1. Apakah itu e-invois?
e-invois adalah representasi digital bagi transaksi antara pembekal dan pembeli yang mengandungi semua medan data yang diperlukan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM). e-invois akan menggantikan dokumen kertas atau elektronik seperti invois, nota kredit dan nota debit.
2. Apakah e-invois yang sah?
Ia adalah e-invois yang telah disahkan oleh LHDNM. LHDNM akan menjana kod QR, yang boleh digunakan untuk mengesahkan kewujudan dan status e-Invois melalui Portal MYInvois LHDNM.
3. Apakah representasi visual?
Representasi visual adalah format di mana e-invois yang disahkan dipersembahkan kepada pengguna (contohnya, PDF).
4. Bagaimana saya boleh mengaktifkan/mematikan e-invois pada aplikasi Shopee?
5. Bagaimana saya mencari e-invois?
⚠️ Nota:Untuk melihat e-invois, transaksi tersebut mestilah diselesaikan semasa butang Terima e-invois dihidupkan. Jika butang Terima e-invois tidak dihidupkan semasa menyelesaikan transaksi, anda tidak dapat menerima e-invois.6. Adakah e-invois dijana secara automatik untuk setiap pesanan/pinjaman?
Pengguna boleh meminta e-invois dengan menghidupkan butang Terima e-invois. Jika pengguna telah meminta untuk menerima e-invois, representasi visual akan dikongsi dengan pengguna pada setiap tarikh pengebilan, mengikut tingkah laku pinjaman/produk biasa. Selain itu, sebarang e-invois untuk caj lewat akan dijana apabila bayaran balik dibuat.
Jika pengguna tidak meminta untuk menerima e-invois, mereka tidak akan menerima sebarang e-invois. Walaupun pengguna meminta e-invois pada masa hadapan, e-invois untuk transaksi yang lalu tidak akan dijana semula.
7. Bagaimana e-invois berfungsi untuk SLoan?
Untuk perjanjian pinjaman 3 bulan, e-invois dijana berdasarkan komponen spesifik pinjaman. Berikut adalah pecahan invois yang boleh anda jangkakan:- Yuran pengesahan - Yuran ini dibilkan secara berasingan sebagai Invois 1.
- Yuran faedah untuk bulan 1 - Invois 2 akan merangkumi yuran faedah untuk bulan pertama sahaja.
- Yuran faedah untuk bulan 2 - Invois 3 akan merangkumi yuran faedah untuk bulan kedua.
- Yuran faedah untuk bulan 3 - Invois 4 akan merangkumi yuran faedah untuk bulan ketiga.
Jika terdapat sebarang caj lewat dikenakan, invois tambahan akan dijana apabila bayaran balik dibuat.8. Berapa lama e-invois akan disimpan?
E-invois yang dijana boleh diakses dalam aplikasi selama 12 bulan dari tarikh pengeluaran.
9. Apakah yang perlu saya lakukan jika saya tidak menerima e-invois selepas mengaktifkannya?
Jika anda menerima notifikasi atau mesej banner di halaman tetapan e-invois yang menyatakan bahawa kami tidak dapat memproses permintaan e-invois anda disebabkan maklumat peribadi yang salah, sila hubungi Khidmat Pelanggan Shopee melalui perkhidmatan chat ejen langsung dalam aplikasi atau ciri Panggilan Internet untuk membetulkan maklumat anda.
10. Siapa yang perlu saya hubungi jika terdapat sebarang pertanyaan atau kebimbangan berkaitan e-invois?
Anda boleh menghubungi Perkhidmatan Pelanggan Shopee melalui perkhidmatan sembang langsung dalam aplikasi atau ciri Panggilan Internet. Selain itu, anda juga boleh merujuk Laman Web LHDNM untuk maklumat lanjut.
SLoan adalah perkhidmatan yang disediakan oleh SeaMoney Capital Malaysia Sdn Bhd.