Hi, how can we help?

Soalan Lazim e-Invois SPayLater

Bahasa Malaysia | English
 
1. Apakah itu e-Invois?

e-Invois adalah representasi digital bagi transaksi antara pembekal dan pembeli yang mengandungi semua medan data yang diperlukan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN). e-Invois akan menggantikan dokumen kertas atau elektronik seperti invois, nota kredit, dan nota debit.

2. Apakah e-Invois yang sah?

Ia adalah e-Invois yang telah disahkan oleh LHDN. LHDN akan menjana kod QR yang boleh digunakan untuk mengesahkan kewujudan dan status e-Invois melalui Portal MYInvois LHDN.

3. Apakah representasi visual?

Representasi visual adalah format di mana e-Invois yang sah dipersembahkan kepada pengguna (contohnya, PDF).

4. Bagaimana saya boleh mengaktifkan/mematikan e-Invois pada aplikasi Shopee?
 
SPL_e-invoice-FAQs-01 enable.gif
5. Bagaimana saya mencari e-Invois?

SPL_e-invoice-FAQs-02search.gif
⚠️ Nota:

Untuk menerima e-Invois, transaksi tersebut mesti diselesaikan semasa butang Terima e-Invois diaktifkan. Jika butang Terima e-Invois tidak diaktifkan semasa menyelesaikan transaksi, anda tidak akan dapat menerima e-Invois.

6. Adakah e-Invois dijana secara automatik untuk setiap pesanan/pinjaman?

Pengguna boleh meminta e-Invois dengan mengaktifkan butang Terima e-Invois. Jika pengguna telah meminta untuk menerima e-Invois, representasi visual akan dikongsi dengan pengguna pada setiap tarikh bil, mengikut kelakuan pinjaman/produk biasa. Selain itu, sebarang e-Invois untuk caj lewat akan dijana apabila bayaran balik dibuat.

Jika pengguna tidak meminta untuk menerima e-Invois, mereka tidak akan menerima sebarang e-Invois. Walaupun pengguna meminta e-Invois di masa depan, e-Invois untuk transaksi terdahulu tidak akan dijana semula.

7. Bagaimana e-Invois berfungsi untuk SPayLater?

Untuk ansuran 3 bulan, e-Invois dijana berdasarkan komponen tertentu pinjaman. Berikut adalah pecahan invois yang boleh dijangkakan:

  • Yuran pembiayaan untuk bulan 1 - Invois 1 akan termasuk yuran pembiayaan untuk bulan pertama sahaja.
  • Yuran pembiayaan untuk bulan 2 - Invois 2 akan termasuk yuran pembiayaan untuk bulan kedua.
  • Yuran pembiayaan untuk bulan 3 - Invois 3 akan termasuk yuran pembiayaan untuk bulan ketiga.

Jika terdapat sebarang caj lewat, invois tambahan akan dijana selepas bayaran balik.

8. Berapa lama e-Invois akan disimpan?

e-Invois yang dijana boleh diakses dalam aplikasi selama 12 bulan dari tarikh penerbitan.

9. Apa yang perlu saya lakukan jika saya masih tidak menerima e-Invoice selepas mengaktifkannya? 

Jika anda menerima notifikasi atau mesej banner di halaman tetapan e-Invoice yang menyatakan kami tidak dapat memproses permintaan e-Invoice anda disebabkan maklumat peribadi yang dihantar tidak betul, sila hubungi Khidmat Pelanggan Shopee melalui perkhidmatan chat agen langsung dalam aplikasi atau ciri Panggilan Internet untuk membetulkan maklumat anda.


10. Siapa yang patut saya hubungi jika terdapat pertanyaan atau kebimbangan berkaitan e-Invois?
 
Anda boleh menghubungi Khidmat Pelanggan Shopee melalui perkhidmatan sembang agen langsung dalam aplikasi atau ciri Panggilan Internet. Sebagai alternatif, anda boleh merujuk ke Laman Web LHDN untuk maklumat lanjut.

SPayLater adalah perkhidmatan yang disediakan oleh SeaMoney Capital Malaysia Sdn Bhd. 
Was this article helpful?
Yes
No