangan, tanda perkhidmatan, nama jenama, logo dan harta intelek lain yang dipaparkan dalam Platform adalah hak milik Syarikat dan jika berkenaan, pemilik pihak ketiga yang dikenal pasti dalam Platform. Tiada hak atau lesen diberikan secara langsung atau tidak langsung kepada mana-mana pihak yang mengakses Platform untuk menggunakan atau menghasilkan semula Kandungan proprietari, tanda dagangan, tanda perkhidmatan, nama jenama, logo dan harta intelek lain, dan tiada pihak yang mengakses Platform boleh menuntut apa-apa hak, hak milik atau kepentingan di dalamnya. Dengan menggunakan atau mengakses Perkhidmatan, anda bersetuju untuk mematuhi hak cipta, tanda dagangan, tanda perkhidmatan dan semua undang-undang lain yang berkenaan yang melindungi Perkhidmatan, Platform dan Kandungan kami. Anda bersetuju untuk tidak menyalin, mengedar, menerbitkan semula, menghantar, memaparkan secara terbuka, melaksanakan secara terbuka, mengubah suai, menyesuaikan, menyewa, menjual atau mencipta karya terbitan mana-mana bahagian Perkhidmatan, Platform atau Kandungan kami. Anda juga tidak boleh, tanpa kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada kami, mencerminkan atau membingkaikan mana-mana bahagian atau keseluruhan kandungan Platform ini pada mana-mana pelayan lain atau sebagai sebahagian daripada mana-mana laman web lain. Di samping itu, anda bersetuju bahawa anda tidak akan menggunakan sebarang robot, spider atau mana-mana peranti automatik atau proses manual lain untuk memantau atau menyalin Kandungan kami, tanpa kebenaran bertulis daripada kami terlebih dahulu (persetujuan tersebut dianggap diberikan kepada teknologi enjin carian standard yang digunakan oleh laman web carian Internet untuk mengarahkan Pengguna ke laman web ini).

 

4.2. Anda dialu-alukan untuk memaut ke Platform dari laman web anda, dengan syarat laman web anda tidak membayangkan sebarang sokongan oleh atau hubungan dengan kami. Anda mengakui bahawa kami boleh, mengikut budi bicara mutlak kami dan pada bila-bila masa, berhenti menyediakan mana-mana bahagian Perkhidmatan tanpa notis.

 

5. PERISIAN

 

Melainkan disertakan dengan perjanjian lesen yang berasingan, sebarang perisian yang disediakan oleh kami kepada anda sebagai sebahagian daripada Perkhidmatan adalah tertakluk kepada klausa Terma Perkhidmatan ini. Perisian ini dilesenkan, tidak dijual, dan kami mempunyai semua hak untuk perisian yang tidak diberikan secara nyata oleh kami. Sebarang skrip atau kod pihak ketiga, yang dipautkan kepada atau dirujuk daripada Perkhidmatan, dilesenkan kepada anda oleh pihak ketiga yang memiliki skrip atau kod sedemikian, bukan oleh kami.

 

6. AKAUN DAN KESELAMATAN

 

6.1. Untuk mengakses Perkhidmatan kami, anda dikehendaki mendaftar Akaun dengan memberikan maklumat peribadi tertentu seperti nombor telefon mudah alih anda, memilih kata laluan, dan memilih pengenalan Pengguna unik ("ID Pengguna"). Jika anda memilih ID Pengguna yang kami, mengikut budi bicara mutlak kami, mendapati menyinggung perasaan atau tidak sesuai, kami berhak menggantung atau menamatkan Akaun anda. Setelah Akaun disediakan, anda boleh berurus niaga secara langsung. Walau bagaimanapun, tanpa pengesahan lanjut, anda hanya boleh menyimpan maksimum RM2,999 (Ringgit Malaysia Dua Ribu Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan) dalam Akaun. Dengan menyediakan Akaun, anda mengesahkan bahawa anda telah memberikan kami persetujuan anda untuk menggunakan informasi peribadi anda yang disimpan oleh Peniaga 3P yang berkaitan untuk pengesahan jika diperlukan, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, apabila telefon mudah alih Akaun anda telah hilang, dicuri atau dinyahaktifkan. Jika anda ingin menjadi pengguna yang disahkan, anda perlu melengkapkan proses elektronik Kenali-Pelanggan-Anda (e-KYC) kami seperti yang digariskan dalam Platform ShopeePay. Setelah disahkan, anda boleh menyimpan maksimum RM4,999 (Ringgit Malaysia Empat Ribu Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan) ke dalam Akaun. Had maksimum dana masuk setiap bulan (termasuk tambah nilai dan bayaran balik) ialah RM2,999 (Ringgit Malaysia Dua Ribu Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan) untuk Akaun yang belum disahkan dan RM4,999 (Ringgit Malaysia Empat Ribu Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan) untuk Akaun yang disahkan, tertakluk kepada had transaksi maksimum sebulan RM4, 999 (Ringgit Malaysia Empat Ribu Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan), dan had transaksi maksimum setahun sebanyak RM59,999 (Ringgit Malaysia Lima Puluh Sembilan Ribu Sembilan Ratus Sembilan Puluh Sembilan), untuk kedua-dua Akaun yang disahkan dan tidak disahkan. Dengan mendaftar untuk Akaun, anda mengesahkan bahawa (a) anda telah memberikan kami persetujuan anda untuk menggunakan maklumat peribadi anda untuk penyediaan Perkhidmatan; dan (b) anda akan membayar atau membenarkan kami memotong dari Akaun anda semua yuran dan caj yang berkaitan dengan penggunaan Perkhidmatan dan sebarang jumlah tertunggak (termasuk yuran dan / atau faedah pembayaran lewat) yang anda berhutang kepada kami.

 

6.2. Anda mungkin boleh menggunakan Akaun anda untuk mendapatkan akses kepada produk, laman web atau perkhidmatan lain yang kami telah mendayakan akses atau dengan mana kami telah bekerjasama. Kami tidak menyemak dan tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kandungan, fungsi, keselamatan, perkhidmatan, dasar privasi, atau amalan lain bagi produk, laman web atau perkhidmatan pihak ketiga tersebut. Jika anda berbuat demikian, terma perkhidmatan untuk produk, laman web atau perkhidmatan tersebut, termasuk dasar privasi masing-masing, jika berbeza daripada Terma Perkhidmatan ini dan/atau Dasar Privasi kami, juga boleh digunakan untuk penggunaan produk, laman web atau perkhidmatan tersebut oleh anda.

 

6.3. Anda bersetuju untuk (a) merahsiakan kata laluan dan PIN anda dan hanya menggunakan kata laluan dan PIN Akaun peribadi anda semasa log masuk; (b) memastikan bahawa anda mengunci Akaun anda pada akhir setiap sesi di Platform; (c) segera memberitahu kami tentang sebarang penggunaan Akaun anda tanpa kebenaran; dan (d) memastikan bahawa maklumat Akaun anda adalah tepat dan terkini. Anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk semua aktiviti yang berlaku di bawah Akaun anda walaupun aktiviti atau penggunaan tersebut tidak dilakukan oleh anda. Sebaik sahaja anda log masuk ke Akaun, anda akan kekal log masuk sehingga anda log keluar. Jika seseorang (anda atau orang lain) telah memasukkan kata laluan yang salah dan/atau PIN sehingga 5 (lima) kali berturut-turut pada mana-mana 1 (satu) hari, Akaun anda akan disekat. Untuk memulihkan Akaun anda yang disekat, anda mesti menghubungi kami. Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian atau kerosakan yang timbul daripada penggunaan kata laluan anda yang tidak dibenarkan atau kegagalan anda untuk mematuhi Klausa 6 ini.

 

6.4. Kami mungkin memerlukan anda menyerahkan dokumen seperti dokumen pengenalan diri supaya anda boleh mengakses Perkhidmatan kami.

 

6.5. Anda bertanggungjawab untuk memberikan maklumat pendaftaran yang tepat dan untuk memastikan maklumat pendaftaran anda terkini atau memberitahu kami sekiranya berlaku perubahan.

 

6.6. Anda bersetuju bahawa kami boleh atas apa-apa sebab, mengikut budi bicara mutlak kami dan tanpa notis atau liabiliti kepada anda atau mana-mana pihak ketiga, dengan serta-merta menamatkan Akaun anda, dan mengeluarkan atau membuang dari Platform sebarang Kandungan yang berkaitan dengan Akaun anda. Alasan penamatan tersebut mungkin termasuk, tetapi tidak terhad kepada, (a) tempoh tidak aktif yang panjang; (b) pelanggaran surat atau semangat Terma Perkhidmatan ini; (c) tingkah laku penipuan, mengganggu, memfitnah, mengancam atau kesat; atau (d) tingkah laku yang berbahaya kepada Pengguna lain, pihak ketiga, atau kepentingan perniagaan Syarikat; (e) kegagalan untuk mengesahkan identiti anda dengan tepat dan segera dan memastikan ia dikemas kini, seperti menyembunyikan nama sebenar anda, menggunakan nama rekaan, atau memberikan maklumat yang salah; (f) kelayakan Pengguna tidak konsisten dengan dasar pengurusan risiko Syarikat, seperti umur, kewarganegaraan, tempat tinggal, sumber pendapatan, status undang-undang atau status pekerjaan atau pekerjaan - dalam kes sedemikian, Syarikat menggunakan kriteria yang saksama untuk pertimbangan di bawah dasar pengurusan risiko standard; atau (g) terdapat sebarang sebab yang dipertimbangkan oleh Syarikat dalam budi bicara mutlaknya mungkin menimbulkan risiko kepada Syarikat. Penggunaan Akaun untuk tujuan yang menyalahi undang-undang, penipuan, mengganggu, memfitnah, mengancam atau menyalahgunakan boleh dirujuk kepada pihak berkuasa penguatkuasaan undang-undang tanpa notis kepada anda. Jika anda memfailkan tuntutan (di bawah apa-apa sebab tindakan sekalipun) sama ada terhadap kami, atau yang dalam apa jua cara melibatkan kami, maka kami boleh menamatkan Akaun anda.

 

6.7. Jika Akaun anda tidak aktif (yang bermaksud anda belum log masuk ke Akaun anda) selama lebih daripada tiga (3) bulan, kami berhak untuk menerima pakai langkah-langkah yang diperlukan seperti menggantung atau menyahaktifkan Akaun anda.

 

6.8. Jika baki dalam Akaun anda tidak digunakan untuk tempoh tidak kurang daripada tujuh (7) tahun, Akaun anda akan dianggap tidak aktif, dan baki yang tidak digunakan dalam Akaun anda hendaklah diserahkan kepada Pendaftar Wang Tak Dituntut (Jabatan Akauntan Negara Malaysia) ("Pendaftar") selaras dengan keperluan di bawah Akta Wang Tak Dituntut Malaysia. Anda boleh mendapatkan kembali wang anda yang tidak dituntut terus daripada Pendaftar tolak apa-apa yuran atau caj yang mungkin dikenakan, tanpa bantuan lanjut kepada kami.

 

6.9. Anda hanya boleh menggunakan Perkhidmatan dan/atau membuka Akaun jika bidang kuasa anda yang berkenaan membenarkan anda menerima Terma Perkhidmatan ini.

 

6.10. Untuk Peniaga 3P tertentu, akaun Pedagang 3P anda mesti ditamatkan jika anda ingin menamatkan Akaun anda dengan kami. Dalam senario ini, anda perlu mengemukakan permintaan kepada kami atau perkhidmatan pelanggan Peniaga 3P yang berkaitan secara langsung dan menyelesaikan semua kewajipan anda dan memastikan bahawa Akaun anda tidak dibekukan/disekat sebelum ia boleh ditamatkan secara automatik. Sila ambil perhatian bahawa Akaun anda hanya boleh ditamatkan jika baki kosong. Penamatan akan dilakukan dengan serta-merta selepas permintaan dikemukakan (dalam masa dua puluh empat (24) jam), jika anda tidak mempunyai sebarang kewajipan yang belum selesai.

 

6.11. Sebelum penamatan Akaun, anda mesti memindahkan baki selebihnya keluar dari Akaun anda menggunakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow ("Penebusan"), selepas menolak sebarang kos operasi yang perlu dibayar (jika ada), supaya baki Akaun anda tidak terjejas. Sila ambil perhatian bahawa Akaun anda hanya boleh ditamatkan jika baki tidak mencukupi. Tiada baki had minimum dalam Akaun yang boleh ditebus. Walau bagaimanapun, jika baki dalam Akaun tidak mencukupi untuk sebarang potongan kos yang perlu dibayar, anda dikehendaki menyelesaikan kewajipan ini dengan kaedah yang ditetapkan oleh kami.

 

6.12. Sekiranya Akaun anda diharamkan kerana disiasat oleh mana-mana badan kerajaan atau kawal selia, kami berhak untuk menyimpan wang anda selama-lamanya dan/atau melepaskannya mengikut arahan daripada kerajaan atau badan kawal selia.

 

6.13. Anda bersetuju bahawa dana dalam Akaun anda boleh dikategorikan sebagai baki boleh pindah dan baki tidak boleh pindah. Dana dalam Akaun anda daripada tambah nilai yang dibuat menggunakan kad kredit tempatan dan asing, pulangan tunai dan tambah nilai tunai di kedai serbaneka yang telah bekerjasama dengan kami membentuk baki yang tidak boleh dipindah milik dan hanya boleh digunakan untuk pembayaran luar talian dan pembayaran dalam talian, tetapi tidak boleh digunakan untuk pindahan rakan ke rakan dan/atau mana-mana yang lain. produk yang mungkin kami tetapkan dari semasa ke semasa. Dana lain dalam Akaun anda membentuk baki boleh pindah dan boleh digunakan untuk pembayaran luar talian dan pembayaran dalam talian, pindahan rakan ke rakan dan/atau sebarang produk lain yang mungkin kami tetapkan dari semasa ke semasa.

 

7. PENGGANTUNGAN ATAU KEROSAKAN SISTEM

 

7.1. Jika anda tidak dapat menggunakan Perkhidmatan akibat pengendalian Perisian yang tidak betul disebabkan oleh mana-mana sebab berikut, anda bersetuju bahawa anda tidak akan mempertanggungjawabkan kami atau sekutu kami untuk:

 

(a) kegagalan untuk memberi notis penggantungan atau penyelenggaraan sistem di Platform kami;

 

(b) kegagalan penghantaran data akibat kerosakan atau penggantungan peralatan dan/atau sistem telekomunikasi;

 

(c) kegagalan dalam operasi sistem disebabkan oleh peristiwa force majeure termasuk, tetapi tidak terhad kepada, taufan, gempa bumi, tsunami, banjir, pemadaman, perang, serangan pengganas, di luar kawalan munasabah kami;

 

(d) gangguan atau kelewatan dalam Perkhidmatan disebabkan oleh penggodaman, penyelenggaraan, peningkatan, perbankan atau badan kawal selia, dan sebarang sebab lain.

 

7.2. Anda bersetuju dan mengakui bahawa anda akan melepaskan dan menanggung rugi kami terhadap sebarang kerosakan, kerugian dan tuntutan daripada anda atau pihak ketiga lain berhubung dengan penggantungan atau kerosakan sistem yang disebut di atas.

 

8. BAYARAN BALIK

 

8.1. Sekiranya Transaksi dibatalkan, bayaran balik untuk Transaksi dibuat melalui:

 

(a) Akaun atau perbankan dalam talian anda akan dikreditkan ke Akaun anda; Atau

 

(b) kad kredit / debit akan dikreditkan kembali ke kad kredit / debit yang digunakan dalam Transaksi.

 

8.2. Sekiranya jumlah bayaran balik melebihi had Akaun anda atau bayaran balik tunggal tidak melebihi had Akaun anda, tetapi jumlah nilai apabila diagregatkan dengan baki Akaun anda melebihi had Akaun anda, bayaran balik tersebut akan ditahan oleh ShopeePay sehingga anda memindahkan dana yang mencukupi keluar dari Akaun anda menggunakan perkhidmatan Pindahan DuitNow supaya had Akaun anda tidak melebihi akibat bayaran balik.

 

8.3. Akaun Lalai anda ialah akaun kendiri dan mesti disediakan secara individu. Anda boleh membuka Akaun Lalai melalui Aplikasi Shopee ("Saya" > "ShopeePay" > "Tetapan" > "Akaun Bank ShopeePay"). Bayaran balik kepada anda: (a) kad kredit / debit mungkin mengambil masa tujuh (7) - empat belas (14) Hari Perniagaan untuk mencapai akaun kad kredit / debit anda; dan (b) Akaun mungkin mengambil masa lima belas (15) minit untuk sampai ke Akaun anda. Bagi maksud Terma Perkhidmatan ini, "Hari Perniagaan" bermaksud sebarang hari kalendar dari Isnin hingga Jumaat, kecuali cuti umum atau cuti bank di Kuala Lumpur, Malaysia.

 

9. KESILAPAN DAN TRANSAKSI YANG TIDAK DIBENARKAN

 

9.1. Jika terdapat ralat dalam pemprosesan mana-mana Transaksi, anda memberi kuasa kepada kami untuk memulakan kemasukan debit atau kredit ke baki Akaun anda untuk membetulkan ralat tersebut, dengan syarat sebarang pembetulan sedemikian dibuat mengikut undang-undang dan peraturan yang berkenaan. Jika kami tidak dapat mendebitkan baki Akaun anda atas sebarang sebab, anda memberi kuasa kepada kami untuk menyerahkan semula debit tersebut, ditambah dengan sebarang yuran yang berkenaan, atau untuk memotong debit dan yuran yang berkenaan daripada baki Akaun anda pada masa hadapan.

 

9.2. Jika anda tersilap menghantar pembayaran kepada pihak yang salah atau menghantar pembayaran untuk jumlah yang salah (berdasarkan ralat tipografi, contohnya), satu-satunya cara anda ialah menghubungi pihak yang anda menghantar pembayaran dan meminta mereka membayar balik bayaran. Kami tidak akan membayar balik kepada anda atau membalikkan pembayaran yang telah anda buat secara silap.

 

Transaksi Pemindahan DuitNow

 

9.3. Jika anda telah membuat transaksi Pemindahan DuitNow yang salah, anda boleh meminta pemulihan dana

 

(a) dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan dari tarikh transaksi Pemindahan DuitNow yang salah telah dibuat dan kami akan bekerjasama dengan bank penerima atau pengeluar e-wang yang terjejas untuk mengembalikan dana tersebut kepada anda dalam tempoh tujuh (7) Hari Perniagaan dengan syarat berikut dipenuhi:

 

(i) dana telah dikreditkan secara salah ke dalam akaun penerima yang terjejas;

 

(ii) Sekiranya dana telah dikredit secara salah, sama ada baki dalam akaun penerima yang terjejas adalah mencukupi untuk menampung jumlah pemulihan dana:

 

(A) jika baki mencukupi untuk menampung jumlah pemulihan, dana yang dikreditkan secara salah boleh dipulihkan; Dan

 

(B) Sekiranya baki tidak mencukupi untuk menampung jumlah pemulihan, dana yang dikreditkan secara salah mungkin tidak dapat dipulihkan sepenuhnya dan bank penerima atau pengeluar e-wang mungkin sebahagiannya menghantar dana yang boleh dipulihkan kembali kepada anda.

 

(b) antara sebelas (11) Hari Perniagaan dan tujuh (7) bulan dari tarikh transaksi Pemindahan DuitNow yang salah dibuat, dengan syarat:

 

(i) peserta pengkreditan yang terjejas berpuas hati bahawa dana telah dikreditkan secara salah kepada penerima yang terjejas; Dan

 

(ii) menyampaikan pemberitahuan kepada penerima yang terjejas secara bertulis mengenai permintaan pemulihan dana di mana dana yang dikreditkan secara salah akan dipulihkan dengan mendebitkan akaun penerima yang terjejas dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan dari pemberitahuan melainkan penerima yang terjejas memberikan bukti yang munasabah bahawa penerima yang terjejas berhak mendapat dana yang dipersoalkan. Selepas lima belas (15) Hari Perniagaan, jika penerima yang terjejas gagal menetapkan kelayakan mereka kepada dana, bank penerima yang terjejas atau pengeluar e-wang akan mendebitkan akaun penerima yang terjejas dan menghantar semula dana kepada anda.

 

(c) selepas tujuh (7) bulan dari tarikh transaksi DuitNow Transfer yang salah, dengan syarat:

 

(i) bank penerima yang terjejas atau pengeluar e-wang berpuas hati bahawa dana telah dikreditkan secara salah kepada penerima yang terjejas;

 

(ii) bank penerima yang terjejas atau pengeluar e-wang hendaklah mendapatkan daripada penerima yang terjejas keputusan sama ada untuk memberikan persetujuan dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan; Dan

 

(iii) Setelah persetujuan diperoleh, bank penerima yang terlibat atau pengeluar e-wang akan mendebitkan akaun penerima yang terjejas dan menghantar semula dana kepada anda dalam masa satu (1) Hari Perniagaan.

 

9.4. Untuk transaksi DuitNow Transfer yang tidak dibenarkan oleh anda atau yang merupakan penipuan, kami akan, apabila menerima laporan daripada anda yang mendakwa bahawa transaksi Pemindahan DuitNow yang tidak dibenarkan atau penipuan telah dibuat, menghantar kembali dana kepada anda dengan syarat berikut dipenuhi:

 

(a) kami akan menjalankan siasatan dan menentukan dalam tempoh empat belas (14) hari kalendar, jika pembayaran yang tidak dibenarkan atau penipuan berlaku; dan

 

(b) jika kami berpuas hati bahawa arahan pembayaran yang tidak dibenarkan atau penipuan memang berlaku dan bukan disebabkan oleh anda, kami akan memulakan proses pembalikan di mana semua debit yang disiarkan ke akaun anda yang timbul daripada arahan pembayaran yang tidak dibenarkan atau penipuan akan dibalikkan.

 

10. PENAFIAN

 

10.1. Kami bukan bank atau institusi depositori berkanun lain, atau pengeluar mana-mana kad kredit, kad debit, akaun simpanan atau kaedah perkhidmatan pembayaran prabayar lain ("Instrumen Pembayaran"), melainkan dinyatakan sebaliknya. Untuk Transaksi yang difasilitasi dengan ShopeePay, kami mengendalikan pembayaran kepada Peniaga 3P dan mengenakan Instrumen Pembayaran anda untuk menjalankan pembayaran anda untuk pembelian.

 

10.2. TERMA PERKHIDMATAN INI TIDAK MEMINDA ATAU MENGUBAH SUAI PERJANJIAN ANDA DENGAN PENGELUAR INSTRUMEN PEMBAYARAN ANDA, DAN ANDA BERTANGGUNGJAWAB UNTUK MEMASTIKAN PENGGUNAAN PERISIAN ANDA MEMATUHI SEMUA PERJANJIAN TERSEBUT. DI SAMPING ITU, ANDA BERTANGGUNGJAWAB UNTUK SEMUA CAJ DAN / ATAU DEBIT KE INSTRUMEN PEMBAYARAN ANDA AKIBAT DARIPADA SEBARANG PEMBELIAN YANG DIBUAT DARI AKAUN MENGIKUT PERJANJIAN TERSEBUT. SEKIRANYA TERDAPAT SEBARANG KETIDAKSELARASAN ANTARA TERMA PERKHIDMATAN INI DAN PERJANJIAN ANDA DENGAN PENGELUAR INSTRUMEN PEMBAYARAN ANDA, TERMA PERKHIDMATAN INI MENGAWAL HUBUNGAN ANTARA ANDA DAN KAMI SEMATA-MATA BERKENAAN DENGAN PERISIAN. ANDA MENGAKUI DAN BERSETUJU BAHAWA ANDA BERTANGGUNGJAWAB SEPENUHNYA TERHADAP INSTRUMEN PEMBAYARAN ANDA DAN KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS KETEPATAN, ATAU KETERSEDIAAN APA-APA MAKLUMAT YANG ANDA MASUKKAN ATAU SIMPAN DALAM PERISIAN, TERMASUK, TANPA HAD KEPADA, SAMA ADA MAKLUMAT TERSEBUT TERKINI DAN TERKINI.

 

10.3. PERKHIDMATAN DISEDIAKAN "SEDIA ADA" DAN "SEBAGAIMANA TERSEDIA" DAN TANPA SEBARANG JAMINAN, TUNTUTAN ATAU PERWAKILAN YANG DIBUAT OLEH KAMI DALAM APA JUA BENTUK SAMA ADA SECARA TERSURAT, TERSIRAT ATAU BERKANUN BERKENAAN DENGAN PERKHIDMATAN, TERMASUK TANPA HAD KEPADA, JAMINAN KUALITI, PRESTASI, BUKAN PELANGGARAN, KEBOLEHDAGANGAN, ATAU KESESUAIAN UNTUK TUJUAN TERTENTU, DAN TIDAK ADA JAMINAN YANG DIBUAT OLEH KURSUS BERURUSAN, KURSUS PRESTASI ATAU PENGGUNAAN PERDAGANGAN. TANPA MENGEHADKAN PERKARA DI ATAS, KAMI TIDAK MENJAMIN BAHAWA PERKHIDMATAN, PLATFORM INI ATAU FUNGSI YANG TERKANDUNG DI DALAMNYA AKAN TERSEDIA, BOLEH DIAKSES, TIDAK TERGANGGU, TEPAT PADA MASANYA, SELAMAT, TEPAT, LENGKAP ATAU BEBAS RALAT, KECACATAN ITU, JIKA ADA, AKAN DIPERBETULKAN, ATAU PLATFORM INI DAN/ATAU PELAYAN YANG MENYEDIAKAN YANG SAMA BEBAS DARIPADA VIRUS, JAM, PEMASA, KAUNTER, WORMS, KUNCI PERISIAN, PERANTI MATI JATUH, KUDA TROJAN, PENGHALAAN, PINTU PERANGKAP, BOM MASA ATAU KOD, ARAHAN, PROGRAM ATAU KOMPONEN BERBAHAYA YANG LAIN.

 

10.4. ANDA MENGAKUI BAHAWA KESELURUHAN RISIKO YANG TIMBUL DARIPADA PENGGUNAAN ATAU PRESTASI PLATFORM DAN/ATAU PERKHIDMATAN KEKAL DENGAN ANDA SETAKAT MAKSIMUM YANG DIBENARKAN OLEH UNDANG-UNDANG. KHUSUSNYA, ANDA BERSETUJU BAHAWA ANDA BERTANGGUNGJAWAB SEPENUHNYA UNTUK MENGEKALKAN KERAHSIAAN KOD KESELAMATAN YANG DIBERIKAN KEPADA ANDA DAN ANDA TIDAK BOLEH MENUNTUT TERHADAP KAMI UNTUK SEBARANG KERUGIAN ATAU KEROSAKAN YANG DISEBABKAN OLEH KEGAGALAN ANDA UNTUK BERBUAT DEMIKIAN.

 

10.5. Sebarang muat turun data dari sistem kami dilakukan semata-mata atas risiko anda, dan kami tidak menjamin bahawa data atau sistem kami bebas daripada sebarang virus komputer atau kod, ejen, program atau makro lain yang berniat jahat, merosakkan atau merosakkan.

 

10.6. Jika anda menghantar dana kepada pihak yang salah atau menghantar jumlah yang salah, kami boleh memilih untuk membantu anda daripada muhibah dalam menghubungi pihak yang menerima dana untuk meminta bayaran balik. Walau bagaimanapun, kami tidak akan bertanggungjawab untuk membayar balik apa-apa pembayaran atau untuk membalikkan sebarang Transaksi yang telah anda buat akibat daripada kesilapan atau kecuaian anda.

 

11. PENGECUALIAN DAN HAD LIABILITI

 

11.1. KAMI TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB SAMA ADA DALAM KONTRAK, WARANTI, TORT (TERMASUK, TANPA BATASAN, KECUAIAN (SAMA ADA AKTIF, PASIF ATAU DILARANG), LIABILITI PRODUK ATAU LIABILITI KETAT ATAU TEORI LAIN), ATAU SEBAB TINDAKAN LAIN DI UNDANG-UNDANG, EKUITI, OLEH AKTA ATAU SEBALIKNYA, UNTUK KEHILANGAN PENGGUNAAN, KEUNTUNGAN, PENDAPATAN, MUHIBAH ATAU SIMPANAN YANG DIJANGKAKAN ATAU UNTUK SEBARANG TIDAK LANGSUNG, KEROSAKAN SAMPINGAN, KHAS ATAU BERBANGKIT (TERMASUK, TANPA HAD KEPADA, SEBARANG KEHILANGAN DATA, GANGGUAN PERKHIDMATAN, KEGAGALAN KOMPUTER, TELEFON BIMBIT ATAU PERANTI MUDAH ALIH) YANG TIMBUL DARIPADA ATAU BERKAITAN DENGAN PENGGUNAAN ATAU KETIDAKUPAYAAN UNTUK MENGGUNAKAN PLATFORM INI ATAU PERKHIDMATAN, TERMASUK, TANPA HAD KEPADA, SEBARANG KEROSAKAN YANG TERHASIL DARIPADANYA, WALAUPUN KAMI TELAH DINASIHATKAN TENTANG KEMUNGKINAN KEROSAKAN TERSEBUT. TAMBAHAN PULA, SHOPEEPAY TIDAK MEMBERI JAMINAN TERHADAP KESOLVENAN SYARIKAT ATAU AKIBAT DARIPADA INSOLVENSI ATAU BERHENTI BERDAGANG OLEH MANA-MANA PIHAK BERKUASA YANG MANA WANG ITU DIPEGANG.

 

11.2. KAMI MUNGKIN MEWUJUDKAN AMALAN UMUM DAN HAD MENGENAI PENGGUNAAN PERKHIDMATAN. KAMI BERHAK UNTUK MENGUBAH, MENGGANTUNG, ATAU MENGHENTIKAN SEBARANG ASPEK PERKHIDMATAN PADA BILA-BILA MASA TANPA NOTIS DAN LIABILITI. KAMI MUNGKIN MENOLAK UNTUK MEMPROSES SEBARANG TRANSAKSI TANPA MEMBERI NOTIS TERLEBIH DAHULU KEPADA ANDA, TERUTAMANYA JIKA (A) TRANSAKSI TIDAK MEMENUHI TERMA DAN SYARAT TERMA PERKHIDMATAN INI ATAU TERMA, PERATURAN DAN DASAR LAIN YANG BERKENAAN; ATAU (B) JIKA KAMI MEMPUNYAI SEBAB UNTUK MEMPERCAYAI BAHAWA TRANSAKSI ITU BOLEH MELANGGAR MANA-MANA UNDANG-UNDANG, KAEDAH ATAU PERATURAN YANG MUNGKIN SEBALIKNYA MENYEBABKAN KAMI ATAU SEKUTU KAMI BERTANGGUNGJAWAB.

 

11.3. SATU-SATUNYA HAK ANDA YANG BERKAITAN DENGAN SEBARANG MASALAH ATAU KETIDAKPUASAN HATI DENGAN PERKHIDMATAN ADALAH UNTUK MENAMATKAN AKAUN ANDA DAN MENGHENTIKAN SEBARANG PENGGUNAAN PERKHIDMATAN.

 

11.4. WALAU APA PUN KLAUSAS 10 DAN 11, JIKA KAMI DIDAPATI OLEH MAHKAMAH YANG MEMPUNYAI BIDANG KUASA KOMPETEN UNTUK BERTANGGUNGJAWAB (TERMASUK KECUAIAN BESAR), LIABILITI KAMI KEPADA ANDA ATAU KEPADA MANA-MANA PIHAK KETIGA ADALAH TERHAD KEPADA RM300 (RINGGIT MALAYSIA TIGA RATUS).

 

11.5. TIADA APA-APA DALAM TERMA PERKHIDMATAN INI AKAN MENGEHADKAN ATAU MENGECUALIKAN APA-APA LIABILITI UNTUK KEMATIAN ATAU KECEDERAAN PERIBADI YANG DISEBABKAN OLEH KECUAIAN KAMI, UNTUK PENIPUAN ATAU UNTUK APA-APA LIABILITI LAIN YANG TIDAK BOLEH DIHADKAN SECARA SAH DAN / ATAU DIKECUALIKAN.

 

12. PAUTAN KE LAMAN PIHAK KETIGA

 

Pautan yang disediakan di seluruh Platform akan membolehkan anda meninggalkan Platform ini. Pautan ini disediakan sebagai ihsan sahaja, dan laman web yang mereka pautkan tidak berada di bawah kawalan kami dalam apa jua cara sekalipun dan oleh itu anda mengaksesnya atas risiko anda sendiri. Oleh itu, kami sama sekali tidak bertanggungjawab terhadap kandungan mana-mana laman web yang dipautkan atau mana-mana pautan yang terkandung dalam laman web yang dipautkan, termasuk sebarang perubahan atau kemas kini ke laman web tersebut. Penyediaan pautan ini hanyalah satu kemudahan, dan kemasukan mana-mana pautan tidak dengan apa-apa cara menyiratkan atau menyatakan gabungan, sokongan atau penajaan oleh kami dari mana-mana laman web yang dipautkan dan / atau mana-mana kandungan di dalamnya.

 

13. KELAKUAN TERLARANG

 

13.1. Lesen untuk penggunaan Platform dan Perkhidmatan ini berkuat kuasa sehingga ditamatkan. Lesen ini akan ditamatkan seperti yang dinyatakan dalam Terma Perkhidmatan ini atau jika anda gagal mematuhi mana-mana terma atau syarat Terma Perkhidmatan ini. Dalam keadaan sedemikian, tiada notis diperlukan oleh kami untuk melaksanakan penamatan tersebut.

 

13.2 . Anda bersetuju untuk tidak:

 

(a) melanggar Terma Perkhidmatan, Dasar Privasi, peraturan dan undang-undang dalaman kami, termasuk peraturan untuk acara promosi, dan/atau melanggar mana-mana undang-undang dan peraturan yang berkenaan;

 

(b) bertindak dengan cara yang menyalahi undang-undang, berbahaya, mengancam, kesat, mengganggu, membimbangkan, menyedihkan, menyeksa, memfitnah, lucah, memfitnah, memfitnah, memfitnah, memfitnah, menyerang privasi orang lain, membenci, atau bersifat perkauman, etnik atau sebaliknya tidak menyenangkan kepada pekerja, ejen atau Pengguna kami yang lain ;

 

(c) menggunakan Perkhidmatan untuk membahayakan kanak-kanak di bawah umur dalam apa jua cara;

 

(d) memberikan maklumat palsu, tidak tepat atau mengelirukan ;

 

(e) menggunakan Perkhidmatan untuk sebarang aktiviti yang menyalahi undang-undang, termasuk perjudian dalam talian, tanpa mengira sama ada perjudian dalam talian dibenarkan dalam bidang kuasa anda di mana anda berada;

 

(f) menggunakan Perkhidmatan di luar penggunaan yang dimaksudkan yang disediakan dalam Terma Perkhidmatan ini, termasuk tetapi tidak terhad kepada, menggunakan Akaun anda terutamanya untuk tunai di mana anda menggunakan Akaun anda sebagai medium untuk memudahkan pengeluaran wang daripada kad kredit anda, secara langsung atau secara tidak langsung;

 

(g) berurus niaga dengan mana-mana pihak ketiga iaitu:

 

(i) dalam penyiasatan oleh pihak berkuasa yang berkaitan;

 

(ii) terlibat dalam aktiviti haram; atau

 

(iii) disenaraihitamkan oleh ShopeePay;

 

(h) menggunakan Akaun anda dengan cara yang boleh menyebabkan pertikaian, tuntutan atau liabiliti lain kepada kami, Pengguna lain, pihak ketiga, atau boleh dianggap sebagai penyalahgunaan sistem kami;

 

(i) menggunakan Perkhidmatan untuk menyamar sebagai mana-mana individu atau entiti, atau menyalahgambarkan hubungan anda dengan seseorang atau entiti;

 

(j) memalsukan tajuk atau memanipulasi pengecam untuk menyembunyikan asal mana-mana Kandungan yang dihantar melalui Perkhidmatan;

 

(k) mengalih keluar sebarang notis proprietari daripada Platform;

 

(l) menyebabkan, membenarkan atau membenarkan pengubahsuaian, penciptaan karya terbitan, atau terjemahan Perkhidmatan tanpa kebenaran nyata daripada kami;

 

(m) menggunakan Perkhidmatan dalam apa-apa cara yang tidak dibenarkan oleh lesen yang diberikan di sini;

 

(n) menggunakan Perkhidmatan untuk tujuan yang tidak sesuai, penipuan atau mencurigakan ;

 

(o) enggan bekerjasama dalam penyiasatan atau memberikan pengesahan identiti anda atau apa-apa maklumat yang anda berikan kepada kami;

 

(p) mencuba untuk menyusun semula, membuat kejuruteraan balik, membongkar atau menggodam Perkhidmatan (atau mana-mana bahagiannya), atau untuk mengalahkan atau mengatasi sebarang teknologi penyulitan atau langkah keselamatan yang dilaksanakan oleh kami berkenaan dengan Perkhidmatan dan/atau data yang dihantar, diproses atau disimpan oleh kami;

 

(q) mengambil atau mengumpul apa-apa maklumat mengenai atau mengenai pemegang Akaun lain, termasuk, tanpa had kepada, apa-apa data atau maklumat peribadi;

 

(r) memuat naik, menyiarkan, menghantar e-mel, menghantar atau menyediakan apa-apa Kandungan yang anda tidak mempunyai hak untuk menyediakan di bawah mana-mana undang-undang atau di bawah hubungan kontrak atau fidusiari (seperti maklumat dalaman, maklumat proprietari dan sulit yang dipelajari atau didedahkan sebagai sebahagian daripada hubungan pekerjaan atau di bawah perjanjian tanpa pendedahan);

 

(s) memuat naik, menyiarkan, e-mel, menghantar atau menyediakan apa-apa Kandungan yang melanggar hak paten, tanda dagangan, rahsia perdagangan, hak cipta atau hak proprietari mana-mana pihak;

 

(t) memuat naik, menyiarkan, e-mel, menghantar atau menyediakan sebarang pengiklanan, bahan promosi, "mel remeh" yang tidak diminta atau tidak dibenarkan, "surat berantai," "skim piramid," atau apa-apa bentuk permintaan lain yang tidak dibenarkan;

 

(u) memuat naik, menyiarkan, e-mel, menghantar atau menyediakan apa-apa bahan yang mengandungi virus perisian, cecacing, Trojan-kuda atau apa-apa kod komputer, rutin, fail atau program lain yang direka untuk mengganggu, memanipulasi, mengganggu, memusnahkan atau mengehadkan fungsi atau integriti mana-mana perisian atau perkakasan atau data komputer atau peralatan telekomunikasi;

 

(v) mengganggu aliran dialog biasa, menyebabkan skrin "menatal" lebih cepat daripada Pengguna Perkhidmatan lain yang dapat menaip, atau bertindak dengan cara yang memberi kesan negatif terhadap keupayaan Pengguna lain untuk terlibat dalam pertukaran masa nyata ;

 

(w) mengganggu, memanipulasi atau menggendalakan Perkhidmatan atau pelayan atau rangkaian yang disambungkan ke Perkhidmatan atau penggunaan dan keseronokan Perkhidmatan oleh Pengguna lain, atau tidak mematuhi sebarang keperluan, prosedur, dasar atau peraturan rangkaian yang disambungkan ke Platform;

 

(x) mengambil apa-apa tindakan atau terlibat dalam apa-apa kelakuan yang boleh merosakkan, melumpuhkan, membebankan atau menjejaskan Perkhidmatan atau pelayan atau rangkaian yang disambungkan kepada Perkhidmatan;

 

(y) menggunakan Perkhidmatan untuk dengan sengaja atau tidak sengaja melanggar mana-mana undang-undang, peraturan, kod, arahan, garis panduan, dasar atau peraturan tempatan, negeri, kebangsaan atau antarabangsa yang berkenaan, termasuk, tanpa had kepada, undang-undang dan keperluan (sama ada mempunyai kuasa undang-undang) yang berkaitan dengan pencegahan pengubahan wang haram atau pembiayaan keganasan;

 

(z) menggunakan Perkhidmatan untuk menyediakan sokongan material atau sumber (atau untuk menyembunyikan sifat, lokasi, sumber atau pemilikan sokongan material atau sumber) kepada mana-mana organisasi yang ditetapkan oleh kerajaan Amerika Syarikat sebagai organisasi pengganas asing menurut Seksyen 219 Akta Imigresen dan Kewarganegaraan;

 

(aa) menggunakan Perkhidmatan untuk melanggar privasi orang lain atau untuk "tangkai" atau mengganggu orang lain;

 

(bb) menggunakan Perkhidmatan untuk mengumpul atau menyimpan data peribadi mengenai Pengguna lain berkaitan dengan mana-mana kelakuan dan aktiviti terlarang yang dinyatakan di atas;

 

(cc) menggunakan Perkhidmatan untuk aktiviti haram lain dalam bidang kuasa anda.

 

13.3. Jika kami, mengikut budi bicara mutlak kami, percaya bahawa anda mungkin terlibat dalam aktiviti terhad di atas atau atas apa jua sebab, kami boleh mengambil pelbagai tindakan, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, yang berikut:

 

(a) kami boleh menamakante, menggantung, atau menyekat akses dan penggunaan Akaun dan/atau Perkhidmatan anda;

 

(b) kami mungkin menolak untuk menyediakan Perkhidmatan kepada anda;

 

(c) kami boleh menahan Akaun anda sehingga seratus lapan puluh (180) hari jika semunasabahnya diperlukan untuk melindungi daripada risiko liabiliti atau jika anda telah melanggar Terma Perkhidmatan kami, Dasar Privasi dan/atau mana-mana undang-undang dan peraturan yang terpakai dalam bidang kuasa anda;

 

(d) kami boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap anda;

 

(e) Kami boleh mengambil apa-apa langkah atau tindakan lain yang sesuai dalam keadaan tertentu .

 

13.4. Anda memahami bahawa semua Kandungan, sama ada disiarkan secara terbuka atau dihantar secara peribadi, adalah tanggungjawab orang yang berasal dari Kandungan tersebut. Ini bermakna bahawa anda, dan bukan kami, bertanggungjawab sepenuhnya terhadap semua Kandungan yang anda muat naik, siarkan, e-mel, hantar atau sebaliknya disediakan melalui Platform. Kami tidak mengawal Kandungan yang disiarkan di Platform dan, oleh itu, tidak menjamin ketepatan, integriti atau kualiti Kandungan tersebut. Anda memahami bahawa dengan menggunakan Platform, anda mungkin terdedah kepada Kandungan yang mungkin anda anggap sebagai menyinggung perasaan, tidak senonoh atau tidak menyenangkan. Dalam apa jua keadaan, kami tidak akan bertanggungjawab dalam apa jua cara untuk sebarang Kandungan, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, apa-apa kesilapan atau ketinggalan dalam mana-mana Kandungan, atau apa-apa kerugian atau kerosakan dalam apa jua bentuk yang ditanggung akibat penggunaan, atau pergantungan kepada, apa-apa Kandungan yang disiarkan, dihantar melalui e-mel, dihantar atau sebaliknya disediakan di Platform.

 

13.5. Anda mengakui bahawa kami mungkin atau mungkin tidak pra-skrin Kandungan, tetapi kami dan mereka bentuk kami mempunyai hak (tetapi bukan kewajipan) mengikut budi bicara mutlak mereka untuk menyaring terlebih dahulu, menolak, memadam atau memindahkan sebarang Kandungan yang tersedia di Platform. Tanpa mengehadkan perkara di atas, kami dan penerima reka bentuk kami berhak untuk mengalih keluar sebarang Kandungan yang melanggar Terma Perkhidmatan ini, jika kami menerima aduan daripada Pengguna lain, jika kami menerima notis pelanggaran harta intelek atau arahan undang-undang lain untuk dikeluarkan, atau jika Kandungan tersebut tidak menyenangkan. Kami juga boleh menyekat penghantaran komunikasi (termasuk, tanpa had kepada, kemas kini status, siaran, mesej dan/atau sembang) kepada atau daripada Perkhidmatan sebagai sebahagian daripada usaha kami untuk melindungi Perkhidmatan atau Pengguna kami, atau sebaliknya menguatkuasakan klausa Terma Perkhidmatan ini. Anda bersetuju bahawa anda mesti menilai, dan menanggung semua risiko yang berkaitan dengan, penggunaan mana-mana Kandungan, termasuk, tanpa had kepada, sebarang pergantungan pada ketepatan, kesempurnaan, atau kegunaan Kandungan tersebut. Dalam hal ini, anda mengakui bahawa anda tidak boleh bergantung pada apa-apa Kandungan yang dicipta oleh kami atau diserahkan kepada kami, termasuk, tanpa had kepada, maklumat di semua bahagian Platform.

 

13.6. Anda mengakui, dan bersetuju bahawa kami boleh mengakses, memelihara dan mendedahkan maklumat dan Kandungan Akaun anda jika dikehendaki berbuat demikian oleh undang-undang atau menurut perintah mahkamah atau oleh mana-mana badan kerajaan atau peraturan yang mempunyai bidang kuasa ke atas kami atau dengan suci hati percaya bahawa pemeliharaan atau pendedahan akses tersebut adalah wajar untuk: (a) mematuhi proses undang-undang; (b) menguatkuasakan Terma Perkhidmatan ini; (c) bertindak balas terhadap tuntutan bahawa mana-mana Kandungan melanggar hak pihak ketiga; (d) bertindak balas terhadap permintaan anda untuk perkhidmatan pelanggan; atau (e) melindungi hak, harta atau keselamatan peribadi Syarikat, Pengguna kami dan/atau orang ramai.

 

14. SUMBANGAN ANDA KEPADA PERKHIDMATAN

 

14.1. Dengan menyerahkan Kandungan untuk dimasukkan ke dalam Perkhidmatan, anda mewakili dan menjamin bahawa anda mempunyai semua kebenaran yang diperlukan untuk memberikan lesen di bawah kepada kami. Anda seterusnya mengakui dan bersetuju bahawa anda bertanggungjawab sepenuhnya terhadap apa-apa sahaja yang anda siarkan atau sebaliknya disediakan pada atau melalui Perkhidmatan, termasuk, tanpa had kepada, ketepatan, kebolehpercayaan, sifat, pelepasan hak, pematuhan undang-undang dan sekatan undang-undang yang berkaitan dengan sebarang sumbangan Kandungan. Anda dengan ini memberi kami dan pengganti kami lesen yang tidak boleh ditarik balik, di seluruh dunia, tidak eksklusif, bebas royalti, boleh disublesenkan dan boleh dipindah milik untuk menggunakan, menyalin, mengedar, menerbitkan semula, menghantar, mengubah suai, menyesuaikan, mencipta karya terbitan, memaparkan secara umum, dan melaksanakan sumbangan Kandungan tersebut secara terbuka pada, melalui atau berkaitan dengan Perkhidmatan dalam mana-mana format media dan melalui mana-mana saluran media, termasuk, tanpa had kepada, untuk mempromosikan dan mengagihkan semula sebahagian daripada Perkhidmatan (dan kerja terbitan kami). Lesen ini yang diberikan oleh anda tamat setelah mana-mana pihak mengalih keluar Kandungan anda yang disumbangkan daripada Perkhidmatan. Anda memahami bahawa sumbangan anda boleh dihantar melalui pelbagai rangkaian dan diubah untuk mematuhi dan menyesuaikan diri dengan keperluan teknikal.

 

14.2. Apa-apa bahan, maklumat atau idea yang anda siarkan pada atau melalui Perkhidmatan, atau sebaliknya menghantar kepada kami dengan apa-apa cara (masing-masing, "Penyerahan"), tidak dianggap sulit oleh kami dan boleh disebarkan atau digunakan oleh kami atau sekutu kami tanpa pampasan atau liabiliti kepada anda untuk apa jua tujuan, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, membangunkan, produk perkilangan dan pemasaran. Dengan membuat Penyerahan kepada kami, anda mengakui dan bersetuju bahawa kami dan / atau pihak ketiga lain boleh secara bebas membangunkan perisian, aplikasi, antara muka, produk dan pengubahsuaian dan peningkatan yang sama yang sama atau serupa dalam fungsi, kod atau ciri-ciri lain kepada idea-idea yang dinyatakan dalam Penyerahan anda. Oleh itu, anda dengan ini memberi kami dan pengganti kami lesen yang tidak boleh ditarik balik, di seluruh dunia, tidak eksklusif, bebas royalti, boleh disublesenkan dan boleh dipindah milik untuk membangunkan item yang dikenal pasti di atas, dan untuk menggunakan, menyalin, mengedar, menerbitkan semula, menghantar, mengubah suai, menyesuaikan, mencipta karya terbitan, memaparkan secara umum, dan melaksanakan sebarang Penyerahan secara terbuka pada, melalui atau berkaitan dengan Perkhidmatan dalam mana-mana format media dan melalui mana-mana saluran media, termasuk, tanpa had kepada, untuk mempromosikan dan mengagihkan semula sebahagian daripada Perkhidmatan (dan kerja terbitan kami). Lesen yang diberikan oleh anda ini akan berterusan selagi kami menentukan untuk menggunakan Penyerahan anda. Klausa ini tidak terpakai kepada maklumat peribadi yang tertakluk kepada dasar privasi kami kecuali setakat mana anda membuat maklumat peribadi tersebut tersedia secara terbuka pada atau melalui Perkhidmatan.

 

15. SUMBANGAN PIHAK KETIGA KEPADA PERKHIDMATAN DAN PAUTAN LUAR

 

15.1. Setiap penyumbang kepada Perkhidmatan data, teks, imej, bunyi, video, perisian dan Kandungan lain bertanggungjawab sepenuhnya terhadap ketepatan, kebolehpercayaan, sifat, pelepasan hak, pematuhan undang-undang dan sekatan undang-undang yang berkaitan dengan sumbangan Kandungan mereka. Oleh itu, kami tidak bertanggungjawab untuk, dan tidak akan, memantau atau memeriksa ketepatan, kebolehpercayaan, sifat, pelepasan hak, pematuhan undang-undang dan sekatan undang-undang yang berkaitan dengan sebarang sumbangan Kandungan. Anda tidak akan membuat kami bertanggungjawab atas sebarang tindakan atau tindakan Pengguna, termasuk, tanpa batasan, perkara yang mereka siarkan atau sebaliknya disediakan melalui Perkhidmatan.

 

15.2. Di samping itu, Perkhidmatan mungkin mengandungi pautan ke teks pihak ketiga, suapan video dan podcast (secara kolektif, "Suapan Pihak Ketiga"), produk, laman web, perkhidmatan dan tawaran, atau pautan untuk memuat turun aplikasi perisian pihak ketiga. Pautan pihak ketiga ini, suapan pihak ketiga, produk, laman web, perkhidmatan dan aplikasi perisian tidak dimiliki atau dikawal oleh kami. Sebaliknya, ia dikendalikan oleh, dan merupakan hak milik, pihak ketiga masing-masing, dan mungkin dilindungi oleh hak cipta yang berkenaan atau undang-undang dan perjanjian harta intelek lain. Kami tidak menyemak dan tidak bertanggungjawab terhadap kandungan, fungsi, keselamatan, perkhidmatan, dasar privasi, atau amalan lain pihak ketiga ini. Anda digalakkan untuk membaca terma dan dasar lain yang diterbitkan oleh pihak ketiga tersebut di laman web mereka atau sebaliknya. Dengan menggunakan Perkhidmatan, anda bersetuju bahawa kami tidak akan bertanggungjawab dalam apa jua cara disebabkan oleh penggunaan anda, atau ketidakupayaan anda untuk menggunakan, mana-mana suapan pihak ketiga, laman web atau widget. Anda seterusnya mengakui dan bersetuju bahawa kami boleh melumpuhkan penggunaan anda, atau mengalih keluar, mana-mana pautan pihak ketiga sedemikian, suapan pihak ketiga, atau aplikasi pada Perkhidmatan setakat mana ia melanggar Terma Perkhidmatan ini.

 

16. MEMBUAT TUNTUTAN PELANGGARAN HAK HARTA INTELEK

 

16.1. Jika anda percaya bahawa kerja anda (seperti yang disertakan dalam Perkhidmatan) telah disalin, dipaparkan atau diedarkan dengan cara yang membentuk pelanggaran hak harta intelek ("IPR"), sila maklumkan ejen IPR tersebut.

 

16.2. Pemberitahuan pelanggaran yang dituntut mestilah komunikasi bertulis seperti yang dinyatakan di bawah, dan mesti merangkumi sebahagian besar daripada yang berikut: (a) tandatangan fizikal atau elektronik seseorang yang diberi kuasa untuk bertindak bagi pihak pemilik IPR yang didakwa dilanggar; (b) perihalan IPR itu dan pengenalpastian bahan apa dalam IPR itu didakwa dilanggar; (c) perihalan nama sebenar IPR yang melanggar dan lokasi IPR yang melanggar pada Perkhidmatan; (d) maklumat yang mencukupi untuk membolehkan kami menghubungi anda, seperti alamat fizikal, nombor telefon dan alamat e-mel anda; (e) pernyataan oleh anda bahawa anda dengan suci hati percaya bahawa penggunaan bahan yang dikenal pasti dengan cara yang diadukan tidak dibenarkan oleh pemilik IPR, ejen kami, atau undang-undang; (f) suatu pernyataan oleh anda bahawa maklumat dalam pemberitahuan itu adalah tepat dan, di bawah penalti sumpah bohong bahawa anda diberi kuasa untuk bertindak bagi pihak pemilik IPR.

 

16.3. Ejen IPR boleh dicapai melalui pelbagai kaedah yang ada seperti yang dinyatakan dalam Klausa 22. Ejen IPR hanya akan bertindak balas terhadap sebarang tuntutan yang melibatkan dakwaan pelanggaran IPR.

 

17. PERWAKILAN DAN JAMINAN ANDA

 

Anda mewakili dan menjamin kepada kami bahawa:

 

(a) anda mempunyai keupayaan undang-undang (dan dalam kes kanak-kanak di bawah umur, ibu bapa yang sah atau persetujuan penjaga yang sah), hak dan keupayaan untuk memasuki Terma Perkhidmatan ini dan mematuhi terma kami;

 

(b) anda akan menggunakan Perkhidmatan untuk tujuan yang sah sahaja dan mengikut Terma Perkhidmatan ini dan semua undang-undang, peraturan, kod, arahan, garis panduan, dasar dan peraturan yang berkenaan ;

 

(c) anda hanya akan menggunakan Perkhidmatan pada peranti yang penggunaan sedemikian dibenarkan oleh pemilik peranti;

 

(d) anda akan menggunakan Perkhidmatan dengan suci hati dan mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkenaan, termasuk undang-undang yang berkaitan dengan pencegahan pengubahan wang haram dan pencegahan pembiayaan keganasan;

 

(e) anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk mengekalkan kerahsiaan kata laluan atau kod keselamatan yang diberikan kepada anda dan anda tidak boleh menuntut terhadap kami untuk sebarang kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan kata laluan anda yang tidak dibenarkan atau kegagalan anda untuk berbuat demikian;

 

(f) semua maklumat yang diberikan kepada Akaun atau berhubung dengan pendaftaran Akaun adalah betul, lengkap, tepat dan terkini; dan

 

(g) anda akan bertanggungjawab sepenuhnya untuk membayar apa-apa cukai, duti, atau levi, caj atau yuran kerajaan yang lain, yang mungkin dikenakan ke atas Perkhidmatan.

 

18. INDEMNITI

 

Anda bersetuju untuk menanggung rugi, mempertahankan Syarikat, dan pemegang saham, anak syarikat, sekutu, pegawai, ejen, jenama bersama atau rakan kongsi lain, dan pekerja kami (secara kolektif, "Pihak yang Ditanggung Rugi"), tidak bersalah dengan perbelanjaan anda, dari dan terhadap sebarang dan semua tuntutan, tindakan, prosiding, dan saman dan semua liabiliti, ganti rugi, penyelesaian, penalti, denda, kos dan perbelanjaan kami (termasuk, tanpa had kepada , yuran undang-undang yang munasabah dan perbelanjaan penyelesaian pertikaian lain) yang ditanggung oleh mana-mana Pihak yang Ditanggung Rugi yang timbul daripada atau berkaitan dengan (a) pengehosan, operasi, pengurusan dan / atau pentadbiran Perkhidmatan oleh atau bagi pihak kami; (b) pelanggaran atau pelanggaran mana-mana terma Terma Perkhidmatan ini atau mana-mana dasar atau garis panduan yang dirujuk di sini; (c) penggunaan atau penyalahgunaan Perkhidmatan oleh anda; atau (e) pelanggaran mana-mana undang-undang atau hak pihak ketiga oleh anda.

 

19. KEBOLEHPISAHAN

 

Jika mana-mana klausa Terma Perkhidmatan ini dianggap menyalahi undang-undang, tidak sah, atau atas apa-apa sebab yang tidak boleh dikuatkuasakan di bawah undang-undang mana-mana bidang kuasa, maka klausa itu akan dianggap boleh dipisahkan daripada Terma Perkhidmatan ini dan tidak akan menjejaskan kesahan dan kebolehkuatkuasaan mana-mana klausa yang tinggal dalam Terma Perkhidmatan ini dalam bidang kuasa tersebut atau kesahan dan kebolehkuatkuasaan klausa tersebut yang dipersoalkan di bawah undang-undang mana-mana bidang kuasa lain.

 

20. UNDANG-UNDANG YANG MENTADBIR

 

Terma Perkhidmatan ini akan ditadbir oleh dan ditafsirkan di bawah undang-undang Malaysia. Apa-apa pertikaian, kontroversi, tuntutan atau perbezaan dalam apa jua bentuk yang timbul antara kami dan anda di bawah Terma Perkhidmatan ini akan dirujuk dan akhirnya diselesaikan melalui timbang tara yang ditadbir oleh Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia ("AIAC") menurut Peraturan Timbang Tara AIAC pada masa yang sedang berkuat kuasa, peraturan mana yang dianggap dimasukkan melalui rujukan dalam klausa ini. Bilangan penimbang tara adalah satu (1) penimbang tara yang akan dilantik melalui persetujuan bersama antara anda dan ShopeePay ("Penimbang Tara"). Jika anda dan ShopeePay tidak dapat bersetuju dengan penimbang tara, Penimbang Tara hendaklah dilantik oleh Pengarah AIAC mengikut Peraturan. Sebarang keputusan timbang tara hendaklah dibuat secara bertulis dan akan menjadi muktamad dan mengikat anda dan ShopeePay. Lokasi dan tempat duduk timbang tara adalah Kuala Lumpur, Malaysia. Bahasa yang akan digunakan dalam prosiding timbang tara adalah Bahasa Inggeris dan yuran Penimbang Tara akan ditanggung sama rata oleh anda dan ShopeePay, dengan syarat Penimbang Tara mungkin menghendaki yuran tersebut ditanggung dengan cara lain seperti yang ditentukan oleh Penimbang Tara diperlukan agar klausa timbang tara ini dapat dikuatkuasakan di bawah undang-undang yang terpakai. Anda dan ShopeePay bersetuju bahawa Bahagian III Akta Timbang Tara 2005 tidak terpakai bagi Terma Perkhidmatan ini atau prosiding timbang tara yang timbul daripada Terma Perkhidmatan ini. Terma Perkhidmatan ini dan hak dan kewajipan anda dan ShopeePay di bawah Terma Perkhidmatan ini akan terus berkuat kuasa dan berkesan sepenuhnya sementara menunggu keputusan dalam mana-mana prosiding timbang tara di bawah ini, kecuali bahagian dalam pertikaian dan akan ditentukan dalam prosiding timbang tara.

 

21. PERUNTUKAN AM

 

21.1. Kami menyimpan semua hak yang tidak diberikan secara nyata di sini.

 

21.2. Kami boleh mengubah suai Terma Perkhidmatan ini pada bila-bila masa dengan menyiarkan Terma Perkhidmatan yang disemak di Platform ini. Penggunaan berterusan Platform ini oleh anda selepas perubahan tersebut telah diposkan akan menjadi penerimaan anda terhadap Terma Perkhidmatan yang disemak semula itu.

 

21.3. Anda tidak boleh menyerahkan, memberi sublesen atau memindahkan apa-apa hak yang diberikan kepada anda di bawah ini atau subkontrak mana-mana kewajipan anda.

 

21.4. Tiada apa-apa dalam Terma Perkhidmatan ini akan membentuk hubungan perkongsian, usaha sama atau ejen utama antara anda, Peniaga 3P dan kami, dan juga tidak memberi kuasa kepada anda untuk menanggung sebarang kos atau liabiliti bagi pihak kami.

 

21.5. Kegagalan kami pada bila-bila masa atau masa untuk menghendaki pelaksanaan mana-mana klausa di sini tidak akan menjejaskan hak kami pada masa akan datang untuk menguatkuasakan perkara yang sama melainkan jika perkara yang sama diketepikan secara bertulis.

 

21.6. Terma Perkhidmatan ini semata-mata untuk manfaat anda dan kami dan bukan untuk manfaat mana-mana orang atau entiti lain, kecuali sekutu dan anak syarikat kami (dan setiap pengganti dan pemegang serah hak syarikat dan sekutu kami masing-masing).

 

21.7. Terma-terma yang dinyatakan dalam Terma Perkhidmatan ini dan apa-apa perjanjian dan dasar yang termasuk atau dirujuk dalam Terma Perkhidmatan ini merupakan keseluruhan perjanjian dan persefahaman antara anda dan ShopeePay berkenaan dengan Perkhidmatan dan Platform dan menggantikan mana-mana perjanjian atau persefahaman sebelumnya antara anda dan ShopeePay berhubung dengan perkara tersebut. Anda dan ShopeePay juga dengan ini mengecualikan semua terma tersirat sebenarnya. Dalam memasuki perjanjian yang dibentuk oleh Terma Perkhidmatan ini, anda mahupun ShopeePay tidak bergantung pada sebarang pernyataan, perwakilan, jaminan, pemahaman, aku janji, janji atau jaminan mana-mana orang selain daripada yang dinyatakan dengan jelas dalam Terma Perkhidmatan ini. Anda dan ShopeePay masing-masing secara tidak boleh ditarik balik dan tanpa syarat mengetepikan semua tuntutan, hak dan remedi yang tetapi untuk Klausa 21 ini mungkin sebaliknya mempunyai kaitan dengan mana-mana perkara di atas. Terma Perkhidmatan ini mungkin tidak bercanggah, dijelaskan atau ditambah dengan bukti mana-mana perjanjian terdahulu, sebarang perjanjian lisan yang menghina atau mana-mana terma tambahan yang konsisten.

 

21.8. Anda bersetuju untuk mematuhi semua undang-undang, akta, peraturan dan kod yang berkaitan dengan anti rasuah dan korupsi, termasuk, tanpa batasan kepada, Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Akta Rasuah UK, Akta Amalan Rasuah Asing Amerika Syarikat dan Akta Pencegahan Rasuah Singapura dan mengesahkan bahawa anda telah dan akan menyediakan semua dasar dan prosedur yang diperlukan untuk memastikan pematuhan terhadap keperluan tersebut.

 

21.9. Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau kebimbangan mengenai Terma Perkhidmatan ini atau sebarang isu berkenaan dengan Terma Perkhidmatan ini atau di Platform, sila hubungi kami melalui pelbagai kaedah yang tersedia seperti yang dinyatakan dalam Klausa 22.

 

21.10. Sebarang terjemahan Terma Perkhidmatan ini dan mana-mana dasar lain yang dirujuk di sini disediakan untuk kemudahan anda. Makna istilah, syarat dan perwakilan di sini adalah tertakluk kepada definisi dan tafsiran dalam Bahasa Inggeris. Terma Perkhidmatan ini tersedia dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia. Sekiranya terdapat perbezaan, konflik atau percanggahan antara terma dan syarat kedua-dua versi, versi Bahasa Inggeris Terma Perkhidmatan ini akan berkuasa dan diutamakan berbanding dengan versi Bahasa Malaysia Terma Perkhidmatan ini.

 

22. MENGHUBUNGI KAMI

 

22.1. Jika anda mempunyai aduan, maklum balas atau percaya bahawa Pengguna di Platform kami melanggar Terma Perkhidmatan ini, sila hubungi kami:

 

(a) menggunakan fungsi maklumbalas kami yang terletak di bawah tetapan di Platform; atau

 

(b) melalui saluran yang ada di bahagian bawah halaman ini.

 

22.2. Sila hantar semua notis undang-undang kepada legal.my@shopee.com dan perhatikannya kepada "Ketua Penasihat".

 

22.3. Sekiranya balasan kepada pertanyaan atau aduan anda tidak memuaskan kepada anda, anda boleh menghubungi badan berikut:

 

Bank Negara Malaysia (BNMLINK)

Blok D, Bank Negara Malaysia

Jalan Dato’ Onn

50480 Kuala Lumpur

Tel: 1 300 88 5465

E-mel: bnmlink@bnm.gov.my

 

Ombudsman for Financial Services

Level 14, Main Block

Menara Takaful Malaysia

No. 4, Jalan Sultan Sulaiman

50000 Kuala Lumpur.

Laman Web: https://www.ofs.org.my/en/

Tel: 03-2272 2811

E-mel: enquiry@ofs.org.my

 

SAYA TELAH MEMBACA TERMA PERKHIDMATAN INI DAN BERSETUJU DENGAN SEMUA TERMA YANG TERKANDUNG DI ATAS DAN APA-APA SEMAKAN KEPADA YANG SAMA SELEPAS INI. DENGAN MENGKLIK BUTANG "DAFTAR SEKARANG" ATAU APA-APA TINDAKAN YANG SERUPA DI BAWAH, SAYA FAHAM BAHAWA SAYA MEMBUAT TANDATANGAN DIGITAL, YANG SAYA BERHASRAT UNTUK MEMPUNYAI KEKUATAN DAN KESAN YANG SAMA SEOLAH-OLAH SAYA TELAH MENANDATANGANI NAMA SAYA SECARA MANUAL, DAN SAYA MEMBERIKAN PERSETUJUAN DAN PERSETUJUAN SAYA YANG TIDAK BOLEH DITARIK BALIK UNTUK TERIKAT DENGAN TERMA PERKHIDMATAN INI.

 

Terakhir dikemaskini: 19 September 2024

Was this article helpful?
Yes
No