# | Kod Sebab | Contoh |
1 | Bahagian pesanan hilang | Bahagian produk hilang, produk tidak lengkap, kuantiti/aksesori tidak lengkap |
2 | Penjual menghantar barang yang salah (cth: saiz atau model yang salah) | Salah saiz/warna, produk berbeza |
3 | Item Rosak | i) Pembungkusan luar rosak ii) Calar/kemek iii) Produk hancur iv) Cecair/isi tertumpah v) Lain-lain |
4 | Produk rosak atau tidak berfungsi | Produk tidak berfungsi seperti yang sepatutnya |
5 | Produk palsu | Item Palsu (Item tidak mempunyai sijil ketulenan/logo hilang) |
6 | Produk tamat tempoh | Item tidak boleh dimakan/digunakan kerana telah tamat tempoh |
7 | Ubah Fikiran | Item tidak sesuai atau tidak mahu item itu lagi. Sila rujuk kepada Terma & Syarat. |
8 | Bungkusan kosong | Menerima kotak kosong atau kotak dengan item yang tidak berkaitan |
9 | Bungkusan tidak dihantar | Status bungkusan dihantar/dalam transit tetapi tidak menerima item |
Untuk kod sebab bahagian pesanan hilang, anda boleh pilih sebab Pulangan/Bayaran Balik dan pilih penyelesaian anda berdasarkan keadaan barang yang anda terima:
Langkah 6: Klik butang Sah
Langkah 7: Terangkan permohonan anda dan sertakan bukti gambar untuk menyokong sebab untuk pulangan/bayaran balik (anda boleh sertakan 1-3 gambar). Berikut beberapa contoh.
Langkah 8: Tekan butang Hantar
Berikut adalah tutorial tentang bagaimana untuk memohon Pulangan/ Bayaran Balik:
Pilih kuantiti item untuk Pulangan/Bayaran Balik
Anda boleh pilih kuantiti item anda untuk pulangan/bayaran balik. Anda boleh pilih semua item ataupun kuantiti separa yang anda ingin Pulangkan atau dapatkan Bayaran Balik. Hal ini boleh ditawarkan untuk pesanan biasa, tawaran kumpulan, pembelian hadiah dan tawaran tambahan.
Berikut adalah cara untuk menyusul kes anda:
Selepas anda berjaya meminta Pulangan/Bayaran Balik, ia akan mengambil tempoh masa 2 hari bekerja bagi pasukan Shopee untuk membuat keputusan tentang permohonan anda. Anda boleh menyemak maklumat tentang kes anda melalui butang Bincang.
Butang Bincang juga membolehkan anda untuk mengemas kini dokumen sokongan tambahan (gambar) untuk membantu kes anda dengan lebih lanjut.
Anda dinasihati untuk memerhatikan kes tersebut untuk bertindak balas tepat pada masanya sekiranya Ejen Shopee memerlukan bukti tambahan daripada pihak anda. Sila merujuk artikel kami Apakah bukti sokongan efektif yang perlu dihantar untuk permintaan pulangan/bayaran balik (return/refund)?.
⚠️ Nota: